کسب و کارهای خرد و خانگی توسعه می یابند

هم اکنون بسیاری از مشاغل از سنتی‌ ترین تا نو ظهور‌ترین آنها در طیف گسترده مشاغل خانگی جای می‌ گیرند؛ کسب و کارهای خانگى با اشتغال زایی و نوآورى در ارایه محصول یا خدمات، باعث تنوع و دگرگونى زیادى در اجتماع و اقتصاد هر کشوری می شوند.

در میان اشکال مختلف کارآفرینی، توسعه مشاغل کوچک خانگی روستایی به‌ علت برخورداری از ماهیت و مزایای منحصر به ‌فرد از اهمیت زیادی برخوردار است اما اکنون توسعه کسب و کارهای خانگی مناطق روستایی با موانع و چالش هایی متعددی مانند وجود موانع قانونی، دسترسی نداشتن مناسب روستاییان به بازار، وجود نداشتن طرح کسب و کار مناسب، نبود تجربه و تخصص لازم در روستاییان، دسترسی نداشتن به اطلاعات و منابع اطلاعاتی، عدم تامین اعتبار مالی جهت سرمایه ‌گذاری کسب و کار خانگی روبرو هستند.

این در حالی است که کسب و کارهاى خانگى در ایران پدیده ای جدید نیست بلکه سابقه ای دیرینه دارد و امروزه بسیارى از صنایع دستى در منازل و محل سکونت افراد تولید می شوند.

هم اکنون توسعه کسب و کارهای کوچک به دلیل بازدهی زود هنگام و نیاز اندک داشتن به سرمایه برای متعادل کردن بازار کار، بسیار اهمیت دارد.

کسب و کارهای کوچک خانگی با توجه به ترکیب جمعیتی ایران می تواند بازدهی مناسب داشته باشد و در کوتاه مدت و حتی در میان مدت نیز برای رفع مشکل بیکاری جوانان بسیار موثر باشد. از اینرو سامان بخشیدن و به روز رسانی کسب و کارهای خانگی ضرورت بسیاری دارد؛ هم اکنون به منظور ایجاد مشاغل پایدار نیازمند برنامه‌ های حمایتی، آموزشی و همچنین استفاده از تکنولوژی‌ های به روز هستیم.

طرح ملی توسعه مشاغل خانگی از جمله طرح‌ های حمایتی حوزه اشتغال است که هم اکنون با نقش آفرینی سازمان تجاری‌ سازی فناوری و اشتغال دانش آموختگان جهاددانشگاهی در هشت استان کشور (آذربایجان‌غربی، چهارمحال‌و بختیاری، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، خراسان شمالی، کردستان، کرمانشاه، لرستان) در حال اجراست.

سیروس دشتی، معاون توانمند سازی و تحقیقات اشتغال و کارآفرینی سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش آموختگان در این خصوص به سیناپرس گفت: هم اکنون یکی از طرح های مهم جهاد دانشگاهی، طرح ملی توسعه مشاغل خانگی به منظور ایجاد اشتغال برای پنجاه و چهار هزار و سیصد نفر است. این طرح بر اساس مزیت های نسبی، نرخ جمعیت و میزان بیکاری استان‌ها، در سی و یک استان کشور اجرا می شود.

وی افزود: هدف اصلی این طرح، توسعه شبکه های کسب و کار خرد و خانگی در کشور است تا این امر منجر به پایدار سازی اشتغال متقاضیان شود و آنها بتوانند در یک زنجیره ای از کسب و کارها و متصل به یکدیگر باعث رشد یک صنعت در منطقه شوند.

وی اظهارداشت: ما برای تحقق این منظور مدیران و کارشناسان اجرایی این طرح در استان ها را تحت دوره آموزشی قرار داده ایم تا بتوانیم یک وحدت رویه و همگرایی در اجرای این طرح بین استان ها ایجاد کنیم تا آنها به بهترین شکل ممکن بتوانند این طرح را در استان ها اجرایی و خطاها و کاستی های احتمالی را به حداقل برسانند.

وی خاطرنشان کرد: هم اکنون اولویت خاصی برای اجرای این طرح وجود ندارد. در این طرح، بر اساس نسبت جمعیت و میزان بیکاری هر استانی، اشتغال زایی ایجاد می شود.

به گفته وی، هم اکنون بر اساس برنامه اشتغال فراگیر و شاخص های مختلف ( میزان جمعیت، نرخ بیکاری و ظرفیت اشتغال زایی) دولت، سهمیه‌ای برای استان ها در نظر گرفته شده است. خوشبختانه با حمایت های بسیار زیاد وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی و همچنین با اختصاص اعتبارات دولتی در اجرا و پیاده سازی این طرح و توسعه کسب و کارهای خانگی با مشکل خاصی مواجه نبوده ایم.

وی متولی اصلی این طرح را وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی عنوان کرد و گفت: مرحله آزمایشی این طرح با موفقیت زیادی همراه بوده است از اینرو در در برنامه های آتی در نظر داریم تا این طرح ها را بر اساس نیازهای استان ها توسعه دهیم.

گفتنی است، از محل اجرای طرح ساماندهی مشاغل خانگی ظرف سه سال گذشته ۱۶۵ هزار نفر مشغول کار شده ‌اند.

گزارش: فرزانه صدقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. حمایت از این مشاغل کمک بزرگی به سرپرست خانواده می باشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا