پروتکلی برای بهره برداری از متابولیت های گیاهان دارویی

از این رو، بذر و دانه به عنوان داروهای گیاهی همواره در طب سنتی مورد توجه بوده است. مدیر گروه پژوهشی كشت و توسعه پژوهشکده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی در گفتگو با سیناپرس با تاکید بر اینکه بذر و دانه در طب سنتی از جایگاه و اهمیت بالایی برخوردار است در رابطه با طرح تحقیقاتی پژوهشکده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی که در این حوزه انجام گرفته است، گفت: فعالیت های تحقیقاتی این گروه پژوهشی در حوزه بذر و جوانه های خوراکی دارویی از آنجا شکل گرفت که به این امر اذعان داشتیم که اندام اقتصادی و دارویی بعضی از گیاهان دارویی ما بذر است.

دکتر علی مهرآفرین تاکید کرد:: بذر و دانه گیاهان دارویی به عنوان یک منبع ژنتیکی علاوه بر اینکه ارزش حفاظت دارد، به عنوان ذخایر زیستی کشورنیز مطرح است، در برخی گیاهان به عنوان اندام دارویی مورد مصرف در طب سنتی و درمان بیماری ها به کار گرفته می شود.

وی ادامه داد: از این رو، با در نظر گرفتن اهمیت این موضوع بعد از بررسی هایی که روی ماده موثره ها یا متابولیت های ثانویه و دارویی بذرها انجام گرفت، دریافتیم که اگر برای رسیدن دانه و بذر، برای انبارداری و نگهداری آن و برای دوباره جوانه زنی آنها شرایطی را در نظر گرفته و متابولیت ها را رصد کنیم، شاهد بروز یکسری تغییرات خواهیم بود که این تغییرات دانشی به ما می دهد که بتوانیم بیشترین میزان ماده موثره و متابولیت های دارویی را در بهترین زمان رصد کرده و در نهایت یک پروتکل برای آن بنویسیم.

مهرآفرین تاکید کرد: از آنجا که بر اساس این پروتکل میزان متابولیت ثانویه قابل افزایش است، این فرآیند موجب می شود بیشترین تاثیر را از مصرف گیاه مورد نظر به دست آوریم. این یک پروسه فیزیولوژیکی برای رسیدن دانه است که آن را رصد کردیم.

وی عنوان کرد: مراحل تحقیقاتی شامل پروسه قبل از برداشت، یک پروسه شامل اینکه چگونه و در چه زمانی و با چه شرایطی برداشت کنیم و در پروسه بعدی بررسی شد که با چه پروتکلی این بذر و دانه را نگهداری کنیم.

مهرآفرین اظهار کرد: به عنوان مثال در برخی بذرها بهترین حالت این است که آن را جوانه دار کنیم و سپس باید مشخص کنیم که در چه زمان و با چه شرایط و محیط کنترلی می توانیم در بهترین حالت متابولیت را برداشت کنیم. که روند همه اینها را طی چندین طرح تحقیقاتی برای بسیاری از گیاهان دارویی استخراج و پروتکل آن را طراحی کردیم.

وی با اشاره به اینکه ایده اولیه این پژوهش از اینجا شکل گرفت، تصریح کرد: این پروژه در زمره پروژه های کلان ملی است که نظر داریم تمام این پروتکل را برای گیاهانی که دارای اندام دارویی دانه هستند، انجام دهیم.

این پژوهشگر با بیان اینکه تمام گیاهان مورد نظر رصد و روندهای فیزیولوژیکی آن استخراج شده که این دستاوردها طی طرح های مختلف تحقیقاتی صورت گرفته است؛ در رابطه با اهمیت این طرح گفت: تا کنون هیچ پروتکلی برای متابولیت های دارویی در دست نبوده و روی این موضوع که چگونه به بهترین ارزش خوراکی و دارویی یک دانه و بذر دست پیدا کنیم تحقیقی انجام نگرفته بود.

 

گزارش: هانیه حقیقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا