رونمایی از پلاک ثبتی میراث‌جهانی جنگل‌های هیرکانی

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان از رونمایی پلاک ثبتی میراث‌جهانی جنگل‌های هیرکانی در گشت رودخان فومن خبر داد.

ولی جهانی پنجشنبه ۱۶ آذر ۱۴۰۲ اظهار کرد: وجود جنگل‌های هیرکانی به عنوان فسیل‌های زنده یک ظرفیت بزرگ گردشگری است.

جهانی  از رونمایی پلاک ثبتی میراث جهانی جنگل‌های هیرکانی با حضور نادر زینالی خبر داد و افزود: کنوانسیون میراث جهانی از کشورهای عضو می‌خواهد تا نشان میراث جهانی را در سایت‌های ثبت شده خود نصب کنند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی گیلان با بیان اینکه جنگل‌های هیرکانی در سال ۱۳۹۸ در فهرست میراث جهانی قرار گرفت، گفت: در اجلاس جهانی یونسکو که در شهریور ماه سال جاری در کشور عربستان برگزار شد، دو پهنه از جنگل‌های هیرکانی در محدوده‌ی جمهوری آذربایجان به میراث جهانی جنگل‌های هیرکانی الحاق شد.

جهانی ادامه داد: در حال حاضر جنگل‌های هیرکانی تنها اثر جهانی از میان ۲۷ اثر ثبت شده است که فرامرزی بوده و میان دو کشور مشترک است.

او با بیان اینکه سایت گشت رودخان اولین سایت از سایت‌های ۱۲ گانه هیرکانی در محدوده‌ی حاکمیتی ایران است، افزود: پلاک ثبتی و نشان ترکیبی یونسکو _ میراث جهانی برای نخستین بار در این منطقه نصب می‌شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی گیلان با اشاره به اینکه پارک جنگلی و قلعه تاریخی رودخان در حریم این سایت قرار دارد، گفت: منطقه قلعه رودخان سالانه پذیرای هزاران گردشگران از سراسر ایران و جهان است و نصب این نشان می‌تواند تأثیر مثبتی در معرفی این اثر ارزشمند طبیعی و بازمانده از عصر یخبندان داشته باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا