راه‌حل‌های بیولوژیکی راه کنترل تأثیر تغییرات اقلیمی در کشاورزی

به گزارش سیناپرس، کارشناسان معتقدند؛محصولات بیوتکنولوژی مانند غذاهای اصلاح‌ شده ژنتیکی یا واکسن کرونا همگی هیولاهای مدرنی هستند. این اظهارنظر از برخی جهات، تعجب آور نیست چراکه از مدت‌ها قبل، اشکال فناوری جدید واکنش هایی را از سوی منتقدان برانگیخته است.

بیوتکنولوژی و اقتصاد زیستی که شامل محصولات، فرآیندهای تولید و بازارهایی که بر اساس پیشرفت‌های بیولوژیکی و نه شیمیایی یا فیزیکی هستند، فرصتی عظیم برای مبارزه با تغییرات اقلیمی و در عین حال تولید غذا، دارو و غیره است. مخالفت ها صرفاً از منظر ضد تکنولوژی محصولات و ضد زیستی بودن این فرآیندها را محکوم می کند.

به گفته محققان، تاکنون در بیشتر موارد، بیوتکنولوژی محصول مشترک تحقیقات دولتی و شرکت‌های خصوصی بوده است. برای این منظور، بسیاری از انتخاب‌ها در مورد اینکه چه چیزی تولید می ‌شود، چگونه تولید خواهد شد و به نفع چه کسی است، ابهاماتی وجود دارد.

پژوهشگران معتقدند: دخالت دولت در اقتصاد زیستی نمی ‌تواند تمام مشکلات یک صنعت دارویی یا غذایی سودآور را از بین ببرد، اما می ‌تواند صنعت را در جهتی لازم برای سود بردن جامعه به ‌طور کلی سوق دهد.

فرمان اجرایی دولت ها اولین گامی نیست که دولت ها باید بردارند. اما فرمان اجرایی نشان ‌دهنده قصد دولت برای رهبری در بسیاری از جبهه ‌های فناوری، صنعتی و تولیدی است که در موفقیت های اقتصادی نقش اساسی دارند.

این امر به چند دلیل حائز اهمیت است چراکه اقتصاد زیستی مجموعه ای از فرصت های اقتصادی واقعی را برای رشد کلی اقتصاد ارائه می دهد. امروزه، اقتصاد زیستی در ایالات متحده تقریباً یک تریلیون دلار یا حدود ۵ درصد از تولید ناخالص داخلی ارزش دارد. بر اساس پیش بینی های انجام شده، اقتصاد زیستی در سطح جهانی تا سال ۲۰۴۰ به بیش از ۴ تریلیون دلار خواهد رسید. به گزارش سیناپرس، بیوتکنولوژی ‌ها و فناوری ‌های تولیدی نیز برای دستیابی به یک اقتصاد بدون کربن‌ بسیار مهم خواهند بود که این موضوع بیشتر در مورد کشاورزی مشهود است.

به گفته دانشمندان، بیوتکنولوژی های موجود مانند مهندسی ژنتیک گیاهی و اصلاح در حال حاضر نقش مهمی در کشاورزی دارند. بیوتکنولوژی و اصلاح، روش‌های مهمی برای بهبود کشاورزی هستند چراکه با وجود آنها گیاهانی و حیواناتی را پرورش می ‌دهیم که سالم‌تر و بهتر، تحت شرایط آب‌ و هوای متغیر رشد می کنند. همچنین ضایعات و آلودگی مواد غذایی کمتر و گازهای گلخانه ای کمتری منتشر می شود. مطمئناً، بیوتکنولوژی به تنهایی قادر به حل مشکلات مواد غذایی و انتشار گازهای گلخانه ای در جهان نخواهد بود. اما هنگامی که با بهبود در مدیریت کشاورزی، تجهیزات و سایر اصلاحات مرسوم محصولات کشاورزی ترکیب شود، بیوتکنولوژی می تواند به تولید بیشتر، انعطاف پذیرتر و کم کربن سیستم های کشاورزی کمک کند.

به گزارش سیناپرس، بیوتکنولوژی همچنین نقش مهمی در پیشبرد نحوه تأمین مواد مغذی توسط تولیدکنندگان کشاورزی برای محصولات، محدود کردن و بهبود استفاده از کودهای مصنوعی و سایر کودها دارد. و در نهایت، پیشرفت‌های بیوتکنولوژی و تولید زیستی این پتانسیل را دارد که باعث ایجاد انواع جدیدی از غذاها شود. به ویژه، محصولات کشاورزی سلولی شامل گوشت واقعی، لبنیات و محصولات دیگر که برای تولید نیازی به رشد و کشتار حیوانات ندارند.

شرح کامل این مطالعات در مجله آنلاین تخصصی The Breakthrough Institute منتشر شده است.

مترجم: کاظم فلاحی پناه