عضویت هزار نفر در بانک خون بند ناف گیلان

دکتر سید محسن نساج حسینی در گفت وگو با ایسنا، اظهار کرد: در راستای تحقق اهداف بالادستی جهاد دانشگاهی در گروه های مطالعاتی و مراکز خدمات تخصصی، مجموعه فعالیت های این حوزه در قالب گروه های پژوهشی و مراکز خدمات تخصصی انجام می شود.

معاون پژوهشی جهاددانشگاهی گیلان افزود: معاونت پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی گیلان، شامل سه گروه پژوهشی تحت عناوین مطالعات ناحیه‌ای، پایش منابع آب و توسعه فناوری های نوین کشاورزی و دو مرکز خدمات تخصصی به نام عمران و پزشکی است.

وی با اشاره به وظایف حوزه پژوهش و فناوری مطابق اساسنامه جهاد دانشگاهی،گفت:این وظایف شامل انجام تحقیقات توسعه ای کاربردی، ایجاد تشکیلات مناسب به منظور تالیف، ترجمه و انتشار کتب و مقالات علمی، پیگیری طرح های تحقیقاتی جهاددانشگاهی تا مرحله نیمه صنعتی و صنعتی، ارائه خدمات علمی فنی در زمینه های مختلف و مورد نیاز جامعه، برنامه ریزی و ایجاد شرایط و امکانات لازم به منظور فرآهم آوردن زمینه فعالیت های علمی پژوهشی بر مبنای شناخت مشکلات واقعی و نیازهای تخصصی جامعه است.

نساج حسینی درخصوص بخشی از اهداف حوزه پژوهش و فناوری در افق 1404 عنوان کرد:یکی از سه سازمان پژوهشی برتر در سطح کشور در زمینه تولید فناوری های نوین در حوزه های منتخب، سازمان پژوهشی برتر در به کار گیری نتایج تحقیقات، سازمان برتر در کسب ارزش حاصل از عرضه فناوری، سازمان پژوهشی برتر در اجرای پروژه های موفق مرتبط با فناوری های نوین،سازمان برتر در توسعه کاربرد نظریه های متناسب با نیاز کشور، سازمان برتر به لحاظ تعداد نوآوران در عرصه علم و فناوری، سازمان پژوهشی برتر در پژوهش های کاربردی با هدف ترویج و تعمیق آرمان ها و ارزش های انقلاب اسلامی به ویژه در «اعتلای تمدن و فرهنگ ایرانی- اسلامی» و «تحکیم هویت» و «تعلیم و تربیت نسل جوان» و همکاری بین المللی 25 درصد از ساختارهای پژوهشی مرتبط، در حوزه فناوری صنعتی از اهداف حوزه پژوهش و فناوری در افق 1404 است.

معاون پژوهشی جهاددانشگاهی گیلان افزود:از ابتدای تاسیس جهاددانشگاهی تاکنون، تعداد کل طرح هایی که در حوزه پژوهشی پایان یافته بیش از 300 عنوان است که 25 درصد این طرح ها،با بهره گیری از منابع داخلی و 75 درصد به صورت کارفرمایی برای وزارتخانه ها و سازمان های دولتی و غیر دولتی به پایان رسیده است.

وی افزود:جهاددانشگاهی در فعالیت های تحقیقاتی خود همواره بر آن بوده است تا به منظور بهره برداری مناسب از طرح های پژوهشی، نتایج طرح های خود را در قالب اختراع به ثبت رسانده یا به صورت کتب و مقالات علمی پژوهشی منتشر کرده و یا در قالب محصول و خدمات مورد نیاز جامعه برای حل و رفع نیاز مشخص تحویل کارفرما دهد.

نساج حسینی دستاوردهای علمی پژوهشی جهاددانشگاهی را شامل 50 مقاله چاپ شده در مجامع خارجی و 150 مقاله چاپ شده در مجامع داخلی، 20 مقاله ارائه شده در مجامع خارجی و 460 مقاله ارائه شده در مجامع داخلی، 3 کتاب ترجمه شده و 14 کتاب تالیف شده عنوان کرد.

وی با بیان اینکه حدود 70 تا 80 درصد بودجه سالانه جهاددانشگاهی از طریق قراردادهای پژوهشی کارفرمایی و انجام امور آموزشی و فروش خدمات به سازمان های دولتی و بخش خصوصی تامین می شود، گفت: اعتبارات دولتی به طور متوسط بین 10 تا 20 درصد بودجه سالانه جهاددانشگاهی را پوشش می دهد که عمدتاً در فعالیت های فرهنگی و توسعه ای هزینه می شود.

معاون پژوهشی جهاددانشگاهی گیلان گفت:در حال حاضر نیروی انسانی حوزه پژوهشی جهاددانشگاهی گیلان معادل 30 نفر بوده که 60 درصد از آنها را اعضای هیات علمی تشکیل می دهند. 70 درصد از شاغلین در این حوزه در گروه های پژوهشی و مابقی در مراکز خدمات تخصصی و سایر قسمت های ستادی فعالیت می کنند.

وی با تاکید بر اینکه بکارگیری توانایی های تخصصی موجود در رفع مشکلات علمی تخصصی و اجرایی سازمانها، نهادها، واحدهای تولیدی و … از جمله عواملی است که می تواند در پویایی یک سازمان تحقیقاتی موثر باشد، افزود: جهاد دانشگاهی همه ساله با اتکا به منابع انسانی و امکانات و تجهیزات موجود، قراردادهای پژوهشی و علمی فنی متعددی را با مراکز و سازمان های مختلف منعقد می کند.

نساج حسینی ادامه داد:این قراردادها که عمدتا برای رفع نیاز مراکز و سازمان های مختلف اجرا می شوند، علاوه بر نشان دادن توان تخصصی جهاددانشگاهی در عرصه های پژوهشی جامعه و دانشگاه و نیز حرکت به سمت استقلال مالی و کاهش اتکا به بودجه دولت است.

معاون پژوهشی جهاددانشگاهی گیلان تاکید کرد: کوشش محققان جهاد دانشگاهی در همه حوزه ها معطوف به کاربرد بوده و طبیعتاً بسیاری از طرح های تحقیقاتی خروجی های عینی داشته و بخشی از طرح های تمام شده به مرحله تجاری سازی و ساخت محصول و ارائه خدمات به جامعه رسیده است.

وی طراحی نرم افزار ویژه نابینایان، طراحی و ساخت دستگاه ایساب برای کاهش ضایعات سمباده در کارخانجات نئوپان، طراحی و ساخت دستگاه هایپرترمیا برای تشخیص و درمان سرطان را از جمله طرح های کاربردی واحد گیلان برشمرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد:این واحد در زمینه جمع آوری و ذخیره سازی سلولهای بنیادی بانک خون بند ناف رویان از سال 89 فعالیت دارد که تاکنون بیش از هزار نفر در بانک خون بند ناف گیلان عضو شده اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا