رژیم غذایی سالم پدر در سلامت جنین تاثیر دارد

آتوسا کریمی، عضو تیم تخصصی مركز فوق تخصصی درمان ناباروری و سقط مكرر ابن سينا در این خصوص به سیناپرس گفت: برنامه ریزی، رعایت نکات بهداشتی و درمانی و آگاهی پیش از اقدام به فرزندآوری نقش بسیار مهم و حیاتی در بارداری کم خطر و سلامت جنین دارد لذا پیشنهاد می شود زوجین پیش از بارداری به نزد پزشک متخصص مراجعه کنند و نسبت به وضعیت سلامتی شان مطلع شوند. مثلا ممکن است خانمی دچار کم کاری یا پرکاری تیروئید باشد اما علایم واضحی نداشته باشد. در حالی که کارکرد درست غده تیروئید می تواند به رشد بافت های مغزی جنین کمک کند.

این جراح زنان و فلوشیپ ناباروری افزود: پیش از اقدام بارداری باید وضعیت کم کاری و پرکاری تیروئید، کم خونی، فشار خون و قند خون زنان مورد بررسی قرار گیرد. از سوی دیگر برخی از بیماری ها ممکن است در طی بارداری مشکلاتی را ایجاد کنند. مثلا برخی از زنان بدن شان به بعضی از بیماری ها ایمنی ندارد و پیش از بارداری باید واکسن دریافت کنند تا ایمنی بدن شان افزایش یابد.

وی خاطرنشان کرد: معمولا باید فاصله بین تزریق واکسن تا شروع بارداری یک ماه تا چهل روز باشد. تزریق واکسن باعث می شود زنان در طی بارداری شان مبتلا به بیماری نشوند یا در صورت ابتلا درصد عوارض بیماری شان خفیف باشد و بیماری تاثیر کمی به روی جنین گذارد.

 عضو تیم تخصصی مركز فوق تخصصی درمان ناباروری و سقط مكرر ابن سينا بیان کرد: همچنین اگر مادر مبتلا به کم خونی است باید توسط تجویز نسخه درمانی متخصص زنان و زایمان میزان کم خونی او بهبود یابد. از سوی دیگر باید میزان قند خون او نیز با مشاوره متخصصان داخلی تنظیم شود تا عوارض ناشی از دیابت بارداری که به روی جنین تاثیر می گذارد و موجب ناهنجاری هایی مانند سقط جنین و زایمان زود رس می شود، کاهش یابد.

کریمی به سیناپرس گفت: همچنین اگر زنان اضافه وزن دارند یا بیش از حد دچار کمبود وزن هستند و کمبود مواد مغذی و ویتامین به خصوص ویتامین D دارند باید با رژیم غذایی مناسب به حد عادی برسند. از سوی دیگر زوجین باید عادت های نادرست شان مانند سیگار کشیدن، قلیان کشیدن را نیز ترک کنند.

وی ادامه داد: گاهی زنان به علت ابتلا به بیماری هایی مانند فشار خون، میگرن، تشنج و … از داروهای خاصی استفاده می کنند. استفاده برخی از این داروها ممکن است در دوران بارداری مجاز نباشد و آسیب های جدی برای جنین ایجاد کند. در نتیجه پیش از بارداری متخصص زنان باید با مشاوره و همکاری سایر متخصصان میزان مصرفی داروها را تغییر دهد. مثلا در صورت ابتلا بیمار به تشنج با راهنمایی دکتر مغز و اعصاب و در صورت ابتلا به فشارخون با همکاری متخصصان گروه قلب و عروق باید میزان مصرف داروهای بیمار به تدریج تغییر پیدا کند تا اثر و عوارض کمتری به روی رشد و سلامت جنین داشته باشد و ناهنجاری در جنین ایجاد نکند. این امر به نوبه خود باعث می شود جنین سالم و حاملگی بدون عوارض یا با کمترین آسیب پیش برود.

گاهی زنان به علت ابتلا به بیماری هایی مانند فشار خون، میگرن، تشنج و … از داروهای خاصی استفاده می کنند. استفاده برخی از این داروها ممکن است در دوران بارداری مجاز نباشد و آسیب های جدی برای جنین ایجاد کند.

وی تصریح کرد: همچنین پیش از بارداری سلامت مردان نیز از اهمیت زیادی برخوردار است از اینرو وزن مردان نیز باید کنترل شود. مصرف برخی داروها نیز در باروری آنها محدودیت ایجاد می کند؛ برخی از داروها به ویژه داروهایی که برای پوست و مو استفاده می شوند باید چند ماه پیش از بارداری در مرد و زن قطع شوند چراکه اثرات برخی از داروها شش ماه تا یک سال پس از قطع دارو از بین می رود.

کریمی یادآور شد: سبک زندگی مردان نیز رابطه مستقیمی با سلامت جنین دارد. اگر چنانچه مردان قلیان یا سیگار می کشند و رژیم غذایی مناسبی ندارند باید چند ماه پیش از باروری از سبک زندگی سالم تری پیروی کنند و پس از آن اقدام به باروری کنند.

انجام ورزش های سبک، کیفیت اسپرم و تخمک را بهبود می بخشد. این در حالی است که انجام برخی ورزش های سنگین و مصرف داروهای هورمونی بدنسازی که امروزه در میان مردان باب شده است، بر سلامت جنین ثاثیر منفی می گذارد و حتی باعث ناباروری مردان می شود.

این جراح و متخصص زنان تاکید کرد: قطعا زمانی که زوجین پیش از باروری از سبک زندگی سالمی پیروی کنند، شانس باروری آنها افزایش می یابد و کیفیت رشد جنین نیز به دلیل شرایط فیزیولوژیکی سلول جنسی (اسپرم و تخمک) بهبود پیدا می کند. در عین حال ضمن افزایش سلامت جنین، احتمال سقط جنین، مرده زایی و زایمان زودرس نیز کاهش می یابد.

به گفته وی، هم اکنون از طریق مراکز بهداشتی و درمانی و رسانه ها، آگاهی های لازم پیش از بارداری بیشتر برای زنان اطلاع رسانی می شود، در صورتی که باید در این زمینه برای مردان نیز اطلاع رسانی شود؛ در حال حاضر برخی از مردان تصور می کنند در بارداری سلامت زنان از اهمیت بیشتری برخوردار است. در حالی که باید به آنها نیز اطلاع رسانی شود که مصرف برخی داروها و الکل، استعمال دخانیات و قلیان می تواند در سقط جنین نقش داشته باشد بنابراین ضرورت دارد آنها مصرف سیگار و قلیان را حداقل چهار ماه پیش از بارداری قطع کنند و زمانی که داروها تاثیرشان از بین رفت اقدام به باروری کنند.

کریمی افزود: همچنین انجام ورزش های سبک، کیفیت اسپرم و تخمک را بهبود می بخشد. این در حالی است که انجام برخی ورزش های سنگین و مصرف داروهای هورمونی بدنسازی که امروزه در میان مردان باب شده است، بر سلامت جنین ثاثیر منفی می گذارد و حتی باعث ناباروری مردان می شود.

وی در پایان گفت: انجام ورزش های سبک سه بار در هفته به مدت نیم ساعت تا چهل و پنج دقیقه به زنان باردار پیش از بارداری توصیه می شود. انجام ورزش آنها در دوران بارداری نیز به وضعیت جسمی و شرایط بارداری شان بستگی دارد.

گزارش: فرزانه صدقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا