در روزهای قرنطینه مراقب کودکان و سالمندان باشیم

به گزارش سیناپرس، این تعطیلی اجباری  که با قرنطینه و عدم امکان خروج از منزل همراه است روی همه اقشار جامعه تاثیرات خاص خود را دارد اما در این میان دو گروه کودکان و افراد کهنسال به طور جدی تری در معرض آسیب های روحی و جسمی قرار دارند. در این گزارش به بررسی پیشنهادات سازمان بهداشت جهانی در این رابطه می پردازیم:

یکی از مشکلات دورکاری، حضور والدین در خانه است که این موضوع می تواند برای کودکان تداعی کننده روزهای تعطیل باشد در حالی که والدین مجبور هستند در خانه به کارهای اداری خود پرداخته و امور محوله را انجام دهند. در این شرایط احتمالا کودکان خسته شده و می ‌خواهند در بیرون بازی کنند اما طبیعتا امکان این کار وجود نداشته و در نهایت تحمل این شرایط برای هیچ ‌کدام از ما آسان نیست! کارشناسان سازمان بهداشت جهانی در این رابطه موارد زیر را توصیه می کنند:

گفتگوی مستقیم

اختصاص دادن و سپری کردن زمان جداگانه برای هر یک از کودکان و داشتن ارتباط کلامی با ان ها بسیار مهم است. شما طبیعتا برای رفت و آمد به محل کار خود، زمانی را سپری می کردید که در حال حاضر این زمان در اختیار شما قرار دارد. به نوعی برنامه ریزی کنید که از این زمان برای تعامل با فرزندانتان بهره ببرید. این مدت ‌زمان می‌تواند فقط ۲۰ دقیقه ، یا طولانی ‌تر باشد. ساعت گفتگو با کودکان می‌تواند در زمانی مشخص برای هر روز انجام شود بنابراین کودکان و نوجوانان می‌توانند در آن ساعت خاص، منتظر گفتگو با شما باشند. 

یک‌ برنامه ریزی روزانه منعطف اما سازگار ایجاد کنید

کودکان یا نوجوانان می ‌توانند برای طراحی برنامه ‌ریزی انجام روتین کارهای روزانه مانند جدول زمان بندی فعالیت های مدرسه، به شما کمک کنند. اگر کودکان در طرح‌ ریزی چنین برنامه‌ای کمک کنند، آن را بهتر انجام خواهند داد.به گزارش سیناپرس، برای نمونه می‌توان به انجام مواردی همچون ورزش روزانه در منزل، بازی، آشپزی در کنار سایر اعضای خانواده و …. اشاره کرد که به کودکان در کاهش استرس و نگرانی و تخلیه انرژی اشان در خانه کمک می ‌کند.

برای کارهای خوب فرزندانتان جایزه در نظر بگیرید

قرنطینه و شیوع کرونا در ذات خود همراه با اضطراب و استرس است و کودک شما نیز این موضوع را درک می کند. سعی کنید به کودکان و نوجوانانتان، برای کارهای مثبت و مفیدی که انجام می ‌دهند، جایزه دهید. ممکن است کودکان این کارهای مثبت خود را به شما نشان ندهند اما شما آن را خواهید دید بنابراین به آن‌ ها جایزه دهید تا این کار ها دوباره تکرار شوند. این عمل به آن‌ ها اطمینان خواهد داد که شما به همه کارهای وی توجه کرده و مراقبشان هستید.

تغییر مسیر  و راهنمایی کودکان

روزهای قرنطینه و با هم بودن اجباری، فرصت خوبی است تا به رفتارهای کودکانتان توجه کنید تا زودتر بتوانید از رفتارهای بد آن ‌ها جلوگیری کرده و آن‌ ها را اصلاح کنید. کودکان از این طریق می ‌توانند رفتار مثبت را جایگزین اشتباهات خود کنند. توجه داشته باشید مرز بین راهنمایی و دخالت بسیار باریک بوده و اعمال فشار بیش از حد می تواند در این رابطه نتیجه عکس داشته باشد. 
زمانی که کودکان شروع به بی ‌قراری می ‌کنند شما می ‌توانید حواس آن‌ ها را با گفتن جملاتی نظیر: «بیا با همدیگر بازی کنیم.»  پرت کرده و بر اساس گروه سنی کودکتان، به کارهایی جالب و تفریحی مناسب مشترک بپردازید.

در مورد کرونا با فرزندتان صحبت کنید

این روزها دائما اخبار منفی ناشی از کرونا و مرگ و میر روزانه و بستری شدن ناشی از آن در اخبار شنیده می شود. طبیعتا کودکان هم از این موضوع مطلع بوده و بار روانی زیادی را متحمل می شوند. به خاطر داشته باشید سکوت و مخفی کردن موضوع کرونا باعث محافظت از فرزندان ما نمی ‌شود. با صداقت و صراحت این کار را انجام دهید. به این مسئله نیز فکر کنید که میزان درک کودکتان از موضوع تا چه اندازه ‌ای است. شما بهتر از هرکسی فرزندانتان را می ‌شناسید.  

افراد کهنسال را دریابید

علاوه بر کودکان، گروه سنی افراد کهنسال نیز در معرض آسیب های مستقیم و غیر مستقیم همه گیری کرونا هستند. اگر والدین یا خویشان کهنسال شما در منزل با شما زندگی می کنند، به ان ها توجه کرده، زمانی برای گفتگو با آن ها در نظر بگیرید و سعی کنید ان ها را در فعالیت های روزانه منزل شریک کرده و در حد منطقی مسئولیت هایی به ان ها واگذار کنید تا احساس بیهودگی و پوچی نکنند.

سازمان بهداشت جهانی به افراد مسن  ۶۰سال به بالا  یا افرادی که شرایط خاص یا بیماری خاص دارند توصیه می کند در روزهای قرنطینه و حضور اجباری در منزل،  موارد زیر را رعایت کنند:

•    دستانتان را مرتب بشویید، در هنگام عطسه یا سرفه، سر را در آرنج خمیده خود فرو ببرید یا از دستمال ‌های یک‌ بارمصرف استفاده کنید.
•    از دیگران فاصله بگیرید.
•    از فعالیت‌های غیرضروری عمومی خودداری کنید، اجازه دهید خرید های منزل، انجام کارهای بانکی و …. را افراد جوان تر که سیستم ایمنی قوی تری دارند انجام دهند.
•    از فعالیت ‌های غیر ضروری عمومی بپرهیزید اما ارتباط روزانه خود را با دوستان و خانواده حفظ کنید.
•    از حضور در تجمعات عمومی و هرگونه فعالیت‌ های غیرضروری عمومی خودداری کنید.
•    اگر تنها زندگی می کنید، مواد غذایی لازم، مواد شوینده و بهداشتی موردنیاز برای دو هفته را خریداری کرده و در خانه ذخیره کنید.
•    برای خرید اقلام موردنیاز خود از فروشگاه‌ های آنلاین اقدام کرده یا از اعضای خانواده، همسایه و یا دوستان کمک بگیرید.
•    در دوران شیوع بیماری کرونا و به خصوص در شرایط قرمز شدن منطقه محل زندگیتان، از بازدید و ملاقات با افراد دیگر بپرهیزید.
•    به خاطر داشته باشید بعضی از افراد ممکن است علائم متوسطی از بیماری را از خود نشان دهند یا اصلاً علائمی نداشته باشند، این مسئله را در نظر گرفته و به آن توجه کنید.
•    به‌طور متناوب، هرروز از طریق تلفن با دوستان و فامیل ارتباط داشته باشید.
•    اگر احساس مریضی می‌کنید، خانواده، دوستان و یا همسایگان خود را باخبر کرده و برای داشتن یک مراقب بهداشتی در خانه درخواست کنید.
•    اگر تنگی نفس دارید باید فوراً تحت نظر پزشک باشید. اگر امکان دارد با تلفن درخواست خود را اعلام کنید
•    فعال و مثبت باشید، ورزش کنید، کتاب خوانده و فیلم های خوب تماشا کنید.
•    با تلفن و شبکه‌های اجتماعی ارتباط خود را با دیگران حفظ کنید.

گزارش: احسان محمدحسینی
منبع: WHO
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا