رویان جزء سه آزمایشگاه برتر دنیا

مردم ایران و جهان این پژوهشکده را با نام واسم شبیه سازی می شناسند، تکنولوژی پیچیده و مهم جهانی که توسط دانشمندان جوان ایران در پژوهشکده رویان جهاددانشگاهی محقق شد، کاربردی بودن پژوهش ها و ورود به بحث شبیه سازی برای استفاده در زمینه درمانی از خصایص پژوهشکده زیست فناوری رویان است.
دکتر مهدی حاجیان حسین آبادی در گفتگو با خبرنگار سیناپرس اصفهان با اشاره به اهداف و مراحل شکل گیری پژوهشکده زیست فناوری پژوهشگاه رویان در اصفهان اظهار کرد: پژوهشکده زیست فناوری کار خود را از سال 1382 با همکاری که بین دکترمحمدحسین نصراصفهانی و دانشمند مرحوم کاظمی آشتیانی انجام شد از یک آزمایشگاه کوچک در اصفهان شروع نمود.
وی افزود: پس از آن به حسب افزایش تعداد طرح ها و زمینه های پژوهشی و آزمایشگاه های مختلف به مجموعه جدیدی که در منطقه خوراسگان واقع شده منتقل گردید و یکی از بحث های اولیه ای که با شکل گیری پژوهشکده اصفهان پیگیری شد به دست آوردن فناوری شبیه سازی بود.
حاجیان ورود به مأموریت پژوهشی تیم اولیه پژوهشکده در اصفهان را از سال 83 عنوان کرد و گفت: به همت پژوهشگران در سال 85 نیز موفق شدیم تکنولوژی شبیه سازی را به دست آورده و این تکنولوژی را بومی کنیم و با تولد رویانا در سال 85 در واقع این تکنولوژی را به دست آوردیم.
وی اضافه کرد: در این پژوهشکده آزمایشگاه های دیگری از قبیل آزمایشگاه آندرولوژی که در زمینه ناباروری فعالیت می کند، آزمایشگاه سلول های بنیادی، آزمایشگاه ژنتیک و آزمایشگاه پروتین های نوترکیب نیز شکل گرفتند.

مدیر گروه پژوهشکده زیست فناوری پژوهشگاه رویان اصفهان با تاکید بر کاربردی نمودن پژوهش ها در زمینه های درمانی تصریح کرد: هدف اولیه تکنولوژی شبیه سازی این بود که ما بتوانیم از این تکنولوژی برای بحث های درمانی استفاده کنیم و پس از آن به دلیل داشتن این تکنولوژی توانستیم در حوزه دام و دامپروری نیز از این تکنولوژی استفاده نماییم.

وی خاطر نشان کرد: دام های بومی که در کشور وجود دارد توان ژنتیکی پایین و بهره اقتصادی اندکی دارند، لذا بخش عمده ای از واردات دام، مربوط به دام های پربازده و یا با توان ژنتیکی بالا است، از همین رو از این تکنولوژی برای تکثیر دام هایی که توان ژنتیکی بالایی دارند استفاده کردیم و در این زمینه موفق بودیم.
حاجیان کاربردی نمودن و تجاری سازی تکنولوژی شبیه سازی در زمینه تولید دام های با توان ژنتیکی بالا را از دستاوردهای مهم پژوهشکده عنوان کرد و ادامه داد: موفقیت در این زمینه به شکلی بوده است که اکنون شرکتی را راه اندازی کرده ایم که کار تجاری در این باره انجام می دهد و امیدوارهستیم با کمک این شرکت قدم مثبتی در صنعت دامپروری کشور برداریم.
وی افزود: شرکت دیگری که در زیر مجموعه پژوهشگاه رویان و جهاد دانشگاهی در حال شکل گیری است شرکتی است که در زمینه تولید داروی دامی و تولید مکمل های تغذیه ای دام می باشد و در حال خروج از مرحله تحقیقاتی و وارد شدن به مرحله صنعتی است و در زمینه مکمل ها و جیره های غذایی دامی و به خصوص در زمینه اسب کارهای خوبی انجام داده است.
مدیر گروه پژوهشکده زیست فناوری پژوهشگاه رویان عنوان کرد: هدف ما در پژوهشگاه رویان این بوده که در سه پژوهشکده زیرمجموعه پژوهشگاه سیاست گذاری هایی انجام شود که از موازی کاری جلوگیری کرده و هر یک از پژوهشکده ها در زمینه ای فعالیت داشته باشند و به دنبال این نبوده ایم که کارهای پژوهشی که تنها منجر به تولید مقاله و پایان نامه دانشجویی شود انجام دهیم.
وی اضافه کرد: از اهداف دیگری که در پژوهشکده زیست فناوری دنبال می شود مباحث آموزشی و برگزاری کارگاه های مختلف و همکاری مشترک با موسسه آموزش عالی جهاد دانشگاهی در اصفهان است که به طور مشترک در دو رشته دانشجو پذیرش می شود و در حال حاضر پژوهشکده 200 دانشجو و حدود 70 پژوهشگر دارد که کارهای پژوهشی مربوط به پژوهشکده را انجام می دهند.
وی هم چنین با اشاره به فعالیت های پژوهشی در پژوهشکده اصفهان عمده این فعالیت ها را در زمینه سلول های بنیادی به ویژه در حوزه درمان بیماری های چشم بیان کرد و گفت: در حوزه مطالعات پایه ای نیز در زمینه بیماری هایی مانند ام اس، دیابت و چاقی فعالیت های پژوهشی انجام می دهیم و علاوه بر آن در خصوص گیاهان دارویینیز کارهای مطالعاتی و پایه ای در دست تحقیق داریم.
حاجیان جایگاه و رتبه علمی ایران درعرصه سلول های بنیادی را به عنوان اولین کشور دارای حیوان شبیه سازی شده در خاورمیانه حائز اهمیت دانست و افزود: در حال حاضر با اقدامات و پژوهش هایی که انجام داده ایم به ویژه در زمینه بهینه سازی روش ها، محیط های کشت و دیگر مراحلی که در پروسه تولید جنین های شبیه سازی شده وجود دارد جزء سه آزمایشگاه برتر دنیا هستیم.
وی هم چنین وجود تحریم ها را در این حوزه بی تاثیر ندانست اما در عین حال تحریم ها را زمینه و فرصتی برای جایگزینی راهکارها خلاقانه دیگری عنوان کرد و گفت: اکنون پژوهشکده به دلیل وجود تحریم ها و محدودیت ها توانسته است به روش های بهینه سازی موسوم به روش دستی که هیچ یک از تجهیزات گران قیمت را نیاز ندارد دست یابد و در این روش توانسته ایم سرعت عمل را بیشتر کرده و هریک از کارشناسان آزمایشگاه نیز قادر می باشند از این روش جدید استفاده کنند.
مدیر گروه پژوهشکده زیست فناوری پژوهشگاه رویان اصفهانتاکید کرد: این روش به نام پژوهشکده رویان در نشریات مختلف دنیا به چاپ رسیده است و تعداد افرادی که از این سیستم می توانند استفاده کنند افزایش یافته و این خود نمونه ای از اموری است که نشان می دهد اگر تحریم نیز باشد می توان ایده های دیگر را جایگزین و از آنها استفاده کرد.
No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا