اجرای قرنطینه باعث افزایش اضطراب و استرس شده است

الهه خرازیان در گفتگو با خبرگزاری سیناپرس همدان، اظهار کرد: تراژدی‌های جمعی، غالباً موج‌هایی از ترس و اضطراب را افزایش می‌دهد که به نظر  باعث ایجاد اختلال گسترده در رفتار و تهدید سلامت روان افراد زیادی در جمعیت می‌شود.

وی اضافه کرد: افراد نسبت به موقعیت های استرس زا واکنش نشان می دهند، اما این واکنشها در افراد مختلف متفاوت است.

این روانشناس تصریح کرد: نحوه پاسخگویی و برخورد افراد به شیوع بیماری کرونا به نحوه برخوردهای گذشته فرد و موقعیت های استرس زا بستگی دارد.

خرازیان ادامه داد: استرس و اضطراب شدید و طولانی مدت به دنبال عوارض جسمی ، روانی که دارد، موجب تضعیف سیستم ایمنی بدن می شود؛ اما مشکل زمانی پیش می آید که اضطراب ابتلا به بیماری، شدید و طولانی شود و هر علامت کوچک به حساب بیماری گذاشته و فرد به طور مداوم به دنبال نشانه های بیماری در وجود خود باشد.

این روانشناس  با بیان اینکه برخی افراد استرس را بیشتر از آندازه تجربه می کنند، گفت: اگر افراد نسبت به سلامتی خود و اطرافیانشان خیلی نگران بوده و ترس  و اضطراب از این موضوع را داشته باشند،در مواردی دچار کم خوابی،بی اشتهایی شده و در امور روزانه دچار اختلال تمرکز می شوند .

 خرازیان به اهمیت سلامت روان افراد در وضعیت فعلی جامعه اشاره کرد و گفت: افراد برای حمایت از خود به منظور کاهش اضطراب و استرس بهتر است تا جایی که امکان دارد از گوش دادن به اخبار، از جمله رسانه های اجتماعی و مجازی پرهیز کنند.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: آگاهی داشتن از اخبار بسیار مفید است اما باید با وسواس به خبرها گوش ندهند همچنین پیشنهاد می شود خبرهای مرتبط با بیماری را از منابع رسمی کسب کنند.

این مشاوره بالینی تاکید کرد: توصیه می شود افراد برای کنترل خود نفس عمیق بکشند و آرمیدگی یا مراقبه انجام دهند، همچنین باید توجه داشته باشند مراقبه در محیطی آرام انجام شود.

وی گفت: این تکنیک را می توان در هر محیطی مثال محل کار، خانه به راحتی انجام دهند به طوری که روی صندلی  راحتی بنشینید و زانوهای خود را جلو بکشید و دستهایتان را یا روی دسته های صندلی یا روی هم قرار دهید و  بگذارید تا حدامکان ماهیچه هایتان آرام گیرد.

وی ادامه داد: یک وضعیت را تصور کنید و روی تنفس خود تمرکز کنید،  اگر احساس آرامش کردید که چه بهتر و اگر احساس آرامش به شما دست نداد، باز هم آن را بپذیرید، سپس چشمهایتان را ببندید، دم و بازدمی با آرامش داشته باشید.

این روانشناس افزود: تنفس خود را آگاهانه کنترل نکنید و تغییر ندهید، به طور منظم این عمل را انجام دهید همچنین سعی کنید وعده های غذایی سالم  ومتعادل بخورید و به طور منظم ورزش کنید.

وی بر اهمیت خواب خوب تاکید کرد و گفت: خواب خوب به بهبود سلامت روان و کاهش استرس شما کمک می کند، دراین دوران ممکن است ریتم خواب و بیداریتان بهم ریخته باشد، بنابراین  پیشنهاد می شود شبها را برای خوابیدن درنظر بگیرید، موبایل خود را به رختخواب نبرید، قبل از خوابیدن اخبار و مطالب مربوط به بیماری که افکار شما را بهم میریزد نخوانید و گوش ندهید تا افکار مزاحم حین خواب از شما دور شود.

این مشاوره و روانشناس بالینی در ادامه  خاطرنشان کرد: سعی کنید فعالیتهای دیگری به غیر از دنبال کردن اخبار مربوط به کروناویروس را که از آنها لذت می برید مانند گوش دادن به موسیقی، تماشای فیلم، کتاب خواندن، نوشتن، آشپزی، رسیدگی به گلدان ها، استفاده از بازی ها و سرگرمی ها را انجام دهید.

خرازیان بر حفظ ارتباطات با دیگران تاکید کرد و گفت: با افرادی که به نگرانی های شما توجه می کنند و می توانید به آنها اتکا کنید، صحبت کنید و بدانید که نگرانی و اضطراب هم مانند کروناویروس مسری است، پس با افرادی در ارتباط باشید که امید را به شما هدیه کنند.

وی در پایان  گفت: اضطراب خود را درک کنید و بدانید که جهان با یک مشکل روبرو شده و ممکن است بارها و بارها این سوال در ذهنتان نقش بندد که چه اتفاقی می افتد؟ برای این سوال می توانید به گزارشهای موفقیت آمیزی که کشورهای دیگر در زمینه کنترل بیماری ارایه کرده اند توجه کنید.

گزارش: زهرا فرامرزدوست

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا