جهاددانشگاهی پیشگام در عرصه تولید ملی

اقدامات و عملکرد جهاد دانشگاهی در راستای بومی سازی و تلاش برای اتکا به تولیدات داخلی به خصوص در زمانی که تحریم ها کشور ایران را نشانه گرفته،از اهمیت به سزایی برخوردار است. دراین راستا خبرگزاری علم و فرهنگ (سیناپرس) این مهم را رسالت خود دانسته تا خدمات، دستاوردها و پژوهش‌های جهاد دانشگاهی را به طور مناسب معرفی کند.

در ذیل می توانید تمامی دستاوردهای جهاددانشگاهی را بخوانید.

معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی گفت: هرچند ایران ظرفیت بسیار خوبی برای توسعه تجارت عناب دارد اما اکنون بازار تولید فرآوده های این محصول در دست چین است. در حالی که عناب چین از نظر کیفیت اصلا قابل مقایسه با ایران نیست.

دبیر ستاد توسعه فناوری های نرم وهویت ساز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در رابطه با لزوم توجه به اقتصاد فرهنگی و صنایع خلاق در کشور گفت: عموما یاد نگرفته ایم از ظرفیت هایی که در کشورمان وجود دارد، استفاده کنیم.

تفاهم نامه همکاری میان جهاد دانشگاهی و کمیته امداد امروز بعد از ظهر در پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی امضا شد.
 رمز شکوفایی اقتصاد و کلید توسعه یافتگی ایران در گرو رونق تولید و افزایش توان تولید داخلی است؛ مساله ای که با تحکیم ارتباط دانشگاه با صنعت ایجاد می شود.
 در شرایطی که اکنون کشور با رکود اقتصادی و معضل بیکاری مواجه است، جهش تولید می تواند با توسعه مهارت های انسانی بهترین راهگشا باشد.
 مدیر مرکز ترمیم زخم‌ جهاددانشگاهی علوم پزشکی تهران گفت: کسانی که به زخم های پای دیابتی مبتلا هستند لازم است علاوه بر آموزش ها، در مراقبت از این زخم ها نکات دیگری را نیز رعایت کنند.
 نخستین نشست از سلسله نشست های هم اندیشی« توسعه اقتصاد صنایع خلاق فرهنگی» با رویکرد دانشی- کاربردی ظهر امروز سه شنبه 16 اردیبهشت ماه ، درپارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی برگزار شد.
شیوع ویروس کرونا باعث شد اقتصاد کشورهایی مانند آمریکا، چین، هند و کشورهای توسعه یافته به عنوان بزرگ ترین مصرف کنندگان حوزه نفتی، تحت شعاع قرار گیرد. در نهایت با تغییر سیاست های اقتصادی این کشورها قیمت نفت دچار تغییر و تحولات زیادی شود.
وبینار علمی تخصصی «نقش ابعاد کلی سلامت دختران در توسعه پایدار»، با محوریت "حمایت‌های روانی ـ اجتماعی از دختران" از سوی جهاددانشگاهی واحد الزهراء(س) با همکاری اداره کل امور بانوان شهرداری تهران و پژوهشکده زنان دانشگاه الزهراء(س) برگزار شد.

با وجود اینکه امام خمینی(ره) در سال 1363 با صدور فتوایی، عمل تغییر جنسیت را مجاز اعلام کرد، اما هنوز با گذشت 36 سال از این فتوا ترنس ها در کشورمان با انواع و اقسام مشکلات فرهنگی، اجتماعی، حقوقی و… مواجهند.

 استفاده از گیاهان دارویی و طب سنتی در درمان و پیشگیری از بیماری ها از دیرباز مورد توجه ایرانیان بوده است.
سلامت جنین نه تنها در دوران بارداری بلکه از دوران پیش از بارداری رقم می خورد زیرا منشا بسیاری از بیماری های دوران بارداری به زمان پیش از بارداری مربوط می شود بنابراین آگاهی داشتن زوجین پیش از اقدام به باروری از اهمیت زیادی برخوردار است.
دفن زباله‌های شهری، علیرغم آن‌که جلوی انباشت آنها در محل زندگی ما را می‌گیرد، اما با تبعاتی نظیر انتشار گازهای بدبو روبرو است که ضرر نهایی آن‌ها به ما برمی‌گردد.محققین کشور، در پژوهشی، راه‌ حلی سازگار با محیط زیست برای این معضل ارائه داده‌اند.
جامعه شناسان به تاثیرات مثبت بازی های کامپیوتری بر رفتارهای فردی و اجتماعی افراد پی برده اند اما این بازی ها اثرات منفی زیادی مانند اعتیاد، پرخاشگری، انزوا طلبی، افت اخلاقی و تحصیلی نیز به همراه دارند.

 پژوهشگران زیست فناوری جانوری رویان موفق شدند با تولید داروهای حاوی آنتی بادی، اثرات آنتی بیوتیک در شیر و گوشت دام ها را کاهش دهند.

رسیدن به دانشگاه‌هایی که علاوه‌ بر پرداختن به آموزش و پژوهش، کارآفرینی را نیز در جامعه رواج دهند، آرزویی است که مدیران هر کشوری در سر می‌پرورانند؛ اما برای عملی‌کردن این آرزو به‌ویژه در دانشگاه‌های علوم انسانی، باید گام‌های استوار و دقیقی برداشت.

دکتر ایرج فیضی، رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاددانشگاهی و سرپرست پژوهشکده فرهنگ، هنر و معماری است.

معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: تفکیک جنسیتی به ویژه در مهدکودک ها و دانشگاه ها به هیچ وجه جایز نیست و پیامدهای اجتماعی زیادی به دنبال خواهد داشت.

یکی از پژوهشگران پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی موفق به طراحی و ساخت قلم ایمنوپن شد؛ این قلم به طور ویژه در آزمایشگاه های بافت شناسی و تحقیقاتی کاربرد دارد. پیش از این دانش تولید این محصول در انحصار یک شرکت آمریکایی بود.

معاون پژوهش و فناوری پژوهشگاه رویان از برابری روش های کمک باروری ایران با کشورهای پیشرو خبر داد و گفت: اکنون تمامی روش های درمانی این پژوهشگاه تحت نظر کمیته اخلاق پزشکی انجام می شود.

 پژوهشگران یکی از شرکت های دانش بنیان مستقر در پارک علم و فناوری کرمانشاه با استفاده از به روزترین روش های دنیا موفق به طراحی وب سایت آموزش برنامه نویسی شدند؛ این طرح ضمن آموزش برنامه نویسان، مشکلات وب سایت ها را نیز رفع می کند.

رئیس مرکز رشد زیست فناوری رویان از حمایت محصولات حوزه سلول های بنیادی خبرداد و گفت: شرکت ها و هسته های فناور بنابر نوع فعالیتشان مورد حمایت برج فناوری رویان قرار می گیرند.

پژوهشگران یکی از شرکت های خلاق پارک ملی و علوم فناوری های نرم و صنایع فرهنگی در زمینه علوم پایه برای نخستین بار در کشور موفق به طراحی و ساخت شبیه ساز آموزشی شدند.

معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: ساختار آموزش و پرورش از دوران پهلوی تا جمهوری اسلامی خروجی خوبی نداشته است. با تغییرات شکلی این ساختار نیز راه به جایی نخواهیم برد، این ساختار باید به طور کلی تغییر پیدا کند.

پژوهشگران یکی از شرکت های مستقر در پارک علم و فناوری البرز موفق به طراحی و ساخت صنعتی و نیمه صنعتی دستگاه های برش و حکاکی لیزر شدند.

آمارها نشان می‌دهند که حدود بیست درصد از زوج‌های ایرانی به مشکل ناباروری دچارند، یعنی یک زوج از هر پنج زوج در سنین باروری. این آمار ضرورت گسترش خدمات درمان ناباروری در کشور را مطرح می‌کند. اما زوج‌های نابارور برای دریافت خدمات درمان ناباروری باید به چه مراکزی مراجعه کنند؟

هرچند ناکارآمدی پژوهش های حوزه علوم انسانی و اجتماعی می تواند تبعات اجتماعی زیادی به همراه داشته باشد اما انجام پژوهش های کاربردی در این حوزه می تواند آسیب‌های مختلف جامعه را کاهش دهد.

بدون شک انجام طرح های علمی و پژوهشی، یکی از عوامل توسعه یافتگی هر کشوری محسوب می شود؛ قطعا اگر کشوری به اهمیت و جایگاه پژوهش پی ببرد، می تواند با خلق نوآوری و مدیریت درست، تمامی بحران‌ های اقتصادی کشورش را پشت سر بگذارد.

پژوهشگران مرکز ترمیم زخم جهاد دانشگاهی علوم پزشکی در نظر دارند با استفاده از نوین ترین و موثرترین روش های درمانی و با کمک دانش بومی، طول درمان بیماران مبتلا به زخم‌های مزمن از جمله زخم‌های دیابتی و وریدی را کاهش دهند.

مراسم امضای تفاهم نامه همکاری مشترک جهاددانشگاهی و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در پارک ملی علوم فناوری های نرم و صنایع فرهنگی برگزار شد.

مدیر گروه پژوهشکده زیست فناوری رویان گفت:اکنون با وجود 200 دانشجو و حدود 70 پژوهشگر پژوهش هایی انجام داده ایم که در زمینه بهینه سازی روش ها و دیگر مراحلی که در پروسه تولید جنین های شبیه سازی شده وجود دارد جزء سه آزمایشگاه برتر دنیا هستیم.

رئیس جهاد دانشگاهی استان فارس گفت: هرچند تحریم ها اکنون فشار اقتصادی زیادی را تحمیل می کنند اما این شرایط باعث می شود توانمندی های متخصصان داخلی که تاکنون دیده نشده است، بیشتر شکوفاتر شود.

جهاددانشگاهی واحد صنعتی اصفهان پتانسیل شناسایی آب های ژرف را دارد .همچنین خوشبختانه ایران در حوزه عناصر نادر خاک پتانسیل های خوبی دارد.

سلول درمانی به عنوان یک روش درمانی نوین، باعث ایجاد انقلابی عظیم در عرصه پزشکی شده است.از این رو، زمانی که بحث سلول درمانی مطرح می شود، منظور استفاده از آن دسته از سلول های بدن در درمان است که توانایی تکثیر بالایی دارند و می توانند به سلول های بخش های مختلف بدن تبدیل شوند.

نشست خبری رونمایی از «بانک سلولهای بنیادی خون قاعدگی» امروز(یکشنبه) در مرکز درمان ناباروری ابن سینا برگزار شد.این دستاورد که موثر بر احیا و جوان سازی تخمدان و افزایش توان باروری خانم هاست برای نخستین بار در کشور، در این مرکز درمان راه اندازی شد

مدیر گروه پژوهشی زیست فناوری قارچ‌ های صنعتی گفت: برخی سیاه نمایی هایی شرایط جامعه، شادابی، امید و روحیه خودباوری جوانان پژوهشگر را تضعیف کرده است.

رئیس جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی با تاکید بر ضرورت تغییر نگرش جامعه نسبت به دوران سالمندی و اصلاح سبک زندگی گفت: باید ضمن تقویت سیستم‌های حمایتی و ایجاد زیرساخت ها، بسترهای مناسب ورزش سالمندی نیز در کشور فراهم شود.

یکی از شرکت‌های مستقر در پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی موفق به طراحی نخستین پلتفرم ایرانی در بستر اینترنت ملی شده است؛ در این پلتفرم ( اینستاگرام ایرانی) بستری مناسبی برای خرید و فروش طلا و صنایع دستی افراد فراهم شده است.

رئیس جهاد دانشگاهی استان فارس گفت: هرچند تحریم ها اکنون فشار اقتصادی زیادی را تحمیل می کنند اما این شرایط باعث می شود توانمندی های متخصصان داخلی که تاکنون دیده نشده است، بیشتر شکوفاتر شود.

پژوهشگران جهاددانشگاهی واحد صنعتی اصفهان موفق شدند با دستیابی به دانش تولید فناوری ابزار دقیق، صنایع فولاد را از واردات سنسورهای خارجی بی نیاز کنند.

دنیای رنگارنگ و پر رمز و راز طلا و جواهرات قطعا برای هر فردی جذاب است.از سوی دیگر، با توجه به پیشینه غنی کشورمان در این حوزه و همچنین نیاز کشور به متخصصان و کارشناسان طلا و جواهرسازی، چندسالی است این رشته مورد توجه قرار گرفته و عده ای در قالب مدرس و هنرجو به آموزش و کسب مهارت در این رشته تخصصی روی آورده اند.جهاددانشگاهی واحد دانشگاه شهید بهشتی یکی از مجموعه هایی است که به این حوزه ورود پیدا کرده و با رویکردی تخصصی اقدام به تربیت و آموزش هنرجوی ماهر در این حوزه کرده است.

پژوهشگران یکی از شرکت های مستقر در پارک علم و فناوری جهاد دانشگاهی کرمانشاه، موفق به طراحی و تولید پودر تونر(Toner Powder) برای تمامی دستگاه های چاپگر و کپی شدند.

امروزه بسیاری از نهادها برای رفع نیازهای درون سازمانی خود احتیاج به طراحی و پیاده سازی سیستم های خاص دارند تا بتوانند برخی از کارهای نیروی انسانی شان را به حالت اتوماسیون تغییر دهند.

مراسم بزرگداشت هفته پژوهش و فناوری با حضور امیرناظمی رئیس سازمان فناوری اطلاعات، محمدرضا پورعابدی معاون پژوهش وفناوری جهاددانشگاهی، سیدسعید هاشمی رئیس دانشگاه علم و فرهنگ در دانشگاه علم و فرهنگ برگزار شد.

کاهش میل جنسی از جمله شایع ترین مشکلاتی است که اغلب در میان زنان و مردان رخ می دهد؛ اکنون مشکلات روحی، جسمی، جنسی و همچنین سبک زندگی تاثیر بسیار زیادی در ایجاد این مشکل دارند.

کارشناسان علوم رفتاری و سلامت روان معتقدند که یادگیری مهارت های گفتگوی سالم و سازنده یکی از اصلی ترین نیازهایی است که زوجین باید با آن آشنایی کامل داشته باشند؛ مهارت هایی که اختلاف ها و تنش های میان زوجین را کاهش می دهد.

بدون شک انجام طرح های علمی و پژوهشی، یکی از عوامل توسعه یافتگی هر کشوری محسوب می شود؛ قطعا اگر کشوری به اهمیت و جایگاه پژوهش پی ببرد، می تواند با خلق نوآوری و مدیریت درست، تمامی بحران‌ های اقتصادی کشورش را پشت سر بگذارد.

رئیس جهاد دانشگاهی استان فارس، هدف اصلی این واحد را تقویت ارتباط صنعت، کشاورزی و دانشگاه عنوان کرد و گفت: یکی از اولویت‌ های جهاد دانشگاهی فارس در حوزه کشاورزی، عصاره گیری از گل محمدی به منظور جلوگیری از خام فروشی و تولید ارزش افزوده است.

گروه پژوهشی كشت و توسعه پژوهشکده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی در بستر یک طرح تحقیقاتی کلان و با به کارگیری روش های علمی سعی دارد مواد ضد تغذیه ای بذر گیاهان دارویی را کاهش داده و ترکیبات مفید دارویی آنها را افزایش دهد.

آب ‌های زیرزمینی، یکی از منابع مهم تامین آب برای مصارف کشاورزی، مصارف شهری و صنعتی در تمامی کشورهای دنیا به حساب می ‌آید. اما امروزه استفاده بیش از حد از آب ‌های زیرزمینی و ورود آلاینده‌ ها به این منابع از طریق زباله‌ های جامد شهری و صنعتی، هیدروکربن‌ های نفتی، آلودگی ناشی از فلزات سنگین مانند آرسنیک، زباله ‌های رادیواکتیو و نیترات مشکلات فراوانی را برای این منابع به وجود آورده است.

مدیر گروه پژوهشی زیست فناوری قارچ‌ های صنعتی سازمان جهاد دانشگاهی خراسان رضوی، از تولید تجاری قارچ های خوراکی- دارویی شاه صدف (با برند ارینجی)، انوکی، شی تاکه، گانودرما خبر داد و گفت: هم اکنون ایران در تولید این قارچ ها رتبه پنجم تا ششم جهانی را دارد.

برنامه ریزی در ایران همواره با مشکلات اساسی رو به رو بوده است. به گونه ای که در حال حاضر، مناطق کشور به صورت نامتعادل توسعه یافته اند، متخصصان معتقدند اصلاح این امر در سایه آمایش منطقه ای و سرزمینی محقق می شود.یکی از استان هایی که در تدوین سند آمایش علم و فناوری پیشتاز بوده، استان قزوین است که در سال 95 برای تحقق این موضوع در کشور پیشقدم شد.

رئیس جهاد دانشگاهی واحد هرمزگان از رونق مشاغل خانگی این استان خبر داد و گفت: برخلاف سایر مراکز علمی کاربردی کشور که عمدتا رو به افول هستند، مرکز علمی کاربردی واحد هرمزگان از نظر اشتغال فارغ التحصیلان و کارآفرینی، وضعیت بسیار مناسبی دارد.

رئیس پارک علم و فناروی البرز از ثمر دهی محصولات فناورانه این استان حتی در شرایط بد اقتصادی خبر داد و گفت: یکی از ماموریت های اصلی این پارک ایجاد اشتغال فناورانه است لذا امسال برای 1024 جوان جویای کار استان، اشتغال ایجاد کرده ایم.

طبق تحقیقات دانشمندان پیش بینی شده است که تغییرات اقلیمی تا سال ۲۰۵۰ باعث کاهش 23درصدی تولید محصولات اصلی کشاورزی از جمله ذرت، گندم، برنج و سویا می شود.

توسعه صادرات غیرنفتی و کاهش وابستگی اقتصاد به نفت در ایران ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است؛ در این میان تجارت بخش کشاورزی سهم مهمی در صادرات درآمدهای غیر نفتی دارد و می تواند با استراتژی مشخص و هدفمند، مسیر توسعه کشاورزی پایدار را هموار سازد.

بروز بیماری در دام ها علاوه بر ایجاد خسارت های اقتصادی بی شمار به صنعت دامپروری، باعث بروز تلفات، كاهش كمی و كیفی تولیدات دامی می شود.پژوهشگران پژوهشکده زیست فناوری پژوهشگاه رویان با بومی سازی فناوری های نوین تولید مثل، توانسته اند برای تقویت صنعت دامپروری گام های بزرگ و موثری بردارند و با شبیه سازی حیوانات و تولید جنین های حیوانی که ارزش ژنتیکی بالا، شیردهی زیاد و گوشت دهی زیاد دارند، کشور را از واردات دام ها بی نیاز کنند؛ فناوری که اکنون تعداد انگشت شماری از کشورها از جمله آمریکا، انگلستان، کانادا و چین توانسته اند به آن دست یابند.

رئیس جهاد پزشکی علوم پزشکی تهران از عقب ماندگی ایران در تولید پانسمان های زخم های مزمن خبر داد و گفت: این پانسمان ها وارداتی هستند که اکنون با توجه به تحریم ها و شرایط اقتصادی، در تامین این پانسمان ها دچار معضل و مشکل شده ایم.

دکتر محمدحسین نصر اصفهانی، رئیس پژوهشکده زیست فناوری رویان اصفهان و عضو هیات علمی پژوهشگاه رویان، سال ۱۳۴۵ در اصفهان متولد شده است.

اندام اقتصادی و دارویی بعضی از گیاهان دارویی بذر و دانه است. این بدان معناست که در طب سنتی برای درمان بیماری ها گاه بذر، دانه و جوانه یک گیاه دارویی که خاصیت درمان دارد مورد استفاده قرار می گیرد.از این رو، بذر و دانه به عنوان داروهای گیاهی همواره در طب سنتی مورد توجه بوده است.

معاون پژوهشی و آموزشی پژوهشکده برق جهاد دانشگاهی گفت: تحریم ها فرصتی را ایجاد کرده ‌اند تا برخی از مدیران دولتی اقبال بیشتری به صنعتگران و پژوهشگران داخلی پیدا بکنند و تولید دانش بومی ایرانی در حوزه صنعت رونق بگیرد.

تولید آب از هوا (atmospheric water generator (AWG از جمله فناوری های جدیدی است که در زمره 10 تکنولوژی برتر استحصال آب از منابع نامتعارف قرار دارد؛ در این فناوری رطوبت هوا تحت فشار متراکم شده و طی فرایند خنک کنندگی به آب تبدیل می شود. استفاده از این فناوری به ویژه در مناطق گرمسیر و مرطوب برای تامین آب و خروج از بحران بی آبی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

دکتر حمیدرضا صادق محمدی، عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی با رتبه دانشیار پژوهش، معاون پژوهشی و آموزشی پژوهشکده برق جهاد دانشگاهی، عضو شورای علمی مرکز اطلاعات علمی و عضو کمیسیون مرکزی ارتقاء جهاد دانشگاهی است.

امروزه بیش از بیست و پنج درصد پروتئین حیوانی جهان را آبزیان تامین می کنند و بیش از یک میلیارد نفر در کره زمین نیز تنها با استفاده از این منبع غذایی توانسته اند زنده بمانند.هم اکنون مصرف ماهی به عنوان یك ماده مناسب غذایی در ایران نصف سرانه جهانی است؛ متوسط مصرف سرانه آبزیان در جهان 17.1 کیلوگرم اما در کشور ما 9.1 کیلوگرم است از اینرو نیازمند تلاش و سرمایه‌گذاری بیشتر در صنعت‌ آبزی ‌پروری هستیم.

یکی از دغدغه های مهم والدین پاسخ دادن به پرسش های جنسی کودکان است؛ پاسخ هایی که می توانند نقش مهمی در زندگی کودکان داشته باشند.بسیاری از والدین تصور می کنند اگر پیرامون مسایل جنسی با کودکشان صحبت کنند، افکار کودکان شان به سمت تجربه های جنسی تشویق و هدایت می شود؛ در صورتی که جواب های نادرست و ناکافی سبب می شوند کودکان در برابر مخاطرات احتمالی محافظت نشوند.

امروزه مصرف بیش از حد سموم کشاورزی بر کیفیت و ایمنی غذاهای مصرفی تاثیر گذاشته و سلامت مردم را به مخاطره انداخته است. طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی، سالانه 400 هزار تا 2 ميليون نفر مسموم شده و حدود 5 تا 20 هزار و 600 نفر نیز بر اثر استفاده از انواع آفت ‌كش ها جان خود را از دست‌ می ‌دهند؛ 75 درصد از اين قربانيان را كشاورزان تشكيل ‌می ‌دهند.

تغذیه سالم و با کیفیت و همچنین داشتن رژیم غذایی مفید، یکی از مهم ترین و تاثیر گذارترین عواملی است که نقش اساسی در سلامت بدن انسان برعهده دارد

هم اکنون ايران به روی كمربند خشك جهان قرار دارد و سه چهارم مساحتش نیز گرم و خشك است. همچنین میزان بارندگی سالانه ایران به طور متوسط 150 میلی متر برآورد می شود. برخی از شهرهای مرکزی ایران اکنون در حالی با بحران آب روبرو هستند که کشور از دو سوی شمال و جنوب به دریا متصل است که می توان با اجرای طرح انتقال آب از این دریاها به فلات مرکزی، مشکل کم آبی کشور را برطرف کرد.

امروزه کسب و کارهاى خانگى از ضرورى ترین و حیاتی ترین فعالیت هاى اقتصادى کشورهاى پیشرفته محسوب می شوند.

در عصر حاضر، فناوری های نوین ارتباطی با نفوذ در بین افراد و به ویژه جوانان موجب ایجاد تغییر و تحولات شگرفی در زندگی بشر شدند.

طی چندسال گذشته گزارش های زیادی از خودزنی دختران بین 14تا 16سال در مدارس کشور به چشم می خورد که نشان از بازتاب خشونتی است که از خانواده تا نظام اجتماعی را در برگرفته است.خشونت دختران علیه خود یک پدیده اجتماعی است که در دوران بلوغ به حداکثر خود می رسد. روانشناسان معتقدند این پدیده در پسران هم دیده شده است اما، در دختران بسیار بیشتر از پسران مشاهده می شود.

معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: یکی از معیارهای گفت وگوی بین نسلی، پذیرش تفاوت هاست در حالی که هم اکنون نسل های گذشته می خواهند نسل های جدید را بر اساس الگوهای گذشته تربیت کنند.

رئیس پژوهشگاه ابن سینا جهاد دانشگاهی گفت: هم اکنون دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی ما ارتباط منسجمی در تربیت نیروی انسانی و انجام پژوهش های مبتنی بر نیاز بازار ندارند.

سالیان متمادی این تصور در ذهن بشر وجود داشت که آب دریاها و اقیانوس ها به قدری گسترده است که می توان از میزان مواد آلاینده آنها چشم پوشی کرد.اما، امروزه با توجه به اثرات مستقیم و غیرمستقیمی که آلودگی آب دریاها بر زندگی انسان می گذارد، این موضوع به چالشی بسیار جدی تبدیل شده است.

جهاددانشگاهی واحد الزهرا(س) یکی از واحدهای زیرمجموعه جهاددانشگاهی است که از سال 1359 همزمان با تاسیس این نهاد انقلابی تشکیل شد و در راستای اهداف این نهاد گام برداشت.

مجری طرح ایجاد بانک اطلاعات گیاهان دارویی هدف از طراحی سایت شبکه گیاهی ایران را جمع آوری، دسته بندی و ارائه مطالب در زمینه های مختلف گیاهی در قالب پایگاه داده با قابلیت جستجو دانست

نفت خام استخراج شده از میادین نفتی، همواره مقداری آب به همراه دارد. این آب حاوی املاح و نمک هایی است که باعث ایجاد مشکلات فراوانی در فرآیندهای پالایشی می شود.آب شور موجود در مخازن نفت، ضمن بالا رفتن هزینه حمل و نقل و خوردگی لوله ها و مخازن نفت، آلودگی های محیط زیستی فراوانی به همراه دارند.اخیرا محققان پژوهشکده محیط زیست جهاد دانشگاهی با دستیابی به دانش فنی و راهبردی جداسازی نفت و آب شور از چاه های نفت به رفع این مشکل مهم برآمده اند.

نشست خبری سمپوزیوم بین المللی گردشگری پایدار با محوریت طبیعت گردی ظهر امروز(سه شنبه) با حضور وزیرمختار، معاون سفیر و مدیر انجمن فرهنگی اتریش، رئیس دانشگاه علم و فرهنگ،دبیر علمی سمپوزیوم گردشگری پایدار و جمعی از اصحاب رسانه برگزار شد.

امروزه اهمیت گیاهان دارویی و نقش حیاتی آن‎ها در پیشبرد اهداف ملی، منطقه‎ای و جهانی در حوزه سلامت، ایجاد استقلال در تولید دارو و همچنین کمک به اقتصاد کشورها بر کسی پوشیده نیست.یکی از گیاهان پر اهمیت این حوزه که می تواند در چرخه اقتصادی و ارزآوری برای کشور موثر باشد، خشخاش ایرانی است. اهمیت این گیاه به دلیل ترکیبات موثره ای است که از آن برای درمان اعتیاد و کاهش اثرات سوء مصرف مورفین و سایر مواد اعتیادآور استفاده می شود.

توریسم پزشکی یا گردشگری پزشکی (Medical Tourism) شاخه‌‌ای از گردشگری سلامت است که طی آن بیمار به منظور درمان بیماری جسمی از کشور خود به نقطه ای دیگر از دنیا سفر می‌ کند تا از خدمات پزشکی و مراکز درمانی کشور مقصد بهره‌‌مند شود. در حال حاضر صنعت توریسم پزشکی به دلیل ارزآوری بسیار بالا، مورد توجه دولت‌ها قرار گرفته است و ایران نیز از این امر مستثنی نیست. هم اکنون ایران با توسعه دانش پزشکی متخصصان خود و بهره‌ مندی از جراحان، پزشکان متخصص و فوق تخصص، مقصد بسیاری از بیماران کشورهای همسایه برای درمان بیماری‌ها و انجام عمل های جراحی پیشرفته است، ‌با این حال همچنان برای جلب توریست از تمام نقاط دنیا و تبدیل شدن به قطب گردشگری سلامت راه طولانی در پیش است.

همواره یکی از دغدغه‌های اصلی فیلم سازان، تهیه کنندگان و کارگردان ها، دسترسی به آرشیو فیلم های خام است. اخیرا یکی از شرکت‌ های خلاق مستقر در پارک علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی با راه اندازی آرشیو تصاویر حرفه ای به رفع این مشکل برآمده است.

«سنجش رضایت مشتری»، یکی از مهم ‎ترین روش ‎هایی است که با کمک آن می ‎توان از عملکرد مطلوب کسب و کارها اطمینان پیدا کرد.اخیرا یک گروه از پژوهشگران پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی توانسته اند ابزار آنلاین تخصصی سنجش رضایت مشتری به نام «آپ کوک» را راه اندازی کنند. ابزار آنلاینی که کمک می کند تا کسب و کارها مستقیما یا بی واسطه میزان رضایت مشتریان شان را ارزیابی و راهی برای افزایش درآمدشان پیدا کنند.

بدون شک پوشاک یکی از پر مصرف ترین کالاها در سبد خرید هر خانواده است. از اینرو داشتن کالای مصرفی در سیستم بازاریابی شبکه ای قدرتی را در اختیار بازاریابان قرار می دهد تا بتوانند جامعه وسیعی از مخاطبان را در دسترس داشته باشند.

یکی از شرکت های خلاق مستقر در پارک ملی علوم و فناوری‌ های نرم و صنایع فرهنگی توانسته است پس از اخذ مجوز بازاریابی شبکه ای از وزارت صنعت و معدن و بازرگانی، بر مبنای دانش و آگاهی خود و بهره گیری از توسعه شبکه فروش، سیستم فروش چند سطحی راه اندازی کند.

مدیر گروه پژوهشی فارماکوگنوزی و داروسازی پژوهشکده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی با بیان اینکه عناب یکی از محصولات استراتژیک استان خراسان جنوبی به حساب می آید، گفت: بیش از 98 درصد عناب موجود در بازار ایران مربوط به خراسان جنوبی است.

رئیس جهاد دانشگاهی آذربایجان شرقی گفت: بحث کنترل بارداری دوران جنینی و تشخیص مولکولی به خصوص با کمک روش های نوین جهانی نیز از دیگر مباحثی است که امکانات بسیاری کمی در شمال غربی ایران برای آن فراهم بود. به همین دلیل نمونه آزمایش های خونی، برای بررسی ژنتیک به تهران ارسال می شدند. بخشی از این بررسی ها در تهران انجام و بخش عمده آن نیز مخصوصا در حوزه غربالگری سلامت جنین در دوران بارداری به خارج از کشور ارسال می شدند.

 

عضو هیات علمی پژوهشکده محیط زیست جهاددانشگاهی گیلان گفت: طبق تعریف کنوانسیون تغییر اقلیمی سازمان ملل، تغییراقلیم تغییرات آب و هوایی است که مستقیم یا غیرمستقیم به فعالیت های انسانی مربوط شده و ساختار اتمسفر زمین را در جهان تغییر می دهد.

استفاده از انرژی ‌های تجدید پذیر به ویژه انرژی خورشیدی، یکی از راهکارهای اصلی برای کاهش تولید گازهای گلخانه ‌ای و پیشگیری از افزایش گرمایش جهانی است.در حال حاضر یکی از اهداف مهم جهاد دانشگاهی آذربایجان شرقی، تمرکز ویژه ای به روی مساله ایجاد نیروگاه های خورشیدی کرده است. دکتر جعفر محسنی، رئیس جهاد دانشگاهی آذربایجان شرقی در این خصوص به خبرنگار سیناپرس گفت: جهاد دانشگاهی آذربایجان شرقی سالها که در حوزه تشخیص فعالیت کرده و مرکز آزمایشگاهی نیز ایجاد کرده است.

جهاد دانشگاهی واحد تربیت مدرس، یکی از نهاد های فعال در عرصه فعالیت های علمی و پژوهشی است که با هدف تخصص گرایی و انجام فعالیت های پژوهشی، فعالیت خود را آغاز کرده است. گروه ها و طرح های پژوهشی متعددی در حوزه های مختلف علوم فنی و مهندسی، علوم پایه و حوزه هایی مثل حوزه اقتصادی انجام شده، ضمن اینکه رویکرد اصلی این واحد توانمند سازی حوزه آموزشی و فرهنگی مبتنی بر ارائه خدمات تخصصی و مطالعات محور است.

شنبه دوم شهریور 1398 خبرگزاری سیناپرس گزارشی با عنوان «گیاهان تراریخته راهی به سوی تامین امنیت غذایی» را منتشر کرد که این گزارش واکنش هایی را به همراه داشت.

انتشار گزارش «گیاهان تراریخته راهی به سوی تامین امنیت غذایی» که مربوط به پایان نامه کارشناسی ارشد دانش آموخته دانشکده کشاورزی دانشگاه شهید باهنرکرمان بود، باعث شد تا جمعی از منتقدان و موافقان این حوزه با خبرگزاری سیناپرس تماس ها بگیرند و کنش هایی نسبت به موضوع ایجاد شود.

رئیس جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: مشکل بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی تنها با اصلاح نگرش جامعه نسبت به مساله اشتغال حل می شود.

اگر بخواهیم برای رسانه ها مسئولیتی را در نظر بگیریم باید بگوییم رسانه باید منجی جامعه باشد و سنجش معضلات جامعه به عهده رسانه هاست. اگر بتوانیم این موضوع را در جامعه نهادینه کنیم که رسانه مانند طبیبی است که امراض را شناسایی می کند و هیچ بیماری به طبیبش اعتراضی ندارد، فرهنگ وجود رسانه تخصصی نیز در کشور اصلاح می شود.

رئیس جهاددانشگاهی صنعتی اصفهان با اشاره به فعالیت های متعدد واحد صنعتی اصفهان در حوزه فرهنگ ، صنعت و فناوری در طول چهار دهه کشور گفت: رسالتی که از گذشته تا به امروز بر دوش جهاددانشگاهی بوده است دفاع دانش بنیان در تمامی حوزه هاست.

پژوهشکده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی با هدف جمع آوری، شناسایی و ایجاد بانک داده‌ها اقدام به راه‌اندازی هرباریوم گیاهان دارویی کرده است. این هرباریوم که سامانه‌ای پویا برای شناسایی گونه‌های بومی و غیر بومی است، با مساحتی در حدود یک هزار متر مربع و گنجايشی با حدود ۱۰ هزار نمونه گیاهی از آغاز تشکیل این گروه پژوهشی فعالیت خود را آغاز کرده و به طور منسجم نیز از سال ۱۳۸۱ به گسترش این فعالیتها ادامه داده است.

رئیس جهاددانشگاهی در رابطه با رسالت خبرگزاری سیناپرس گفت: فرهنگ سازی در حوزه گسترش دانش و فناوری ملی، اقتصاد متکی بر تولید و تولید مبتنی بر علم و فن، برخورد با فساد در این حوزه و ایجاد یک اراده عمومی وظیفه رسانه علمی است.

دکتر امیررضا زارع مدیر گروه بیوتکنولوژی پژوهشکده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی در گفتگو با خبرنگار سیناپرس پیرامون این موضوع گفت: به دلیل توجیه اقتصادی که هرگونه مطالعه و پژوهشی بر روی گیاهان دارویی دارد، در این گروه بر روی تکثیر و نگهداری گیاهان دارویی که از نظر اقتصادی و هم از نظر اکولوژیکی و اقلیمی برای کشورمان اهمیت دارند، کار می کنیم.

رئیس دانشگاه علم و فرهنگ گفت: دانشگاه علم و فرهنگ تلاش دارد در قالب دانشگاه‌های کارآفرین، نقش جدی‌تری در آموزش‌های نوین، ایجاد اشتغال، توسعه‌ تکنولوژی و خلق ارزش‌های اجتماعی ایفا کند.

اگر می خواهیم رونق اقتصادی ایجاد کنیم باید به سراغ شرکت های دانش بنیان برویم. کلید واقعی حل مشکلات کشور ایجاد، حمایت و گسترش شرکت های دانش بنیان است.

8سال پیش موضوع مناظرات دانشجویی در جهاددانشگاهی عنوان شد تا از دانشجویان شروع کنیم و بتوانیم این نقد پذیری و بیان درست مطالبات را در آنها تقویت کنیم. سعی ما برآن بود که تنها این موضوع به بحث تریبون آزاد کشیده نشود و بتوانیم تحمل پذیری دانشجویان را بالا ببریم تا بتوانند در مقابل بیان عقیده شان، مخالفت هایی را نیز بپذیرند و بشنوند. در این بین مهمترین موضوع حضور گروه علمی داوری بود که می تواند داوری بی طرفانه ای را داشته باشد و موضوع مورد بحث را منتج به نتیجه کند.

شاید بتوان گفت که دشواری و تلخی تجربه سقط مکرر، به‌ویژه برای خانم‌ها، حتی بیش از ناباروری است. زیرا همسران با شروع بارداری شور و امید بسیاری را تجربه می‌کنند و با از دست رفتن مکرر جنین، هربار به نوعی سوگوار می‌شوند و بیش از پیش درگیر احساسات منفی‌ مانند اندوه، ناتوانی و مقصر انگاشتن خود می‌شوند. اما سقط مکرر چرا رخ می‌دهد، راه‌های تشخیص آن چیست و چه درمان‌هایی برای آن وجود دارد؟

کتاب «انگشت‌نگاری ژنتیکی در گیاهان» از سوی مرکز انتشارات جهاددانشگاهی استان البرز منتشر شد.

رئیس جهاد دانشگاهی تاکید کرد: استانداردهای صنعت به تدریج به دست می‌آید و هر جا کار مؤثری انجام شده، حاصل ریسک معقول مدیران صنایع و بدون برنامه مدون قبلی بوده است.

سیلوسایبین نوعی قارچ است که دارای دو ترکیب عمده سیلوسایبین و سیلوسین است که به عنوان ماده توهم زا مانند LSD عمل می کند و بومی مکزیک و آمریکای مرکزی است.

دکتر فاطمه عظیم‌زاده رئیس مرکز اطلاعات علمی جهاددانشگاهی در گفتگو با سیناپرس گفت: SID، مجموعه کاملا شناخته شده ای است که از سال 83 فعالیت خود را آغاز کرده است، فعالیت اولیه این مرکز نمایه سازی نشریات علمی بود. در زمانی این کار را انجام دادیم که هیچ پایگاه دیگری در کشور نشریات علمی را با گستره نشریات پزشکی، غیرپزشکی، علوم انسانی، فنی مهندسی و تقریبا همه رشته های تخصصی صاحب نشریه علمی، نمایه نمی کرد.

حدود بیست درصد از زوج‌های کشورمان نابارورند و حمایت از آنها، از طریق اقداماتی مثل ملزم کردن بیمه‌ها به پوشش دادن خدمات درمان ناباروری، فراهم کردن تسهیلات بانکی برای هزینه‌های درمان و کمک به مراکز درمان ناباروری کشور، می‌تواند یکی از محورهای اصلی سیاست‌های جمعیتی باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا