گنجینه غنی فرهنگ ایران و حرکت لاک پشتی حوزه ثروت آفرین صنایع خلاق

حوزه صنایع خلاق با وجود برخورداری ایران از گنجینه و ذخایر ارزشمند تاریخی، فرهنگی، هنری و البته جوانان نخبه و هنرمند، هنوز از شتاب لازم و تاثیرگذاری در اقتصاد کشور برخوردار نیست. حوزه ای که اگر همچون دیگر بخش ها مانند نفت، گاز و معادن مورد اعتماد و توجه قرار گیرد، بزرگترین میزان توسعه اقتصادی کشور و اشتغال آفرینی را به دنبال خواهد داشت.

صنایع خلاق به چرخه‌هایی از خلق، تولید و توزیع کالاها و خدمات اطلاق می‌شود که خلاقیت و سرمایه فکری در آن به عنوان ماده خام به کار گرفته شده است و این حوزه غالبا برپایه داشته‌های فرهنگی و هنری یک ملت شکل می‌گیرد و بر همین اساس نیز صنایع خلاق را هم‌مفهوم با صنایع فرهنگی نیز می‌دانند.
بعبارتی صنایع خلاق متشکل از مجموعه‌ای از فعالیت‌های دانش‌بنیان است که غالبا دانش و فناوری‌های آن مبتنی بر حوزۀ هنر و فرهنگ یک سرزمین است که در خدمت تولید ارزش افزوده اقتصادی قرار می گیرد.

هم اکنون شرکت‌های بسیاری در دنیا به‌عنوان شرکت خلاق شناخته می‌شوند و از این فناوری‌ها به‌عنوان دارایی‌هایی مهم برای رقابت‌پذیری در بازارهای جهانی بهره می برند و این صنعت در برخی از کشورها از سهم اقتصادی بالایی برخوردار شده است.

میراث فرهنگی و صنایع دستی، اسباب‌بازی، موسیقی و گردشگری، سینما و تئاتر از جمله زیر مجموعه‌هایی از صنایع خلاق هستند که بیانگر مردم‌بنیاد بودن و درون‌زا بودن این صنعت است اما حوزه صنایع خلاق در کشورمان با وجود برخورداری ایران از ذخایر ارزشمند تاریخی، فرهنگی، هنری و کشوری با بیش از سه هزار سال سابقه و محل زندگی یکی از قدیمی ترین تمدن های شناخته شده در جهان و البته جوانان نخبه و هنرمند، هنوز از شتاب لازم و تاثیرگذاری در اقتصاد کشور برخوردار نیست.

حوزه ای که اگر همچون سایر بخش های اقتصادی از جمله نفت، گاز و معادن مورد اعتماد و توجه قرار گیرد، بزرگترین میزان توسعه اقتصادی کشور و اشتغال آفرینی را به دنبال خواهد داشت.

ادبیات صنایع خلاق هنوز در ایران جا نیفتاده است

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های نرم و فرهنگی معاونت علمی، فناوری واقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، در پاسخ به این سوال ایرنا که هم اکنون مهم ترین چالش های توسعه صنایع خلاق در کشور چیست اظهارکرد:یکی از مسائلی که در این حوزه با آن مواجه هستیم این است که این ادبیات در کشور به خصوص حوزه حاکمیتی خیلی جانیفتاده و مورد توجه قرار نگرفته است.

مسعود حسنلو با بیان اینکه وقتی از صنایع خلاق صحبت می کنیم اینها شامل کسب و کارهای مولد و یک جریان بسیار ارزشمند اقتصادی است تاکید کرد: صنایع خلاق در کشور نیازمند سرمایه گذاری جدی درحوزه حاکمیتی است و به جهت عدم تحقق این مهم به شکل عملی حرکت پرشتابی را در حوزه صنایع خلاق شاهد نیستیم.

صنایع خلاق در ایران دارای بزرگترین ظرفیت اقتصادی و اشتغالزایی

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به وجود ظرفیت های غنی حوزه فرهنگ در کشور چرا توسعه صنایع خلاق در کشور با مشکل مواجه است، اظهار داشت: صنایع خلاق یکی از بزرگ ترین ظرفیت اشتغال آفرینی و توسعه اقتصاد در کشور است، این حوزه در سایر کشورها در تراز صنایع بزرگ همچون نفت و پتروشیمی و فولاد دیده می شود.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های نرم و فرهنگی معاونت علمی، فناوری واقتصاد دانش بینان ریاست جمهوری با یادآوری اینکه در حال حاضر سهم صنایع خلاق در اقتصاد دنیا حدود چهار درصد و تقریبا برابر سهم نفت یا فولاد در اقتصاد دنیا است، افزود: این درحالی است که با وجود ریشه های بومی و ظرفیت های عظیم فرهنگی کشورمان که بزرگترین بستر رشد این حوزه محسوب می شود، سهم صنایع خلاق در اقتصاد ایران کمتر از یک درصد است.

حسنلو معتقد است: نگاه ملی و کلان جدی به حوزه صنایع خلاق به طور قطع می تواند بخش بزرگی از حوزه اقتصاد کشور را پوشش دهد.

وی با بیان اینکه هم اکنون کل بودجه فرهنگی کشور حدود 1.5 میلیارد دلار است، افزود: در حالیکه فقط سرمایه گذاری حاکمیتی در کشور آمریکا در بخش بازی های رایانه ای نزدیک ۷ میلیارد دلار است و این رقم چندین برابر کل بودجه فرهنگی کشور است.

وقتی صنایع خلاق مورد بی اعتمادی قرار گرفته است

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های نرم و فرهنگی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری ادامه داد: در برخی حوزه ها در کشور همچون نفت، گاز، پتروشیمی و معادن سرمایه گذاری های مناسبی می شود، این اعتماد هنوز به اکوسیستم صنایع خلاق در کشور شکل نگرفته است.

حسنلو با یادآوری اینکه ما در حوزه صنایع خلاق با مسائل مختلفی مواجه هستیم که بخش های مختلف هنوز نتوانسته اند آنها را رفع کنند افزود: این درحالی است که حوزه صنایع خلاق به طور قطعی می تواند مسائلی همچون عدالت آموزشی، محیط زیست، وفاق اجتماعی و زبان فارسی را به شکل موثری رفع کند.

وی افزود: این حوزه نیازمند یک جریان سرمایه گذاری جدی حاکمیتی برای ایجاد زیرساخت و توسعه شرکت های خلاق است و تا هنگامی که این اتفاق نیفتاد مسیر حرکتی از شتاب لازم برخوردار نخواهد بود.

فعالیت ۲ هزار شرکت خلاق و ۱۱۰ خانه خلاق در کشور

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های نرم و فرهنگی معاونت علمی، فناوری واقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری در خصوص آخرین وضعیت تعداد شرکت های حوزه صنایع خلاق نیز تصریح کرد: در حال حاضر بیش از ۲ هزار مجموعه در کشور به عنوان شرکت خلاق ثبت شده و فعالیت می کنند.

حسنلو همچنین گفت: هم اکنون نزدیک ۱۱۰ خانه خلاق در کشور وجود دارد و قریب ۱۰۰ مبادی احراز هویت شرکت های خلاق وجود دارد و این عدد دائما رو به افزایش است.

عزم جدی برای توسعه اکوسیستم مالی صنایع خلاق و صادرات

وی در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا برنامه جدیدی در این ستاد برای شکوفایی حوزه صنایع خلاق تعریف شده است یا خیر نیز اظهار داشت: ما دو اتفاق را در دوره جدید مدیریتی در معاونت علمی به خصوص امسال به شکل جدی دنبال خواهیم کرد.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های نرم و فرهنگی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری افزود: نخست بحث توسعه اکوسیستم مالی در حوزه صنایع خلاق است که با اهرمی کردن منابع دولتی و همچنین ایجاد جریان های جمع سپاری مردمی دنبال می شود.

حسنلو اولویت دوم ستاد توسعه فناوری‌های نرم و فرهنگی معاونت علمی ریاست جمهوری را گشایش صادرات محصولات حوزه صنایع خلاق به سایر کشورها عنوان و تاکید کرد: به طور حتم صادرات محصولات این حوزه مسیر لاجرم و قطعی توسعه مناسب صنایع خلاق است.

وی تصریح کرد: در حوزه توسعه گفتمان فرهنگی ایران در دنیا، مهم ترین ابزار کشور حوزه صنایع خلاق محسوب می شود، اگر بتوانیم بازار صادراتی برای صنایع خلاق ایجاد کنیم شاهد یک جهش بسیار مناسب در این حوزه خواهیم بود چراکه ظرفیت کشورمان از لحاظ جمعیتی برای تولیدات حوزه صنایع خلاق کافی نیست.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های نرم و فرهنگی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری افزود: بازار ۲۰ میلیونی کودک در کشور برای تولید یک انیمیشن در هیج جای دنیا اقتصادی نیست و قطعا باید این بازار بین المللی شود که در کنار اتفاق اقتصادی مناسب، پیام و محتوا و فرهنگ ایران نیز در قالب انیمیشن می تواند به دنیا صادر شود.

حسنلو با بیان اینکه مسیر توسعه صنایع خلاق در بسیاری از کشورهاتاکنون با سرمایه مردمی بوده است، یادآور شد: به طور حتم نگاه ما امسال این است که سیاست را به پیش ببریم چراکه اگر خود مردم هم بتوانند سرمایه ها را هدفمند در این حوزه سرمایه گذاری کنند این مهم می تواند بستر خوبی برای رشد شرکت های خلاق در کشور باشد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا