سیاه نمایی ها، روحیه جوانان پژوهشگر را تضعیف کرده است

حمیدرضا پوریان فر به سیناپرس گفت: برقراری تعادل میان انتظارات جامعه دانشگاهی( تولید مقاله و طرح پژوهشی) و صنایع ( تجاری سازی فناوری ها)، از عمده ترین فعالیت هایی گروه پژوهشی زیست فناوری قارچ‌های صنعتی است؛ این گروه پژوهشی تنها به روی یک موضوع متمرکز نیست بلکه در تلاش است تمام انتظار همه حوزه های جامعه، دانشگاه و صنایع را برآورده کند.

مدیر گروه پژوهشی برتر  چهارمین دوره پژوهشی و فناوری جهاددانشگاهی، به مشکلات پیش روی پژوهشگران اشاره کرد و اظهارداشت: هم اکنون فرهنگ پژوهش در جامعه دچار ضعف است.

اکنون حمایت های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بیشتر به روی کلانشهر تهران متمرکز شده است در حالی که شهرستان ها نیز پتانسیل های بالقوه ای در انجام  کارهای پژوهشی به ویژه پژوهش های پایه ای دارند.

بحران هویت از دیگر مشکلاتی است که اکنون در جامعه با آن مواجه هستیم. هنوز جایگاه افراد به خوبی در جامعه تببین نشده است. پژوهشگران نمی دانند، مقاله نویس یا تولید کننده محصول یا مسوول تجاری سازی آن هستند.

به گزارش سیناپرس، از سوی دیگر اغلب پژوهشگران جوان با بحران امید مواجه اند. در حالی که باید مدام در دل نهال امید بکاریم. اگر امید در میان پژوهشگران زنده شود و بدانند چه جایگاهی دارند و باید چه هدف و کاری را دنبال کنند، قطعا می توانند به موفقیت های فراوانی دست یابند و مشکلات زیادی از جامعه را برطرف کنند.

این دکتری تخصصی رشته بیوتکنولوژی گیاهی به نقش دولت به ویژه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در رفع این مشکلات پرداخت و به خبرنگار سیناپرس گفت: هم اکنون جهاددانشگاهی برای انجام کارهای پژوش های پایه ای ساخته نشده است که بتواند در این زمینه حمایتی از پژوهشگران داشته باشد ،بنابراین به نظر می رسد اگر معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری حمایت های ویژه ای از این بخش کند، با همت جوانان پژوهشگر بسیاری از مشکلات جامعه رفع شود.

وی افزود: اکنون حمایت های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بیشتر به روی کلانشهر تهران متمرکز شده است در حالی که شهرستان ها نیز پتانسیل های بالقوه ای در انجام  کارهای پژوهشی به ویژه پژوهش های پایه ای دارند.

وی تصریح کرد: عدم حمایت دولت از پژوهش های کاربردی، زمینه خروج نخبگان از کشور را فراهم می کند. اکنون یکی از دوستان پژوهشگر من در کشوری دیگر فناوری تولید قارچ را منتقل می کند. اکنون پژوهشگران گروه پژوهشی زیست فناوری قارچ‌های صنعتی به دانش فنی تولید قارچ های خوراکی و دارویی دست پیدا کرده اند. با کسب چنین دستاوردی می توانیم ضمن رفع نیازهای جامعه، این محصولات را صادر و حتی ارزآوری خوبی نیز داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر مشکل اصلی پژوهشگران تامین منابع مالی نیست. پیش از تحریم ها  بسیاری از دستگاه ها خریداری شده اند. برخی از مواد آزمایشگاهی را نیز می توانیم با کمی قیمت بالاتر خریداری کنیم.

مشکل اصلی جامعه ما، موج سیاه نمایی است که بیشتر در ذهن جوانان ما خطور می کند. سیاه نمایی هایی که جامعه پژوهشگر جوان ما را دچار سرخوردگی و نا امیدی کرده است. در حالی که اگر روی مساله شادابی و امیدواری تمرکز کنیم، می توانیم بسیاری از مشکلات جامعه را رفع کنیم.

پوریان فر به دیگر مشکلات حوزه پژوهشی اشاره کرد و به سیناپرس گفت: هرچند هم اکنون ما قادر به ساخت دستگاه های هایتک نیستم اما در حال حاضر بسیاری از این دستگاه ها قابل ترمیم هستند بنابراین مشکل حادی در این زمینه نداریم.

این دستگاه ها مانعی برای انجام طرح های پژوهشی نیستند بلکه اکنون اکوسیستم و ساز و کار این مساله در کشور راه نیفتاده است. اکنون با در نظر گرفتن شرایط تحریم و مشکلات اقتصادی، پتانسیل های ما به حداکثر لازم نرسیده اند.

وی یادآور شد: من نیز هنگامی که جوان بودم، تصور می کردم مهمترین معضل طرح های پژوهشی نبود حمایت های مالی از سوی دولت است اما اکنون به این نتیجه رسیده ام که مساله اصلی پول نیست. مشکل این است که اکنون اعتماد به نفس و خودباوری در جامعه کم شده است. متاسفانه ما اکنون یک خودناباوری داریم که تصور می کنیم در خارج از ایران وضعیت بهتر است.

من در خارج از کشور تحصیل کرده ام، آنجا هم آسمان همین رنگ است. آب، رنگی تر از اینجا نیست. شاید در خارج از مرزهای ایران یک سری شرایط تسهیل شده است اما اگر این روحیه ناامیدی را ما با خودمان به آنجا ببریم، همین آدم خواهیم بود.

وی بیان کرد: ما برای ادامه تحصیل مان در مدارس و دانشگاه ها به وطن و مردم مان مدیون هستیم. ما از کشاورزی که گندم تولید کرده و نقشی در کشور دارد تا منابع طبیعی و نفتی که فروخته ایم و پول آن نیز برگشته است، مدیون هستیم، اما تنها یک نفر قادر به رفع تمام موانع کشور نیست. به امید خدا اگر سیستم و فرهنگ پژوهش راه بیفتد، من نیز به عنوان عضو کوچکی از این سیستم، کارم را خوب انجام می دهم.

گزارش: فرزانه صدقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا