جهاد پایلوتی از توان کشور است

دکتر حمیدرضا طیبی صبح امروز (سه شنبه ۴ تیر) در بازدید رئیس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی از مجتمع تحقیقاتی شهدای جهاد دانشگاهی که به دنبال امضای تفاهم نامه این سازمان با جهاد دانشگاهی انجام شد، با بیان اینکه قصد همکاری در زمینه‌های مدیریت انتقال دانش، فناوری و مدیریت بهره‌برداری در قالب شرکت‌ها با سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی را داریم، به معرفی برخی توانمندی‌های فنی جهاد دانشگاهی پرداخت.

وی در همین زمینه به استحصال فلزات گرانبها و محصولات جانبی از منابع ثانویه، کاتالیست‌ها به عنوان بحث‌های مهم در صنعت خودرو، تکنولوژی پرورش ماهی در قفس، ساخت ماشین بازیافت و زیست پالایی پسماندهای نفتی، پاکسازی لکه‌های نفتی روی آب، تجهیزات دکل حفاری و تجهیزات خلاء بالا و نیز ظرفیت‌های جهاد دانشگاهی در حوزه‌های علوم انسانی و اجتماعی به ویژه در پژوهشکده علوم انسانی و اجتماعی جهاد دانشگاهی اشاره کرد.

دکتر طیبی با توجه به امضای تفاهم‌نامه بین   سازمان  جهاددانشگاهی و ایمیدرو و با اشاره به همکاری جهاددانشگاهی با وزارت‌خانه‌ها و صنایع مختلف از جمله کانی‌های فلزی، صنایع غیرفلزی، صنایعی همچون نفت و گاز و پتروشیمی یا برق و انرژی، اظهار کرد: جهاددانشگاهی با اطمینان به اینکه انجام پروژه‌های بزرگ علمی و فناورانه را دارد، الگوسازی‌های بسیار خوبی انجام داده است که از جمله آن‌ها می‌توان به بحث دکل‌های حفاری در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی و نیز تولید قطعات حفاری و مواد شیمیایی مختلف در این صنعت اشاره کرد.

وی همچنین به ساخت راکتورهای فشار قوی در صنعت برق از سوی جهاددانشگاهی اشاره کرد و گفت: در بازدیدی که سازمان ایمیدرو از مجتمع تحقیقاتی شهدای جهاددانشگاهی داشت، تجهیزات پیشرفته‌ی مربوط به تولید صاعقه مورد بازدید قرار گفته است.

رییس جهاددانشگاهی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه در حوزه کانی‌های فلزی و غیرفلزی همکاری خوبی با صنایع معدنی داشتیم، همکاری با صنایع مس و فولاد را یادآور شد و افزود: با مدیریت دکتر غریب‌پور و اعتقاد ایشان به تولید داخل و علاقه‌ای که به توسعه فناوری در صنایع معدنی و شرکت‌های معدنی داشتند ابراز علاقه کردند تفاهم‌نامه‌ای با جهاددانشگاهی منعقدشده و زمینه حضور ما در تولید فناوری‌های این صنعت فراهم شود که این تفاهم‌نامه چندی پیش به امضا رسید و امروز قرار شد تا مدیران صنایع مختلف از مجتمع تحقیقاتی شهدای جهاددانشگاهی بازدید کنند.

دکتر طیبی با بیان اینکه ضمن این بازدید نیازهای صنایع معدنی مورد بحث قرار گرفته است، ادامه داد: دکتر غریب‌پور تاکید کردند محققان دانشگاهی در الگوهای مدیریتی سازمان توسعه و نوسازی صنایع معدنی سهم داشته باشند تا به این وسیله از نزدیک در جریان نیازهای این صنایع قرار گیرند.

وی در پایان گفت: زمینه همکاری این سازمان در حوزه تجهیزات مورد نیاز صنایع معدنی، تولید دانش و طراحی فناوری‌های مختلف با نگاهی که در رأس مدیریت مجموعه ایمیدرو وجود دارد فراهم‌شده و یقیناً می‌توانیم فناوری‌های زیادی برای این حوزه تولید کنیم. امیدوار هستیم که صنایع معدنی ما به سمت یک صنعت دانش‌بنیان با ارزش‌افزوده بالا حرکت کند.

به دنبال بومی کردن فناوری با کمک جهاددانشگاهی هستیم

دکتر غریب‌پور در حاشیه‌ این بازدید با اشاره به اینکه به دنبال بومی کردن فناوری در همکاری مشترک با جهاددانشگاهی هستیم، گفت: تصمیم داریم در ساختارهای مدیریتی شرکت‌هایی که نیاز به دانش فنی و مدیریت انتقال تکنولوژی دارند، از اعضای هیات علمی جهاددانشگاهی استفاده کنیم.
مدیرعامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) با اشاره به اینکه در بحث تکنولوژی همیشه مساله داشته‌ایم و خوشبختانه امروز پیشرفت‌های خوبی در این حوزه صورت گرفته، گفت: جهاددانشگاهی از نهادهای انقلابی است که به تقاضاها به خوبی پاسخ داده و درصدد تعیین توسعه رابطه خود با این نهاد هستیم.
وی ادامه داد: خوشبختانه در بخش مورد نیاز خودمان که صنایع معدنی است همکاری خوبی با جهاددانشگاهی داشتیم و بر اساس تفاهم‌نامه‌ای که با این نهاد به امضا رساندیم به توافق رسیدیم که ایمیدرو و همچنین واحدهای بزرگ صنعتی به‌طور مشخص و بر اساس تقاضاها و نیازهایی که دارند با جهاددانشگاهی قراردادهای ویژه همکاری امضا کرده و سازوکاری را برای برآوردن نیازهای فناورانه فراهم کنند.
رئیس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی خاطر نشان کرد: به عبارتی به دنبال بومی‌کردن فناوری در همکاری مشترک با جهاددانشگاهی هستیم و تصمیم گرفتیم در ساختارهای مدیریتی شرکت‌هایی که نیاز به دانش فنی و مدیریت انتقال تکنولوژی دارند حتماً از اعضای هیات علمی جهاددانشگاهی استفاده کرده و پیوند ساختاری با این نهاد ایجاد کنیم.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا