ایجاد درآمدی با ثبات با رویکرد اشتغال خانگی

تفاهم نامه همکاری میان جهاد دانشگاهی و کمیته امداد امروز بعد از ظهر به منظور فراهم آوردن زمینه همکاری‌های سازنده برای توسعه فن آوری و نوآوری در حوزه علوم و فن آوری ‌های نرم و صنایع فرهنگی و ایجاد مشاركت و بهره‌ گیری از توانایی‌های علمی، فرهنگی، آموزشی و تحقیقاتی جهاد دانشگاهی امضا شد.

دکتر حمید رضا طیبی، رئیس جهاد دانشگاهی در مراسم امضای این تفاهم نامه که امروز بعد از ظهر در پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی برگزار شد، گفت: فن آوری ‌های نرم و صنایع فرهنگی در همه کشورها نقش مهم و سازنده ای را ایفا می کنند.

وی افزود: ایران ذاتا یک کشور فرهنگی و هنری است و مردمی با استعدادی دارد که می تواند در این حوزه ها به خوبی بدرخشد.

وی اظهارداشت: با امضای این تفاهم نامه قصد داریم همه توانمندی های جهاد دانشگاهی را از طریق مدیریت پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی در خدمت ارتقای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، جامعه هدف کمیته امداد قرار دهیم.

وی بیان کرد: در حوزه اشتغال و تجاری سازی ما علاوه بر پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی، دارای دو پارک دیگر در استان های البرز و کرمانشاه هستیم. همچنین جهاد دانشگاهی 23 مرکز رشد و 25 مرکز منش،2 دانشگاه، 6 موسسه آموزش عالی، 3 مرکز علمی و کاربردی و 159 مرکز آموزش کوتاه مدت دارد.

رئیس جهاد دانشگاهی گفت: اکنون تجربه بسیار ارزنده ای نیز در زمینه اشتغال خانگی داریم و قراردادهای بزرگی با وزارت تعاون و امور اجتماعی زنان آغاز کرده ایم. در حوزه پژوهش و فناوری نیز امکانات بسیار خوبی داریم. اکنون 126گروه پژوهشی در مراکز خدمات تخصصی،پژوهشکده ها و پژوهشگاه ها داریم که توانمندی های این مراکز می توانند در خدمت کمیته امداد قرار گیرند.

به گفته وی، در حوزه فرهنگی نیز دارای سه خبرگزاری ایسنا( اجتماعی و سیاسی)، ایکنا( قرآنی و فرهنگی) و سیناپرس(علمی و فناورانه) هستیم. مرکز افکار سنجی دانشجویان ایران و سازمان انتشارات جهاددانشگاهی هم می توانند در خدمت اهداف مشترکی باشند که در این تفاهم‌نامه به آنها اشاره شده است.

وابسته نبودن صنایع فرهنگی به خارج

دکترمحمد حسین ایمانی خوشخو، رئیس پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی نیز در این مراسم گفت: دانشگاه علم و فرهنگ، بزرگترین دانشگاه غیر انتفاعی کشور است که اکنون کمترین فارغ التحصیل بیکار در کشور را دارد. این پارک نیز از دل این دانشگاه متبلور شده است.

وی افزود: امروزه بنابر دلایل مختلفی منابع روزمره ما به حداقل میزان خود رسیده است، از اینرو اهمیت صنایع فرهنگی بیش از گذشته احساس می شود. صنایع فرهنگی، یکی از صنایعی است که کمترین وابستگی را به منابع خارج دارد.

وی اظهارداشت: اکنون گردش مالی فرهنگ در کشورهای دیگر باور نکردنی است. اهمیت این موضوع باعث شد تا جهاد دانشگاهی به عنوان نهاد پیشرو در همه عرصه ها به این عرصه ورود پیدا کند؛ اکنون پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی به عنوان یکی از بخش های جهاد دانشگاهی با اتکا به نیروهای جوان و متخصص خود وارد عرصه فن آوری ‌های نرم و صنایع فرهنگی شده است.

وی یادآور شد: خوشبختانه طی دو سال اخیر بسیاری از مسوولان دولتی در این زمینه با جهاد دانشگاهی تفاهم نامه هایی را امضاء کرده اند. اخیرا نیز در خصوص بحث مالکیت فکری تفاهم نامه ای با معاون وزیر دادگستری امضا کرده ایم و مالیکت فکری صنایع فرهنگی به این پارک سپرده شده است.

وی خاطرنشان کرد: اکنون کمیته امداد خمینی مخالف در اختیار گذاشتن سرمایه به صورت مستقیم به دست افراد تحت پوشش است. مبنا و اساس این نهاد، فراگیری کار و مهارت است. قطعا یکی از مراکزی که می تواند به راحتی شما را در این امر یاری کند، پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی است چراکه اعضای این پارک همگی جوان و با انگیزه هستند و می توانند بازوهای خوبی برای شما در آینده باشند.

اشتغال خانگی، رسالت اصلی کمیته امداد

مرتضی بختیاری، رئیس کمیته امداد امام خمینی نیز در این مراسم گفت: یکی از رسالت های کمیته امداد، ایجاد اشتغال خانگی است. اشتغال زایی که همراه با مهارت آموزی و فناوری باشد، می تواند درآمد و اشتغالی با ثبات ایجاد کند.

وی با تاکید بر این که در گسترش مهارت‌آموزی عقب هستیم، افزود: اکنون طبق آمارها 85 درصد فارغ التحصیلان دانشگاهی در جهان به صورت مهارتی و تنها 15 درصد به صورت نظری آموزش دیده اند. این در حالی است که در ایران تنها 15 درصد فارغ التحصیلان دانشگاهی مان آموزش های مهارتی دریافت می کنند.

وی یادآور شد: اکنون کمیته امداد امام خمینی بیش از ۳۵۰ هزار دانش آموز و حدود 55 تا 58 هزار دانشجو تا مقطع دکترا دارد که می توانیم از این ظرفیت ها استفاده ببریم.

وی بیان کرد: طبق ماده 83 برنامه پنج ساله ششم توسعه، کمیته امداد امام خمینی و بهزیستی باید سالانه ۱۰۰ هزار شغل ایجاد کند که  که ۷۰ هزار سهم کمیته امداد و ۳۰ هزار بر عهده بهزیستی است.

وی اظهارداشت: کمیته امداد در سال 96  170 هزار شغل و در سال 97 حدود 148 هزار شغل( معادل یک سوم میزان ایجاد اشتغال در کشور) و در سال 98 نیز 175 و 900 شغل ایجاد کرده است. امسال نیز قرار داریم برای 200 هزار نفر اشتغال ایجاد کنیم.

وی ادامه داد: این تفاهم نامه می تواند تحول عظیمی در اشتغال خود کفا ایجاد کند. حضرت مقام معظم رهبری صراحتا فرموده اند که توانمند سازی، ایجاد درآمد با ثبات باید در صدر برنامه های کمیته امداد قرار داشته باشد. ما امیدواریم این گونه تفاهم نامه ها بتواند تحولی در عرصه اشتغال ما ایجاد کند و ما بتوانیم هنرمندانه درآمدهای با ثبات و با رویکرد اشتغال خانگی ایجاد کنیم.

رئیس کمیته امداد امام خمینی گفت: امروزه اشتغال های خانگی سود دهی بالایی دارند و بازار دیجیتالی نیز می توانند در فروش محصولات آنها کمک زیادی داشته باشند. اکنون 55 درصد خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد را زنان سرپرست خانوار تشکیل می دهند. زنانی که ضمن نقش مادری، قهرمانانه سرپرست فرزندان خود را برعهده دارند.

بختیاری همچنین با اشاره به فعالیت‌های کمیته امداد در حوزه مالکیت فکری نیز گفت: خوشبختانه اکنون در تولید فرش نیز صاحب برند هستیم به طوری که سال گذشته بیش از ۱۳۰ هزار متر مربع فرش توسط کمیته امداد تولید شده است.

گفتنی است، «همکاری در راستای، تهیه، تدوین و اجرای برنامه های ارتقاء شرایط اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی از طریق حمایت از نوآوری و تقویت و توسعه  نرم افزاری و سخت افزاری صنایع فرهنگی در راستای ایجاد و توسعه کسب و کارهای تخصصی و اشتغال محرومان»، « حمایت، توسعه و پشتیبانی از کسب وکارها و اشتغال جامعه هدف امداد امام(ره) با راه اندازی مراکز تخصصی صنایع فرهنگی و حمایت از ایجاد واحدها، مراکز رشد و مراکز مشاوره کارآفرینی تخصصی» و « ارتقاء سطح دانش تخصصی و افزایش مهارت‌های نیروی انسانی در کارکنان و مددجویان امداد امام(ره) از طریق تولید محتوای علمی، آموزشی، فرهنگی و رسانه ای مورد نیاز» از جمله موضوع های این تفاهم نامه است.

گزارش: فرزانه صدقی

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا