دمیدن جان تازه به صنعت شیلات هرمزگان

هم اکنون مصرف ماهی به عنوان یك ماده مناسب غذایی در ایران نصف سرانه جهانی است؛ متوسط مصرف سرانه آبزیان در جهان 17.1 کیلوگرم اما در کشور ما 9.1 کیلوگرم است از اینرو نیازمند تلاش و سرمایه‌گذاری بیشتر در صنعت‌ آبزی ‌پروری هستیم.

صنعت آبزی پروری علاوه بر تامین غذا، اهمیت زیادی نیز در اشتغال زایی دارد. هرمزگان از جمله استان های مهم و راهبردی در حوزه شیلات است كه ظرفیت های ویژه ای در توسعه اقتصادی و اشتغال زایی دارد. همچنین این استان با اجرای طرح های مختلف، نقش بسزایی در افزایش صادرات و كاهش واردات صنعت آبزی پروری دارد.

اهمیت این مساله باعث شد تا جهاد دانشگاهی واحد هرمزگان به فکر ایجاد مجتمع تحقیقاتی برای انجام کارهای تحقیقاتی باشد؛ این مجتمع تحقیقاتی بزودی راه اندازی می شود.

سهیل دادخواه، رئیس جهاد دانشگاهی واحد هرمزگان در این خصوص به خبرنگار سیناپرس گفت: جهاد دانشگاهی استان هرمزگان طی پنج سال اخیر در حوزه پژوهش موفق به کسب دستاوردهای راهبردی و کاربردی شده است. همچنین این واحد موفق به راه اندازی گروه پژوهشی مدیریت راهبردی شده است.

وی به فعالیت های این گروه پژوهشی اشاره کرد و افزود: این گروه پژوهشی اکنون عضو هیات علمی دارد و طرح ها و تحقیقات متعددی در حوزه آینده پژوهی، مدیریت راهبردی و مدیریت بازرگانی به انجام رسانده است. خوشبختانه آمار و ارقام قراردادها و تعداد پروژه های این گروه پژوهشی با دستگاه های دولتی و شرکت ها بسیار بالاست.

وی خاطرنشان کرد: حوزه شیلات، یکی از بحث های بسیار مهمی است که ما امسال به آن ورود کردیم و کارهای خوبی نیز در این زمینه انجام داده ایم.

وی بیان کرد: امسال پس از تدوین طرحی در این حوزه، موفق به گرفتن زمین در حدود 200 هکتار شدیم تا انشاالله بتوانیم دستاوردهایی در حوزه شیلات تا انتهای سال 98 یا ابتدای سال 99 کسب کنیم.

وی تصریح کرد: با تحقق این طرح، سال آینده یک مجتمع تحقیقاتی خود بودجه ای در استان هرمزگان ایجاد می شود؛ به عبارت دیگر منابع تحقیقاتی این مرکز وابسته به فرد خاصی نیست و از محل فروش محصولش سود کسب می کند و با آن سود، روی زمینه های تحقیقاتی فعالیت خواهد کرد. البته تحقق این امر بسیار زمان بر است.

رئیس جهاد دانشگاهی واحد هرمزگان به اهمیت راه اندازی این مرکز اشاره کرد و اظهارداشت: استان هرمزگان دارای انواع محصولات دریایی ارزشمندی مانند خرچنگ، لابستر، جلبک و … است؛ محصولاتی که می توانند زمینه اشتغال زایی و تولید محصولات دانش بنیان را فراهم کنند. اما،  چون این کار متولی خاصی ندارد و بودجه نیز برای این امر اختصاص پیدا نمی کند، این مساله تاکنون ابتر باقی مانده است.

دادخواه در پایان گفت: اگر این مرکز در استان هرمزگان راه اندازی شود، زمینه اشتغال زایی بسیاری از جوانان فراهم خواهد شد زیرا این مرکز درآمدزاست و از محل درآمدش، کارهای تحقیقاتی انجام خواهد شد.

گفتنی است، ایران با حدود 5800 کیلومتر خطوط ساحلی و جزایر در خلیج فارس، دریای عمان و بزرگترین دریاچه جهان (خزر) از نظر ظرفیت دریای و تجاری، در یکی از مهم ترین مناطق تجاری و اقتصادی جهان واقع شده است و با کسب رتبه نخست در میان کشورهای حاشیه خلیج فارس و دریای عمان قابلیت های فراوان برای رشد و توسعه صنعت دریایی و شیلات و آبزیان دارد.

گزارش: فرزانه صدقی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا