به بهانه روز خلاقیت و نوآوری:
اقتصادی خلاق با افکار خلاقانه

روز جهانی خلاقیت و نوآوری یکی از روزهای جهانی سازمان ملل متحد است که هر ساله باهدف آگاهی در مورد مهم بودن خلاقیت و نوآوری در رفع مشکلات باتوجه‌به انجام رساندن اهداف توسعه پایدار برگزار می‌شود. نخستین گرامیداشت روز جهانی خلاقیت و نوآوری، ۲۱ آوریل ۲۰۱۸ بود.
به مناسبت این روز دکتر محمدحسین ایمانی خوش‌خو رئیس پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی دانشگاه علم و فرهنگ خاطرنشان کرد: موضوع خلاقیت و نوآوری از مباحثی است که همه کشورهای توسعه‌یافته و بعد از آنها کشورهای درحال‌توسعه به آن می‌پردازند و برای برون‌رفت از فضای یکنواخت علمی و پژوهشی به مباحث خلاقیت و نوآوری در رشته‌های مختلف روی آورده‌اند تا بتوانند مزیتی رقابتی با دیگر کشورها ایجاد کنند.
وی تأکید کرد: اهمیت این موضوع زمانی بیشتر می‌شود که بدانیم با چه رویکردی به این موضوع باید نگاه کنیم. در واقع رویکردهای مختلفی در موضوع خلاقیت و نوآوری وجود دارد، مانند رویکرد سیاسی، فرهنگی و همچنین رویکرد اقتصادی که مهم‌ترین نگاه به خلاقیت و نوآوری همان رویکرد اقتصادی است.
رئیس پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی افزود: کشورهای درحال‌توسعه و توسعه‌یافته، جریان و روند خلاقیت و نوآوری را با رویکرد اقتصادی، شناسایی کرده و برای رشد درآمدهایشان به آن توجه دارند که به آن اقتصاد خلاق می‌گویند، یعنی فراتر از چیزی که به‌عنوان درآمد ملی در کشورها وجود دارد .
ایمانی خوشخو در ادامه عنوان کرد: به عقیده من در کشور نیز باید به موضوع خلاقیت و نوآوری توجه ویژه‌ای داشته باشیم، هرچند خوشبختانه در بحث‌های چند سال اخیر و با شعاری که مقام معظم رهبری تعیین می‌کنند و رویکرد مسئولان همه به این سمت سوق پیدا کرده‌اند، به‌ویژه بعد از تحریم‌ها، نگاه به اقتصاد خلاق بیشتر موردتوجه قرار گرفته تا بدانیم باید روی پای خود بایستیم.
وی تأکیدکردن: باید از ظرفیت‌هایی که با محوریت خلاقیت و نوآوری در کشور بوده و تا به امروز از آن استفاده نکرده‌ایم، بهره برده و با رویکرد اقتصاد خلاق بسیاری از عقب‌ماندگی‌ها را جبران کنیم، همچنین مهم‌تر از همه یک قشر جوان بافکر و ایده را برای تحقق این شعارها بکار بگیریم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا