سیناپرس روند اقتصاد خلاق در جهان را رصد کرد:
صادرات 14 میلیارد دلاری، قیام ویتنام در اقتصاد خلاق

آرین کربلائی: ویتنام هم اقتصاد خلاق را جدی گرفته و موفق شده در بین کشورهای در حال توسعه نام خود را بلندآواره کند و در بین 10 اقتصاد در حال توسعه خود را جای دهد. علت این رشد و دستیابی به صادرات بیش از 14 میلیارد دلاری را می‌توان در چند اصطلاح خلاصه کرد: جمعیت جوان و آشنا به فناوری، سیاست‌های مطلوب، میراث فرهنگی همراه با دیجیتالی شده و البته یکپارچه بودن سیاست‌های اقتصاد.

به گزارش سیناپرس، به تازگی در کنفرانسی در این کشور به طور رسمی اعلام شد که ویتنام در صادرات محصولات خلاقانه با ارزش 14 میلیارد و 143 میلیون دلار آمریکا در بین 10 اقتصاد در حال توسعه برتر قرار دارد. این کنفرانس که توسط مؤسسه مرکزی مدیریت اقتصادی  و آژانس همکاری بین‌المللی آلمان برپا شده بود، فرصت‌ها و توصیه‌هایی را برای شهروندان ویتنامی قرار داد تا با مولفه‌های توسعه اقتصاد خلاق آشنا شوند.

به گفته نگوین آنه دیگنگ، رئیس بخش تحقیقات عمومی موسسه مدیریت اقتصادی ویتنام، صادرات جهانی محصولات خلاقانه از 208 میلیارددلار در سال 2002 به 524 میلیارد در سال 2020 افزایش یافته که آسیا بزرگترین صادرکننده از سال 2007 بوده است. آمارها نشان می‌دهد که بزرگترین صادرکنندگان محصولات خلاقانه جهان را کشورهایی چون ایالات متحده آمریکا، ایتالیا، آلمان، فرانسه، بریتانیا، جمهوری کره، لهستان، سوئیس، هلند و ژاپن با ارزش حدود 171 میلیارد دلار به خود اختصاص داده‌اند.

با این حال، برترین اقتصادهای در حال توسعه از نظر صادرات محصولات خلاقانه در اختیار چین، هنگ کنگ، ویتنام، هند، تایوان ، مالزی، سنگاپور، ترکیه، امارات متحده عربی و تایلند با ارزش 277 میلیارد قرار دارد و تحلیل‌گران می‌گویند: کشور ویتنام فرصت‌های قابل توجهی برای ترویج توسعه اقتصاد خلاق دارد.

بخش های اقتصادی خلاق شامل صنایع دستی، مد و طراحی، هنر آشپزی، هنر نمایشی، هنرهای تجسمی، فیلم و رسانه، فناوری اطلاعات و مهندسی نرم افزار، گردشگری و میراث فرهنگی، موسیقی و سرگرمی، انتشارات و ادبیات، تولید محتوای دیجیتال، بازاریابی دیجیتال و تبلیغات است.

در کنفرانسی که در ویتنام برگزار شد، گفته شده که جمعیت جوان و آگاه به فناوری، سیاستهای مطلوب و میراث فرهنگی غنی همراه با دیجیتالی‌سازی سریع و یکپارچگی اقتصادی به رونق اقتصاد خلاق در ویتنام کمک می‌کند. هرچند که همچنان موانعی وجود دارد که باید برداشته شود با این حال این کشور سیاست‌های اصلاحات در حوزه علم و فناوری، مالکیت معنوی، هنرهای نمایشی و بازی‌های آنلاین را به اجرا درآورده است.

یک نظرسنجی در استان‌های ویتنام نشا داده که اقتصاد خلاق همچنان یک موضوع جدید برای شهروندان است و آنها کاملا به آن آشنا نیستند و دولتمردان این کشور در تلاش هستند از تجربه دیگر کشورهای موفق استفاده کنند. از جمله اینکه  در جمهوری کره، توسعه اقتصاد خلاق از سال 2013 به عنوان یک دستور کار و سیاست اصلی تعیین شده و دولت سئول، اقتصاد خلاق را به عنوان یک استراتژی اقتصادی جدید می‌بیند که با ادغام و تطبیق تخیل و خلاقیت علم، فناوری اطلاعات و ارتباطات فرصت‌هی جدیدی برای ایجاد مشاغل پایدار، صنایع و بازارهای جدیدی را فراهم می‌سازد.

از دیگر تجربه‌های موفق می‌توان به تجربه آمریکا اشاره کرد که حدود 4 درصد از تعداد کل مشاغل و 2 درصد از نیروی کار در صنایع خلاق فعالیت دارند و  فعالیت های اقتصادی هنری و فرهنگی 4.4 درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور  را به خود اختصاص داده است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا