سیناپرس از رویاپردازی ایرلند شمالی رونمایی کرد:
سرمایه‌گذاری 72 میلیون پوندی ایرلند در اقتصاد خلاق

آرین کربلائی: ایرلند شمالی یک پروژه 72 میلیون پوندی را برای رونق اقتصاد خلاق آنهم در حوزه تولید محتوا و فضای مجازی در دست اجرا دارد که انتظار می‌رود در فصل پاییز امسال رونمایی شود. این پروژه یک استودیوی تولید محتوای مجازی است در بندر بلفاست واقع شده و از آن به عنوان یک نقطه کلیدی در گسترش حوزه اقتصاد خلاق یاد می‌شود.

به گزارش سیناپرس، کارنر مورفی، وزیر اقتصاد ایرلند شمالی پس از بازدید از استودیو الستر که توسط دانشگاه الستر با همکاری مقامات بند بلفاتس ساخته می‌شود، اظهار کرد: باید به درستی افتخار کنیم که شمال (بریتانیا) در راه صنایع خلاق در حال پیشروی است و از طریق تولیدات مختلف، به خاطر تخصص و مهارت‌هایمان در این صنعت پر رونق، جهانیان با ما آشنا هستند.

او افزود: ما تاسیسات، افراد و مکان‌هایی داریم که موفقیت هر گونه تولید تصویری تلویزیونی را ممکن می‌سازند، استودیو الستر پتانسیل ما را به سطح جدیدی ارتقا خواهد داد و به جذب بیشتر فیلم‌هایی با بودجه های کلان و تولیدات تلویزیونی کمک خواهد کرد.

چرا که با این استودیو تولید محصولات فرهنگی و محتوای مجازی ، یک مکان بزرگ مقیاس با صنایع سنتی فیلم، انیمیشن، بازی‌ها و صنایع پخش همراه با تحقیق و توسعه پیشرو و قابلیت‌های اثرات بصری را یکپارچه خواهد کرد.

وزیر اقتصاد ایرلند شمالی تاکید کرد: استودیو الستر یک تاسیسات فوق‌العاده است و زمانی که در پاییز باز شود، یک دارایی ارزشمند برای صنعت تصویر و هنر خواهد بود.

او همچنین گفت: سرمایه‌گذاری بندر بلفاست در ساخت پتانسیل استودیو افزوده و حمایت از استودیوهای بلفاست نشان دهنده ظرفیت رشد بالای صنعت نمایش ما است.

جایگاه ایرلند شمالی در صنایع خلاق دنیا

ایرلند شمالی با تاریخ و فرهنگ غنی، مناظر طبیعی زیبا و جامعه پویا به یکی از یکی از مقاصد محبوب جهان برای جذب هنرمندان است. چرا که دولتمردان این کشور در تلاش هستند تا کشورشان را به یک کشور بهتر برای شهرندان تبدیل کنند و به همین سبب در سال‌های اخیر زیرساخت‌های لازم برای رونق اقتصاد و صنایع خلاق را توسعه داده‌آند. برنامه‌ای که باعث شده تا امروزه از ایرلند شمالی به عنوان یک مرکز فرهنگی و هنری در جهان یاد شود.

بر اساس آمارها، ایرلند شمالی دومین صادرکننده صنایع خلاق در سال 2020 میلادی بود و راهبرد این است که هر شهروندی حق دارد تا با تکیه بر خلاقیت فردی‌اش مشارکت داشته باشد و رفاه فردی و جمعی را رقم بزند و فرهنگ ایرلند به وسیله‌ای برای تقویت آینده‌ای پایدارتر خواهد بود که از طریق سیاست‌های اقتصادی، زیست محیطی و اجتماعی متبلور می‌شود. به همین دلیل پیشنهاد دولت در حوزه اقتصاد خلاق، مشارکت همه در فعالیت‌های خلاقانه فردی و جمعی و بسیج همه نهادها و شهروندان برای به ثبت رساندن یک میراث فرهنگی ایرلندی است.

برنامه جمهوری ایرلند خلاق که توسط دولت این کشور تدوین شده اهداف روشنی را دنبال می‌کند که از آن جمله می‌توان به افزایش دسترسی و مشارکت در هنر و تقویت صنایع خلاق، کار مشترک برای فعال کردن پتانسیل خلاق هر کودک و جوان، سرمایه‌گذاری در مناطق تعیین شده و حمایت از زبان ایرلندی، حمایت از فرهنگ سنتی و تضمین شناخت جهانی آن و حفاظت و ترویج زیستگاه‌های طبیعی و تنوع زیستی ایرلند اشاره کرد.

دولت معتقد است که استفاده از صنایع خلاق به عنوان یک عامل تحریک‌کننده اقتصاد کشور به حساب می‌آید که با اجرای برنامه‌هایی هم درآمد شهروندان را افزایش داده و هم اشتغال ایجاد کرده به نحوی که سهم بخش‌های فرهنگی و خلاق در تولید ناخالص داخلی در سال 2018 برابر با 2.8 درصد و در سال 2019 سهم اشتغال در بخش‌های فرهنگی و خلاق 3 درصد بوده است و باعث ایجاد اشتغال برای 69 هزار و 700 نفر به صورت مستقیم شده است.

این گزارش می‌افزاید: 7400 نفر در بخش‌های خدمات معماری، 13 هزار و 700 نفر در بخش انتشار و تولید محتوا، 6200 نفر در تولید فیلم‌های سینمایی، 8200 نفر در فعالیت‌های مرتبط با تولید فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی، صدابرداری و انتشار موسیقی، 5200 نفر در حوزه برنامه‌سازی و پخش ویدئو، 11 هزار و 500 نفر در بخش تبلیغات و تحقیقات بازار، 12 هزار نفر در بخش فعالیت‌های خلاقانه، هنری و سرگرمی و 5500 نفر هم در بخش کتابخانه‌ها، آرشیو‌ها و موزه‌ها فعالیت داشته‌اند.

حمایت ایرلند از اقتصاد خلاق

دولت ایرلند با ارائه حمایت‌ها و مشوق‌های مالی از ایجاد زیرساخت‌های لازم و تسهیل فرآیند صدور مجوزها تلاش دارد تا محیط فعالیت برای رشد صنایع خلاق را فراهم سازد. حمایت از نوآوری و شکوفایی از جمله اولویت‌هاست و دولت نقش و جایگاه محوری را در حمایت از نوآوری و خلاقیت دارد و با ارائه سیاست‌ها و برنامه‌های کارآمد، استعدادهای خلاق و نوآور را تشویق و حمایت می‌کند. افزون بر اینکه با تفاهم و همکاری بین صنایع خلاق، دولت، دانشگاه‌ها و سازمان‌ها با اشتراک گذاری منابع، تجارب و اطلاعات برای توسعه صنایع خلاقانه تلاش می‌کند. سیاست دیگر برنامه ایرلند خلاق این است که توسعه صنایع خلاقانه باید با حفظ و ترویج فرهنگ و هویت ایرلند همراه باشد تا با ارتقای فرهنگ و هویت ملی و توجه به ویژگی‌های فرهنگی و تاریخی ایرلند، ثبات فرهنگی را حفظ شده و ارتباط قوی آن با صنایع خلاقانه ایجاد شود.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا