مساله محوری چالش اصلی حوزه پژوهش

در این مراسم رئیس دانشگاه علم و فرهنگ با اشاره به مشکلات حوزه پژوهش و دغدغه های پژوهشگران گفت: اغلب پژوهشگران از کمبود بودجه های پژوهشی، ضعف مدیریت، بی اثر بودن پژوهش ها در صنعت و جامعه و بی مهری نسبت به مقوله پژوهش در جامعه دل پری دارند.

دکتر سیدسعیدهاشمی در ادامه صحبت هایش به ارائه آماری از وضعیت پژوهش در کشور پرداخت و گفت: بیش از سه هزار مرکز آموزشی و پژوهشی در وزارت علوم وجود دارد که 85 هزار استاد در این مجموعه ها فعالیت می کنند. ضمن اینکه 87 هزار دانشجوی دکترای حرفه ای، 140 هزار دانشجوی دکترا و 650 هزار دانشجوی ارشد نیز در وزارت علوم حضور دارند.

وی ادامه داد: در وزارت بهداشت نیز 700 مرکز تحقیقاتی وجود دارد که 100 مرکز به صورت کاملا فعال مشغول به فعالیت هستند. اگر به این تعداد قابل توجه مراکز آموزشی و پژوهشی در کشور و اساتید و دانشجویان آنها از یک سو و ضعف هایی که در آن وجود دارد از سوی دیگر، نگاهی بیندازیم درمی یابیم که واقعا این حوزه در کشور با بی مهری مواجه است.

هاشمی تاکید کرد: به گونه ای در سال گذشته و سال جاری شاهد آن بودیم که بودجه تخصیص یافته به حوزه پژوهش از سوی دولت نیز کاهش پیدا کرده است. قطعا جمع این مسائل که از آنها یاد کردیم اثربخشی پژوهش در کشور را تحت الشعاع قرار می دهد که افزایش این اثربخشی دغدغه دولتمردان و جامعه علمی است.

وی در ادامه صحبت هایش به چالش اصلی حوزه پژوهش کشور اشاره کرد و گفت: در کنار همه این موضوعات، یکی از مشکلات اصلی مساله محوری است. به این معنا که در طرح های پژوهشی مساله محور جلو نمی رویم. نمی توانیم مشکلات جامعه و بخش صنعت را درست شناسایی کنیم و از این رو کارهای پژوهشی که در این حوزه ها صورت می گیرد راه به جایی نمی برد.

رئیس دانشگاه علم و فرهنگ عنوان کرد: البته با توجه به اندک بودجه ای که در کشور به مقوله پژوهش تخصیص داده می شود می توان اینگونه استنباط کرد که همین میزان خروجی هم نشان از استفاده بهینه از امکانات را دارد.

وی تصریح کرد: اما، به دلیل اهمیت این موضوع، دانشگاه علم و فرهنگ بحث مساله محوری را مطرح کرد و اساس کار خود را بر مبنای گره خوردن مسائل پژوهشی به مسائل جامعه قرار داد.

هاشمی با بیان اینکه کارهای موثری هم در این حوزه انجام گرفت، ادامه داد: در برنامه توسعه دانشگاه اهداف اصلی برنامه ریزی شده که امیدوارم به آنها دست پیدا کنیم. پیرو این موضوع بودجه و گرنت دانشگاه در سال آینده افزایش یافته است که امیدواریم زمینه ساز توسعه اهدافمان در راستای خدمت به جامعه شود.

وی در ادامه به فعالیت های بین المللی دانشگاه علم و فرهنگ اشاره کرده و گفت: در پی گسترش همکاری های بین المللی خود هستیم. علاوه بر این، در بنیاد کسب و کار در صدد هستیم که مجموعه کسب و کارهای نوین و دانش محور را شکل دهیم که این بسترها می تواند با کمک شما همکاران انتظارات ما را از مجموعه دانشگاه محقق کند.

مشکل حل مساله در کشور را داریم

در ادامه این مراسم معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علم و فرهنگ با بیان اینکه مشکل حل مساله در کشور را داریم، گفت: جدایی پژوهش از تفکر معضل اصلی جامعه علمی کشور است که در دانشگاه علم و فرهنگ باید نگکاهمان این باشد که در دو رکن سیاستگذاری و پژوهش این فرآیند را اصلاح کنیم.

دکتر علیرضا آقابابایی ادامه داد: اگر پژوهشگر و فرهیخته به معنای واقعی کلمه اینگونه باشد همه سنجه های علم دست کار می کند و هم کار علمی درست انجام می گیرد. از این رو، در حوزه سیاستگذاری دانشگاه به توسعه کمی و کیفی فعالیت ها، مساله محور شدن پژوهش ها و افزایش درآمدها برای انجام پروژه های پژوهشی تمرکز کردیم.

وی با بیان اینکه در تمام چالش ها با مساله محوری مواجه هستیم، در ارائه گزارش عملکرد پژوهشی دانشگاه علم و فرهنگ عنوان کرد: شاخص هایی از قبیل ارتقاء سرانه تولیدات پژوهشی، اعتبارات پژوهشی، فعالیت های پژوهشی و توسعه زیرساخت های پژوهشی از مهمترین اهداف این دانشگاه در حوزه پژوهش بوده است.

وی در ادامه از توسعه پژوهش های کاربردی و مساله محور به عنوان پنجمین شاخص یاد کرد و گفت: طبق هدفگذاری ها باید به 10.58 درصد پیشرفت می رسیدیم که در عمل 9.82 درصد پیشرفت داشتیم که رقم قابل قبولی است.

آقابابایی در ادامه صحبت هایش به نیازهای دانشگاه علم و فرهنگ اشاره کرده و اظهار کرد: تقویت زیرساخت ها، تقویت فعالیت های پژوهشی و تولید محتوای پژوهشی از مهمترین نیازهای این دانشگاه در حوزه پژوهش است.

در ادامه، مراسم رونمایی و امضاء لوح یادبود مساله محوری ویژه گرامیداشت هفته پژوهش و فناوری و همچنین رونمایی از اعتبار پژوهشی اعضای هیات علمی دانشگاه علم و فرهنگ برگزار شد.

در این مراسم دکتر اکبر گلدسته عضو هیات علمی دانشکده علوم انسانی به عنوان همکار پژوهشی کمیته مساله محوری و دکتر علی اکبر کیوانفر و دکتر علی نیکخو نیز به عنوان نامزدهای دریافت اعتبار پژوهشی، معرفی شدند.

در ادامه این مراسم از دانشجویان و اعضای هیات علمی دانشگاه علم و فرهنگ که در حوزه پژوهش فعالیت داشتند تقدیر و تشکر به عمل آمد که اسامی آنها به شرح زیر است.

پژوهشگران برتر از میان اعضای هیات علمی

دکتر محمدحسین ایمانی-خوشخو عضو هیات علمی دانشکده گردشگری

دکتر علی نیکخو-عضو هیات علمی دانشکده فنی و مهندسی

دکتر علی حسنی-عضو هیات علمی دانشکده علوم گردشکری

پژوهشگران برتر از میان اعضای هیات علمی نوورود

دکتر علی سعدالله-عضو هیات علمی دانشکده فنی و مهندسی

دکتر جواد حسین زاده- عضو هیات علمی دانشکده علوم انسانی

دکتر محمدرضانامداری- عضو هیات علمی دانشکده هنر و معماری

پایان نامه های برتر

ابراهیم شهبازی(استاد راهنما:دکتر حسین بهاروند)-دانشکده علوم پایه و فناوری های نوین

پریشاد ساعی(استادراهنما:دکتر مسعود برزگر)- دانشکده علوم پایه و فناوری های نوین

مهناز چشمی(استاد راهنما:دکتر جواد خدادادی)-دانشکده علوم انسانی

امیره علیقلی(استاد راهنما:دکتر فاطمه قناد)- دانشکده علوم انسانی

فریبا نبی ئی(استاد راهنما:دکتر پروانه قاسمیان)-دانشکده هنر و معماری

حامد جاویدفر(استاد راهنما:دکتر افسانه کامران)-دانشکده هنر و معماری

یگانه سادات صادقی(استاد راهنما: دکتر علیرضا آقابابائی)-دانشکده فنی و مهندسی

فروغ پورانصاری(استاد راهنما:دکتر فرنوش باقری)-دانشکده فنی و مهندسی

سعیده امیری(استاد راهنما:دکتر سید سعید هاشمی)-دانشکده علوم گردشگری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا