کشف جمجمه جد بزرگ مارمولک ها در دوره ژوراسیک

به گزارش سیناپرس، پژوهشگران دیرینه شناس در مطالعات جدید خود موفق به شناسایی جمجمه نوعی دایناسور مارمولک شکل از عصر ژوراسیک شدند که جد بزرگ مارمولک ها به شمار رفته و  بینش جدید را در مورد تکامل خزندگان ارائه می دهد.

محققان طی مطالعات جدید خود به بررسی جمجمه تا حدی حفظ شده دو گونه مارمولک عجیب و جدید از دوره ژوراسیک پسین (حدود ۱۴۵ میلیون سال پیش) پرداختند که در آمریکای شمالی کشف شده بود.

هر دو فسیل نمایانگر اجداد اولیه سکومات های تاجدار هستند، گروهی از مارمولک های زنده امروزی  که مطالعه این فسیل ها اطلاعات ارزشمندی را در مورد روابط بین گروه های درون این گونه ارائه می دهند.

به گزارش خبرگزاری علم و فرهنگ، فسیل ‌های حاصل از تکامل اولیه این گونه از خزندگان، محدود بوده و معمولاً به خوبی حفظ شده ‌اند. قدیمی ترین نمونه موجود در این رابطه، به دوره کرتاسه و تقریباً 145.5-65.5 میلیون سال پیش باز می گردد. در حالی که مارها، گکوها و خزندگان بالقوه دیگری از ژوراسیک (حدود ۲۰۰ تا ۱۴۵ و نیم میلیون سال پیش) گزارش شده ‌اند، تنوع در حفظ آنها به این معنی است که قرارگیری آنها در ارتباط با فسیل‌های جدیدتر نامشخص است.

به طور کلی، وضعیت سوابق فسیلی و محدودیت های این حوزه، تنوع این گروه را پنهان کرده و فرضیه ‌های محدودی در مورد پراکندگی جغرافیایی این گونه از خزندگان وجود دارد.

به گزارش سیناپرس، طی این مطالعه جدید، چیس براونشتاین و همکارانش دو مارمولک جدید، با نام علمی Eoscincus ornatus و Microteras borealis را از دوره ژوراسیک پسین آمریکای شمالی توصیف می کنند. تجزیه و تحلیل های تشریحی جمجمه تازه کشف شده نیمه حفظ شده Eoscincus ornatus، و جمجمه Microteras borealis، نشان می دهد که این فسیل ها به گروهی از مارمولک های کمربندی، مارمولک های شب، مارمولک های عینکی، مارمولک های دم شلاقی، مارمولک های دیواری و آمفی بازن تعلق دارند.

این فسیل‌ها دارای ویژگی ‌های اجدادی منحصر به فردی هستند که در نمونه‌ های اخیر این گروه دیده نشده و تفاوت ‌های بین درختان تکاملی این جانوران را بر اساس شکل و داده‌ های ژنتیکی برجسته می ‌کنند. گسترش همزمان دایناسورها، پستانداران و لاک پشت ها همراه با این یافته ها نشان می دهد که گسترش اقیانوس اطلس با جغرافیای زیستی مهره داران زمینی مرتبط است.

این مطالعات دانشمندان را قادر به بررسی دقیق تر ریخت شناسی خزندگان و مارمولک ها کرده و نشان می ‌دهد که چگونه اجداد اولیه این جانوران به مارمولک‌ هایی تبدیل شده ‌اند که امروزه زندگی می ‌کنند.

شرح کامل این مطالعات در آخرین شماره مجله تخصصی Nature Communications منتشر شده است.