حمایت از صنایع کشاورزی برای مقابله با خام فروشی

دکتر مظاهر بابایی به خبرنگار سیناپرس گفت: جهاد دانشگاهی فارس عمدتا در حوزه سلامت همانند علوم رفتاری( بررسی آسیب های اجتماعی، معضلات زناشویی، سلامت خانواده ها و رفتارهای پرخطر آنها)، روانشناسی، ژنتیک انسانی( شامل آزمایشگاه ژنتیک، مرکز مشاوره ژنتیک و آزمایشگاه تشخیص طبی) فعالیت دارد. همچنین بنابر اهداف جهاد دانشگاهی و اولویت های این استان، جهاددانشگاهی فارس طی دو سال اخیر با بررسی ظرفیت های این واحد، گروه جدیدی به نام نانو تکنولوژی( فعالیت به روی الیاف های پزشکی) و روان شناسی سلامت را پایه گذاری و برنامه ریزی کرده است.

وی افزود: خرداد امسال نیز با انعقاد تفاهم نامه همکاری مشترک میان جهاددانشگاهی با استانداری فارس، پرداختن به مباحثی مانند سرطان و ناباروری و ترمیم زخم جزو اولویت های این واحد قرار گرفت.

به گفته وی، هم اکنون زیرساخت های اجرای این طرح فراهم شده است. امیدواریم با توان علمی متخصصان ایرانی و حمایت های استانداری، مردم استان فارس در آینده ای نزدیک از این خدمات درمانی بهره مند شوند.

مظاهر بابایی اظهارداشت: قصد داریم در حوزه سلامت مراکز خدمات تخصصی و درمانی این واحد از دانش روز دنیا استفاده کنند. خوشبختانه هم اکنون در حوزه سلامت ارتباط خوبی با دانشگاه علوم پزشکی شیراز داریم و از توانمندی های متخصصان این حوزه به نحو احسن استفاده می کنیم.

وی ادامه داد: از دیگر اهداف این واحد، راه اندازی پژوهشکده بین رشته ای سلامت و ایجاد درمانگاه تخصصی برای زمینه های مورد نیاز استان فارس  در سال 1400 است.

رئیس جهاد دانشگاهی فارس گفت: جدا از مباحث سلامت، جهاد دانشگاهی فارس اکنون به حوزه کشاورزی نیز ورود پیدا کرده است. یکی از اولویت های پژوهشی جهاد دانشگاهی فارس در این حوزه، عصاره گیری از گل محمدی  به منظور جلوگیری از خام فروشی و تولید ارزش افزوده است.

بابایی خاطرنشان کرد: هم اکنون کارهای اولیه این طرح انجام شده است که امیدواریم با همکاری پژوهشکده توسعه صنایع شیمیایی و پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی و همچنین با استفاده از توانمندی های متخصصان واحدهای دیگر جهاد دانشگاهی بتوانیم این طرح را اجرایی و عملیاتی کنیم.

وی هدف اصلی جهاددانشگاهی فارس را تقویت ارتباط صنعت، کشاورزی و دانشگاه دانست و گفت: در حال حاضر جهاددانشگاهی واحد فارس در حوزه کشاورزی تفاهم نامه ای نیز با یکی از شرکت های فعال این حوزه منعقد کرده است.

رئیس جهاددانشگاهی استان فارس تاکید کرد: این طرح در زمینی به وسعت سه هزار هکتارمربع اجرایی خواهد شد. هم اکنون یکی از مباحث مورد بحث این طرح، برنامه ریزی و تعیین عملکرد این شرکت برای کشت محصولات کشاورزی است. عمدتا اولویت کشت این شرکت باید محصولات ارگانیک و نوین باشد.

به گفته وی، هم اکنون یکی از نیازهای جامعه تولید محصولات ارگانیک( محصولاتی که به صورت طبیعی کشت می شوند و در فرایند تولید آنها از سموم و کودهای کشاورزی استفاده نمی شود) است زیرا تولید این نوع محصولات رابطه مستقیمی با میزان سلامت جامعه دارد.