یادداشت؛
اثرات خاک آلوده بر سلامت انسان

ما برای سلامت خود، نیازمند مراقبت از خاک هستیم. سفره اصلی غذای ما خاک است. بیشتر آنچه که می خوریم و می نوشیم، ریشه در خاک دارد. ما میوه ها و سبزی ها را قبل از خوردن می شوییم. برنج را با وسواس پاک می کنیم. ظرف های غذا و دست هایمان را می شوییم. سفره و میز غذا را به دقت پاک می کنیم. با این همه آیا می توانیم مطمئن باشیم که غذایمان پاک است؟

آلودگی خاک به طور مستقیم از طریق گیاهان (مثل انواع میوه ها و سبزی ها، برنج و گندم) و به طور غیر مستقیم از طریق علوفه دام، گوشت و فرآورده های حیوانی را آلوده می کند و به بدن ما می رسد و موجب می شود که طعام رنگارنگ سفره ما، ظاهری فریبنده و درونی آلوده داشته باشد.

به جرات می توان گفت بسیاری از بیماری های ما ریشه در تغذیه ما دارد. ما در تغذیه خود به عناصری گوناگون از جمله آهن، کلسیم، روی، مس و غیره نیاز داریم تا زنده باشیم، شاداب باشیم، عصبی نباشیم و به خوبی بتوانیم فکر کنیم.

این عناصر در خاک هستند و با انتقال به گیاهان و دام، به بدن ما می رسند. در عین حال، خاک می تواند در اثر بی ملاحظگی ما به عناصری سمی مثل سرب، کادمیم، آرسنیک و میکروب های بیماری زا آلوده شود و این سموم در نهایت، با ورود به بدن ما، منشا بسیاری از بیماری ها از جمله انواع سرطان باشد.

خاک آلوده به عناصر خطرناک مانند سرب، آفت کش ها یا محصولات دارویی، مانند مختل کننده های غدد درون ریز، می تواند خطر بیماری های مزمن از جمله مشکلات قلبی و سرطان را افزایش دهد.

خوب است بدانیم انتخاب های روزانه ما اثر بزرگی بر آلودگی خاک دارد. اگر ما بازیافت، کاهش مصرف و استفاده مجدد از محصولات را به جای خرید محصولات جدید مدنظر قرار دهیم، مقدار ضایعاتی که می تواند به اماکن دفن زباله، یکی از منابع اصلی آلودگی خاک، وارد شود را کاهش داده ایم.

نسرین مرادی

دکتری تخصصی مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیرا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا