مداوای زخم های مزمن با کمک دانش ایرانی

دکتر غلامرضا اسماعیلی جاوید، مدیر مرکز جامع ترمیم زخم و بافت جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران در این خصوص به سیناپرس گفت: اکنون در مرکز زخم مزمن جهاددانشگاهی سه ماموریت مهم را دنبال می کنیم.

نخستین ماموریت، ارایه خدمات است. ما در این مرکز تلاش می کنیم با توجه به آخرین استانداردهای روز دنیا و بر اساس دانش بومی و توانمندی های داخلی، خدمات مان را بیماران ارایه بدهیم. دومین ماموریت، ایجاد بستر و زیرساخت های لازم است تا محققان و پژوهشگرانی ایرانی که توان تولید دارند، محصولات شان را توسعه و به مردم ارایه دهند. اکنون این بستر در حوزه انجام کارآزمایی بالینی و طرح های پژوهشی مختلف برای کسب تجربه بیشتر پژوهشگران فراهم شده است. سومین ماموریت ما نیز آموزش متخصصان، پزشکان و پرستاران است.

به گفته وی، زخم های مزمن پای دیابتی، زخم های وریدی و شریانی و همچنین زخم بستر از جمله شایع ترین زخم هایی هستند که اکنون در مجموعه ما خدمات دهی می شود. بیماران مبتلا به زخم‌های بستر با توجه به وضعیت جسمی شان از خدمات درمانی در منزل (دم) به صورت Home Care استفاده می کنند.

این عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی واحد علوم پزشکی تهران به مهمترین دستاوردهای این مجموعه درمانی اشاره کرد و افزود: اکنون ما در مرکز ترمیم و زخم بافت جهاد دانشگاهی برای بهبود ترمیم زخم، استانداردها و پروتکل های درمانی جدید معرفی کرده ایم.

همچنین اکنون مطالعاتی پیرامون دو محصول فناورانه در حوزه زخم های مزمن از جمله «استفاده از پروبیوتیک ها در زخم ها» و «تولید پانسمان های پیشرفته» انجام داده ایم که نتایج آن در آینده ای نزدیک و با اخذ مجوز، در قالب محصول توسط شرکت های دانش بنیان به بازار عرضه می شود.

وی خاطرنشان کرد: پیش از این بیشتر محصولات حوزه زخم های مزمن وارداتی بودند. اکنون ما در پژوهشکده فناوری های زخم و ترمیم بافت جهاد دانشگاهی علوم پزشکی، در تلاش هستیم تا بتوانیم درصد زیادی از وابستگی مان را نسبت به محصولات خارجی کاهش دهیم و محصولات داخلی با کیفیت نمونه های  مشابه خارجی تولید کنیم؛ ما به شرکت های دانش بنیان و پژوهشگران کمک می کنیم تا طرح ها و ایده های فناورانه شان در حوزه ترمیم زخم مزمن تولید و به مرحله تولید انبوه برسد تا کشور نسبت به واردات این محصولات بی نیاز شود.

مدیر مرکز جامع ترمیم زخم و بافت جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران اظهارداشت: اکنون در قالب طرح های فناورانه جهاد دانشگاهی چهار نوع پانسمان پر مصرف در کشور وجود دارد که اکثرا وارداتی هستند.

به گزارش سیناپرس، با توجه به شرایط  کنونی کشور( اعمال تحریم ها و کمبود منابع مالی برای واردات این دانش)، ما از بخش های مختلف جهاد دانشگاهی از جمله بخش فنی و مهندسی برای تولید این پانسمان ها دعوت کرده ایم. اکنون نیز در حال تدوین دانش فنی این محصول هستیم که انشا الله بتوانیم تا سال آینده به مرحله ارزیابی های بالینی و اخذ مجوز از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برسیم و تا حدی بتوانیم نیازهای داخلی کشور را تامین کنیم.

جاوید به ارزآوری این محصولات اشاره کرد و به سیناپرس گفت: بر اساس برآوردها، سالانه 12 تا 15 میلیون دلار برای واردات این پانسمان ها نیاز داریم. به گزارش سیناپرس، متاسفانه به دلیل محدودیت هایی که اکنون در حوزه تامین هزینه ها داریم، بیماران مبتلا به زخم های مزمن با کمبود این محصولات مواجه هستند. مثلا اکنون برخی از شرکت های تولید کننده ( مانند شرکت های سوئدی) واردات این محصول ها را به ایران تحریم کرده اند و این پانسمان ها در اختیار بیماران به ویژه مبتلایان به بیماری ایی بی(E.B) یا پروانه ای قرار نمی گیرد.از اینرو یکی از برنامه های اصلی ما این است که بتوانیم با کمک شرکت های دانش بنیان در آینده ای نزدیک این بخش از نیازهای بیماران را تامین کنیم.

گزارش: فرزانه صدقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا