آیین پایانی نخستین دوره جایزه ملی طراحی بسته‌بندی در صنایع فرهنگی

دکتر محمد حسین ایمانی خوشخو، عضو شورای عالی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری درباره این رویداد گفت: جایزه ملی طراحی به عنوان یک روش برگزیده و تجربه شده در تمام دنیا شناخته شده و به عنوان بهترین راه برای رسیدن و شناسایی ایده های نوآورانه و راه حل های نو و نیز قدردانی از تلاشهای طراحان خبره و دارای فکر نو مورد استقبال طراحان و صنعتگران قرار می گیرد.

وی تاکید کرد:یکی از مولفه‌های مهم در پیشرفت کشورهای توسعه یافته، صنعت بسته بندی است. بسته بندی زیبا، اغوا کننده و جذاب، کیفیت را تحت الشعاع قرار می دهد، بگونه ای که بسته بندی را «فروشنده خاموش» می نامند.

ایمانی افزود: عدم آشنایی و گاه بی‌رغبتی صنعت گران و تولید کنندگان صنایع دستی ومحصولات فرهنگی نسبت به اهمیت، ضرورت و ارزش آفرینی بسته بندی، کمبود دستگاه های صنعتی پیشرفته و ضعف تکنولوژی به روز، عدم رعایت استاندارد های لازم در طراحی و تولید بسته بندی محصولات فرهنگی و… از جمله ضعف های کشور ما در این حوزه است.

رییس پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی جهاد دانشگاهی برگزاری این رویدادها و ارزیابی بسته بندی صنایع فرهنگی را  قدم سازنده‌ای در جهت نیل به اهداف برشمرد و گفت: با این اقدام می‌توان رقابتی سالم و حقیقی را برای محصولات در راستای  اکرام مشتری و احقاق حقوق آنها رقم زد. بسیار پیش آمده که محصولی با وجود کیفیت پایین تر به دلایل متعدد همچون تبلیغات از توجه بیشتری در بازار برخوردار می شود و محصولی با کیفیت بالا تنها به دلیل عدم برنامه ریزی و ضعف در معرفی در دست مصرف کنندگان قرار نمی گیرد و در نهایت این ظلم به مشتری و در دید کلی به ضرر تولید ملی خواهد بود.

ایمانی خوشخو خاطر نشان کرد: بنابراین با برگزاری سالیانه این جایزه ملی، ارزیابی  درستی از بسته بندی محصولات فرهنگی به عمل خواهد آمد و باعث رونق تولید در حوزه بسته بندی و نیز رقابت سالم و عملی بین محصولات خواهد شد که این موضوع در آینده ای نزدیک می تواند باعث اعتماد مصرف‌کنندگان داخلی به محصولات تولیدی توسط تولید گنندگان ایرانی شود و رونق و بالندگی را برای تولید ملی به ارمغان آورد.

ایمانی خوشخو درباره نحوه برگزاری و میزان استقبال از این رویداد، گفت: در این راستانیز  از تیر ماه امسال آثار هنرمندان به دبیرخانه ارسال شده و هیات داوران پس از بررسی، آثار برگزیده در دو بخش ایده‌های نو در بسته‌بندی و محصولات بسته‌بندی مع فری و به صاحبان آثار منتخب جوایزی اهدا خواهد شد.

دریافت آثار از ۱۱ استان کشور، در دو بخش ایده‌های نو ، محصول و چهار محور بسته‌بندی سوغات خوراکی،  صنایع‌دستی، اسباب بازی و کتاب و بسته بندی محصولات هنری و دیجیتال آغاز و ۳۰ مهر پایان یافت.

در بخش ایده‌های نو بیشترین تعداد اثر متعلق به حوزه بسته بندی سوغات خوراکی با ۵۸ اثر و بعد از آن، به حوزه صنایع دستی با ۳۸ اثر و در نهایت حوزه اسباب بازی و کتاب و محصولات هنری و دیجیتال هر کدام با ۶ اثر اختصاص داشت.

همچنین  سه استان تهران با ۵۰ اثر، اصفهان و خراسان رضوی با ۱۷ اثر، بیشترین میزان مشارکت در ارسال آثار را داشته اند.همچنین در بخش محصول نیز بالغ بر 250 اثر به دبیرخانه ارسال شد که امروز با حمایت و پشتیبانی کوکو طلا از برگزیدگان در بخش ایده و محصول تجلیل به عمل خواهد آمد.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا