تاثیر قارچ جادویی در درمان افسردگی

سیلوسایبین دارای اثرات توهم زایی و یوفوریک است که از آن سوء مصرف می شود. اثرات توهم زایی آن به خاطر اثر این مواد در رسپتورهای سروتونین در اعصاب مرکزی است.

180  گونه از این مدل قارچ های توهم زا وجود دارد. این ترکیبات سیلوسایبین و سیلوسین به صورت مصنوعی در آزمایشگاه نیز ساخته می شود. روش مصرف سیلوسایبین به صورت خوراکی است یا به صورت چای یا ترکیب با غذاهای دیگر است که به صورت تازه یا پودر خشک شده استفاده می شود و طعم بد و کمی تلخ دارد. این قارچ ساقه های بلندی دارد و قهوه ای رنگ است.

دوز مصرفی

قارچ خشک شده2/0 تا 4/0 درصد سیلوسایبین دارد. دوز معمول مصرف 10 تا 50 میلی گرم است بنابراین مصرف 20 تا 30 گرم قارچ تازه یا 1 تا 5/2 گرم از پودر خشک قارچ  استفاده می شود که پیک اثر آن  1 تا 2 ساعت بوده و به مدت 6 ساعت باقی می ماند. هرچند دوز مصرفی به فرد، روش تهیه و نوع قارچ بستگی دارد.

سایلوبین شبیه سایر LSD ها عمل کرده و باعث توهم بصری، شنوایی، واکنش های هراسی، جنون، کاهش اشتها، خشکی دهان، افزایش فشار و دمای بدن، تعریق زیاد، تغییر رفتار جنسی و سستی عضلات، سرگیجه، تهوع، استفراغ، از دست دادن تعادل شود. در صورت مصرف مقادیر زیاد آن مدت اثر توهم زایی طولانی تر و به ندرت سبب مسمومیت و مرگ می شود.

البته نکته قابل توجه این است که امروزه کاربرد درمانی آن هنوز مورد تایید FDA قرار نگرفته است. اما مطالعاتی در حال انجام است در مورد بیمارانی که از سرطان نجات پیدا کرده و دچار یاس و ناامیدی از زندگی شده اند و با داروهای معمول ضد افسردگی درمان نشده اند که نتایج نشان داده اثرات درمانی در افسردگی این گروه از بیماران داشته است. ولی هنوز این قارچ به عنوان ماده اعتیاد آور با پتانسیل بالا شناخته شده و مصرف آن در آمریکا غیرقانونی است.

دکتر حورا آموزگار-پژوهشکده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا