زنبورداران کردستانی به دنیای بازار متصل می شوند

 عسل و شیوه تولید آن به وسیله زنبور یکی از شگفتی های آفرینش است. شگفتی که در قرآن کریم از آن یاد شده و اهمیت آن مورد تاکید قرار گرفته است.

عسل علاوه بر استفاده مستقیم در سبد مصرف غذایی، امروزه کاربردهای دیگری نیز دارد. استفاده در صنعت داروسازی از جمله این کاربردها است. علاوه بر تولید عسل و به طور کلی زندگی زنبور عسل نیز درس های فراوانی برای بشر دارد.
کشور ایران به دلیل شرایط آب وهوایی از لحاظ تولید عسل در جایگاه خوبی در جهان قرار دارد. بنا بر آمار منتشر شده از بخش غذا و داروی سازمان ملل، در سال های 2000 تا 2012 از لحاظ میزان تولید همواره ایران بین 15 کشور برتر قرار داشته است. در شکل یک میزان تولید عسل در سال 2012 در ده کشور برتر نشان داده شده است.
زنبورداری در استان کردستان هم به دلیل دارا بودن آب و هوای خوب، کوهستان‌های سرسبز و گل‌های معطر می تواند برای افرادی که به دنبال شغل و کسب درآمد هستند مورد توجه قرار گیرد.
در بُعد آموزشی، جهاددانشگاهی استان کردستان در تلاش است تا در راستای رسیدن فرد به موقعیت شغلی برتر در بازار کار، رشته «زنبورداری» را به عنوان تسهیل‌گر در حوزه مشاغل خانگی و با ارایه خدمات توانمندسازی(آموزش و مشاوره) به صورت رایگان در اختیار متقاضیان قرار دهد و فرصتی را ایجاد کند تا علاقه‌مندان در این زمینه، کسب و کار خود را راه‌اندازی کرده و از طریق اتصال به برندها و پشتیبانان ملی و استانی، محصولات(کالا و خدمات) خود را به فروش برسانند.
زنبورداران امروزه می توانند از طریق شرکت تعاونی پرورش زنبور عسل نحل میهن با نام تجاری مدا به عنوان پشتیبان ملی و فروشگاه های اینترنتی همچون "کورد کالا"، بازارچه های محلی و پشتیبانان فعال استانی به دنیای بازار در هرکجای این دیار متصل شوند و خانواده ها می توانند عسل خود را با بهترین قیمت و به دور از واسطه گری به بازارهای کشوری ارسال کنند.
همچنین دایر کردن بازارچه های محلی در شهرستان های استان هم می تواند فرصتی مناسب برای تولیدکنندگان مشاغل خانگی باشد که به صورت مستقیم و بدون واسطه، محصول خود را به فروش برسانند.
امر توانمندسازی در این حوزه قابل اهمیت است؛ بر همین اساس در سامانه ای که توسط جهاددانشگاهی راه اندازی شده، توانایی متقاضیان در حرفه درخواستی را بررسی و در خصوص رشد آن، کلاس های آموزشی نیز برای زنبورداران در نظر می‌گیرد.
این سامانه باتوجه به بررسی و رزومه زنبورداران، شرایط بازار و اتصال آن را برای تمام این افراد که در آن عضو هستند، فراهم می کند.
علاقمندان می توانند برای شرکت در این پروژه کارآفرینی با مراجعه به سامانه طرح توسعه مشاغل خانگی به آدرس www.inhb.ir نسبت به ثبت‌نام خود اقدام کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا