طب سنتی در کشورمان متولی ندارد

همین موضوع موجب گسترش سواستفاده های سودجویان از چنین فضایی شده است، به گونه ای که اکنون که کشور در تب بیماری کرونا به سر می برد نیز عده ای وضعیت عرضه دارو را با چالش ‌های جدی روبه رو کرده اند.

از سوی دیگر، همواره متخصصانی وجود دارند که معتقدند گیاهان دارویی جایگزین مناسب داروهای شیمیایی در درمان بیماری های مختلف هستند، ضمن اینکه کشورمان به دلیل شرایط ویژه در تولید و کشت گیاهان دارویی و همچنین تجربه و سابقه تاریخی که در این زمینه دارد، جایگاه ویژه ای در این حوزه به دست آورده است.

همه این موارد در کنار هم شرایط نامساعدی را پیرامون طب سنتی در کشور ایجاد کرده؛ به گونه ای که طب سنتی در کشورمان مهجور مانده و حتی در مواردی مشاهده شده است که طب سنتی نه تنها دردی را دوا نکرده بلکه به علت سواستفاده های برخی افراد و ناآگاهی های مردم مشکلاتی را نیز در شرایط بحران و بیماری برای کشور به وجود آورده است.

از این رو، بنابر نظر متخصصان این حوزه تمام این مشکلات در یک جمله خلاصه می شود:«طب سنتی و گیاهان دارویی کشورمان متولی ندارد.»

مدیر گروه پژوهشی کشت و توسعه پژوهشکده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی در گفتگو با سیناپرس با بیان اینکه گیاهان دارویی و طب سنتی تا کنون هیچ متولی در کشور نداشته و مهجور مانده بود، گفت: مدتی است که دانشگاه های پزشکی به این سمت که دانشکده یا کلینیک های طب سنتی را راه اندازی کنند، تمایل پیدا کرده اند.

دکتر علی مهرآفرین اظهار کرد: به گونه ای که در حال حاضر، تصمیم گرفته شده بیمارستان طب سنتی و گیاهان دارویی در کشور راه اندازی شود. شاید دلیل این اتفاق این باشد که شیوع کرونا باعث شد دست اندرکاران مربوطه به اتفاق نظری در این زمینه برسند.

وی اظهار کرد: البته پیش از این نیز کلینیک طب سنتی در برخی دانشگاه ها وجود داشت که فعالیت هایی هم در این حوزه انجام داده اند، حتی چندسالی است که طب سنتی در مقطع دکترا فارغ التحصیلانی داشته و داروخانه های گیاهان دارویی در برخی نقاط تاسیس شده است.

مهرآفرین با بیان اینکه این سوابق و بیماری که اکنون با آن دست به گریبان هستیم باعث شد به صورت پایلوت برای نخستین بار بیمارستان طب سنتی در کشور، تاسیس شود، تاکید کرد: در چنین بیمارستان هایی در کنار تجهیزات بیمارستانی و سازه باید کارگاه های تولید، فرآوری، اسانس گیری و.. و مزارع کشت نیز وجود داشته باشد. بنابراین باید مجوزهای گوناگونی برای آن اخذ شود تا انشاالله برای نخستین بار در کشور شاهد این اتفاق باشیم.

این پژوهشگر جهاددانشگاهی تصریح کرد: در این راستا، پروتکل های درمانی طب سنتی باید به روز شود که زمانبر است. کار زیادی در این حوزه و در زمینه به روز رسانی پروتکل های پیشگیری و درمان پیش رو داریم. در حالیکه در طب سنتی پروتکل ها مشخص است و کارآزمایی های بالینی مورد نیاز انجام شده است.

وی اظهار کرد: در چنین شرایطی نزاع بین طب سنتی و نوین قطعا کاهش خواهد یافت، به هرحال با فعالیت هایی که تا کنون انجام گرفته بسیاری از مخالفان، ماهیت طب سنتی را پذیرفته اند اما نتیجه آن هنوز برایشان مشهود نشده است. اما هنگامی که پایلوت وجود داشته باشد و موارد درمانی مشاهده شود، قطعا پزشکان هم آن را می پذیرند.

مهرآفرین ادامه داد: چنانکه اکنون مشاهده می شود که داروهای گیاهی در برخی از بیماری ها توسط پزشکان عمومی تجویز می شود که سال های گذشته وضعیت اینگونه نبوده و این حاصل فعالیت هایی است که در این راستا در کشور انجام شده است.

حوزه طب سنتی آسیب دیده است

وی افزود: علاوه بر این، حضور افراد غیرمتخصص در این حوزه یکی از مهمترین چالش هایی است که با آن مواجه هستیم. با راه اندازی داروخانه ها و بیمارستان های طب سنتی این معضل نیز به خودی خود از بین می رود.

مهرآفرین اضافه کرد: ضمن اینکه کشور ما باید از سیستم عطاری بنکداری به سمت طب سنتی حرکت کند. به این معنا که، صنف خاصی در این حوزه ایجاد شود تا مجوز همه عطاری ها و داروخانه های گیاهی از یک مرجع صادر شود.

وی با اشاره به اینکه وزارت بهداشت باید به این حوزه ورود پیدا کند، گفت: موجی از تحصیلکرده های این حوزه در بازار وجود دارد، فرهنگ مردم نسبت به گیاهان دارویی تغییر کرده و مهمترین کاری که باید انجام شود این است که متولیان این امر و در راس آن وزارت بهداشت، باید متخصصان را از افراد غیرمتخصص و کسانی که دارای تخصص اشتباه هستند و در این حوزه وارد شده اند، ممیزی کنند.

مهرآفرین در پایان صحبت هایش خاطرنشان کرد: طب اسلامی، طب سنتی و طب ایرانی یا هر نام دیگری که بر آن می گذاریم را می توان بار دیگر احیا کرد. به عقیده من راه روشنی در پیش داریم که می تواند در کنار طب نوین راهگشا باشد، فقط باید تکلیف این حوزه و مرزهای آن به درستی روشن شود.

گفتگو: هانیه حقیقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. به نظرم این دو طب کنار هم میتواند مفید باشد طب سنتی از قدیم هم کار ساز بوده وو من که خیلی استفاده داشتم به خصوص در زمینه لاغری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا