رسانه باید منجی جامعه باشد

عیسی علیزاده افزود: جهاددانشگاهی تنها سازمانی است که دارای سه خبرگزاری مستقل و معتبر بوده و این فرصتی است که هر مجموعه آن را ندارد و بایداز این فرصت ها به خوبی استفاده کنیم.

وی در ادامه خاطرنشان کرد:  اگر بخواهیم برای رسانه ها مسئولیتی را در نظر بگیریم باید بگوییم رسانه باید منجی جامعه باشد و سنجش معضلات جامعه به عهده رسانه هاست. اگر بتوانیم این موضوع را در جامعه نهادینه کنیم که رسانه مانند طبیبی است که امراض را شناسایی می کند و هیچ بیماری به طبیبش اعتراضی ندارد، فرهنگ وجود رسانه تخصصی  نیز در کشور اصلاح می شود.

علیزاده تاکید کرد: رسانه برای بیان مشکلات و یافتن چالش ها در جامعه باید فعالیت کند و مسئولان نیز به دنبال راه حل و رفع آن مشکلات باشند، اگر اینگونه شود اهمیت کار رسانه های تخصصی  بیشتر نمایان می شود.

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی همچنین در خصوص تحریم ها و فرصت ایجاد شده افزود: در مجموعه جهاددانشگاهی تحریم را عادلانه نمی دانیم، اما به نظر من وقتی در حوزه های مختلف دچار تحریم شده ایم بودجه هایمان را باید در حوزه درستی هزینه کنیم و از بریز و بپاش دوری کنیم .

وی عنوان کرد: جهاد دانشگاهی سالیان سال است که بر حوزه های مختلف علمی کارکرده است اما به دلایلی چون برخوردهای شخصی، سیاسی، سلیقه ای ، سودجویی برخی مدیران و  عدم اعتماد به توانایی داخلی مورد بی مهری و ناملایمات قرار گرفته ایم. در حالی که اگر قرار است به خود کفایی برسیم باید به توان داخلی اعتماد کنیم و نگاه مان را عوض کنیم .

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی گفت: دراین میان رسانه ها باید شفاف سازی کند زیرا دیگر زمان تعارف و رودربایستی نیست  و نشان دادن این وجه علمی از سوی رسانه هایی چون سیناپرس در جامعه اهمیت دارد.

علیزاده اظهار کرد: اگر امروز در حوزه مشکلات مان شفاف سازی کردیم، می توانیم زیرساخت هایمان را اصلاح کنیم و در  مقابل تحریم ها نیز  سر خم نکنیم. جهاددانشگاهی تا امروز توانسته به فناوری ها، تکنولوژی و دانش بومی سازی شده در حوزه علم دست یابد اما  نتوانستیم این دانش را به منصه ظهور بگذاریم؛ که این موضوع دودلیل دارد یکی عدم اعتماد به نفس و دیگری ترس است که برخی مسئولان در این حوزه دارند.

وی تاکید کرد: به نظر من اتکا به توان داخلی ریسک مدیریتی می خواهد و این فرصت باید به مجموعه ای که وارد آن فناوری و حوزه شده، داده شود اما اگر این فرصت داده نشود مقابل تحریم ها نیز نمی توانیم بایستیم .

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی گفت: امروز فرصتی است تا زیر ساخت هایمان را اصلاح کنیم و مواد اولیه را خودمان تهیه کنیم تا دیگر وابسته نباشیم اما این مهم زمانی اتفاق می افتد که گفتمان مشترکی بین جامعه علمی دانشگاهی و صنعت رخ دهد که متاسفانه هنوز این گفتمان مشترک ایجاد نشده است.

گفتگو:فرگل غفاری

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا