وثیقه های سنگینی که سد راه دانش بنیان ها شده است

کاوه عزتی، مدیرعامل این شرکت در گفتگو با خبرنگار سیناپرس گفت: حوزه فعالیت ما ساخت انواع مختلف دستگاه های صنعتی است که تمرکز اصلی شرکت هم روی تولید انواع مختلف دستگاه های CNC است.

به گفته او، این دستگاه ها از طریق کامپیوتر کنترل می شوند و انواع مختلفی چون CNCهای ام دی اف، CNCهای چوب، چهارمحور منبت کاری، CNC سنگ، CNC واترجت، CNC لیزر فایبر دارند و ما همه آنها را در شرکت تولید می کنیم. در برنامه ای که برای تحقیق و توسعه شرکت در نظر گرفته شده، قرار است ساخت دستگاه های دیگر که ویژگی های خاص تری هم داشته و صرفا وارداتی هستند، در برنامه تولید قرار گیرد و به مرور ساخت آنها را آغاز کنیم.

عزتی با تأکید بر کاربردهای گسترده دستگاه های ساخت این شرکت اظهار کرد: بیشترین مشتریان دستگاه های ما که سفارش تولید می دهند، صنایع چوب، ام دی اف و سنگ هستند. به عنوان مثال، یکی از دستگاه هایی که در شرکت ما تولید می شود، CNC سنگ برای تولید سنگ های نما رومی ساختمان هاست. به طورکلی، کاربرد CNC سنگ بسیار گسترده است و از سنگ قبر گرفته تا سنگ های تزئینی می توان روی سنگ ها منبت کاری و حجاری انجام داد.
مدیرعامل این شرکت دانش بنیان درباره عملکردهای این دستگاه ها به سیناپرس گفت: این دستگاه ها کارهای مختلفی را مانند برش، حکاکی و منبت کاری و غیره را روی سنگ و چوب انجام می دهند. دستگاه ها حتی منبت کاری پایه های مبل یا سنگ را هم انجام می دهند و به عبارتی، هر چیزی را که در داخل کامپیوتر طراحی شود، دستگاه قادر به انجام آن است اما بستگی به این دارد که دستگاه چندمحور باشد.

وی درباره انواع مختلف دستگاه های تولید شده در شرکت براساس محور توضیح داد: دستگاه های تولید شده ساده از سه محور شروع می شود و تا چهار، پنج و 6 محور هم می رسد به طوری که یک دستگاه 6 محور می تواند یک مجسمه کامل را روی سنگ بتراشد و در تمام جهات کار تراشکاری روی سنگ را انجام دهد.
عزتی ادامه داد: طرح کامپیوتری از مدل دلخواه به دستگاه داده می شود و دستگاه شروع به کار می کند. به عنوان مثال، اگر بخواهید تابلویی را در داخل یک چوب گردو درآورید، طرح داخل کامپیوتر وجود دارد و تنها کاری که باید انجام دهید این است که ابعاد چوب را برای دستگاه تعریف کنید.
وی اظهار کرد : گاهی دستگاه CNC حتی نیاز دارد بسته به طرح داده شده به کامپیوتر حدود 10 ساعت هم به طور اتوماتیک روی آن کار کند. روی این دستگاه ها، سِروُو موتور سوار می شود که حرکت های خیلی ظریفی دارند و حرکت این دستگاه ها در حد صدم میلی متر دقت دارند.
مدیرعامل شرکت دانش بنیان «ویرا فناوری آترین» در ادامه به کاربردهای مختلف دستگاه های CNC اشاره می کند و می گوید: کاربری های این دستگاه ها بسته به دستگاه متفاوت است. به عنوان مثال، دستگاه واترجتی که می سازیم، با فشار بسیار بالای آب، کار برش کاری را انجام می دهد و همه چیز را می تواند برش دهد و در کل صنایع کاربرد دارد.

برش سرامیک ضخیم، با هیچ چیز دیگری غیر از دستگاه واترجت قابل برش نیست. درواقع، از فولاد و ضخامت های خیلی بالا گرفته تا سنگ و غیره را با این دستگاه می توان برش زد. دستگاه لیزرفایبر هم یکی از انواع دستگاه های تولید ماست که با سرعت و دقت بسیار بالایی کار برش فلزات را به وسیله لیزر انجام می دهند که در بیشتر صنایع کاربرد دارد.

او همچنین در  ادامه خاطرنشان کرد: بسیاری از این دستگاه هایی که ما در شرکت تولید می کنیم، جزء دستگاه های وارداتی هستند و بخشی از این دستگاه ها تولیدکننده داخلی هم دارند اما ما سعی کرده ایم دستگاه هایی که تولید می کنیم نسبت به نمونه خارجی آن، مزایایی هم داشته باشد. ما ابتدا با اپراتورهایی که پیش از این، چنین دستگاه هایی را داشته اند، صحبت می کنیم و دنبال ایرادات دستگاه های وارداتی هستیم.
به عنوان مثال، اپراتور عنوان می کند که دستگاه آلمانی CNC سه محور اتوماتیکی که دارند، در گوشه گرفتن و تنظیم ام دی اف روی میز دچار مشکل است. ما سعی می کنیم این مشکل دستگاه آلمانی را رفع کنیم به طوری که آپشنی را برای دستگاه طراحی می کنیم و روی دستگاه نصب می کنیم تا عملکرد آن بهتر و متمایز از نمونه خارجی شود. اگر نمونه مشابهی از دستگاه ما هم در بازار وجود داشته باشد، سعی می کنیم به این صورت دستگاه را ارتقاء دهیم.
عزتی درباره تفاوت دستگاه های تولید این شرکت در رقابت با نمونه های خارجی دستگاه های تأکید می کند: دستگاه های ما در قیمت رقابت بسیار زیادی با نمونه های خارجی دارند. ما یک نمونه دستگاه داریم که قیمت آن حدود 16 هزار و 500 دلار است، در مقایسه با آن، نمونه مشابه آلمانی آن با همین کیفیت و چه بسا دستگاه ما آپشن های بیشتری هم روی آن نصب است، با قیمت 50 هزار دلار قیمت دارد. ما توانسته ایم با قیمتی مناسب تر حدود یک پنجم نمونه دستگاه خارجی، نمونه داخلی آن را تولید کنیم.

وی همچنین اظهار می کند که البته دستگاه هایی هم مانند دستگاه لیزرفایبر داریم که قیمت آنها با نمونه خارجی نزدیک تر است و دلیل آن به دلیل قیمت تمام شدن سورسی است که تنها تولیدکننده آن در دنیا یک شرکت است و ما هم مجبور به استفاده از آن همان سورس هستیم بنابراین قیمت دستگاه بالاتر می رود.
ودیر این شرکت دانش بنیان اظهار کرد:  اگر بخواهیم مقایسه کنیم، قیمت دستگاه های تولید ما با مدل های چینی بسیار نزدیک تر است و اختلاف چندانی ندارد که بیشتر به مدل دستگاه بستگی دارد. بعضی دستگاه های تولید شرکت هستند که به دلیل آپشن های بیشتری که نسبت به نمونه های خارجی دارند، قیمت بالاتری هم دارند. از نمونه این دستگاه ها می توان به منبت 10 کله اشاره کرد که برای ملایر تولید می کنیم و دستگاه از نمونه های موجود در بازار گران تر است اما از نظر کیفیت و آپشن ها بالاتر است که عاملی ترغیبی برای خرید مشتری داخلی به شمار می رود.

عزتی با اشاره به اولویت امر صادرات و مشکلات مالی که شرکت به آن دست و پنجه نرم می کند به سیناپرس گفت: به طور جدی به دنبال صادرات دستگاه ها هستیم و در حال حاضر با سلیمانیه عراق و عمان در حال مذاکره ایم؛ البته مهم ترین مشکلی که با آن مواجه شدیم، تعهدهایی است که نسبت به تأمین مالی به ما داده شده اما متأُسفانه هیچ کدام از آنها عملی نشده است.

وی تاکیدکرد: در صورت عملی شدن این تعهدات مالی، ما قادر به تولید چند نمونه دستگاه و ارسال آنها به کشورهای در حال مذاکره بودیم و می توانستیم سفارشات خوبی برای صادرات بگیریم؛ چرا که از نظر کیفیت و قیمت دستگاه هایی قابل رقابت با نمونه های خارجی تولید می کنیم که می توانیم به راحتی بازار این کشورها را در اختیار بگیریم و چنانچه مذاکرات نتیجه باشد، می توانیم غیر از صرفه جویی ارزی، ارزآوری هم برای کشور داشته باشیم.
مدیرعامل این شرکت دانش بنیان افزود: صادرات این دستگاه ها ابعاد سنگین و بسیار دشواری دارند و مستلزم پشتوانه مالی بسیار قدرتمندی است و از آنجایی که فعالیت شرکت را از سال 97 آغاز کرده ایم، هنوز به آن مرحله نرسیده ایم. ما مراحل دریافت وام را انجام داده ایم اما مشکلی که برای دریافت آن وجود دارد، وثیقه های سنگینی است که طلب می کنند.

او ادامه داد: یکی از مشکلات ما صندوق نوآوری و شکوفایی است. ما به دلیل دانش بنیان بودن، می توانیم دستگاه ها را برای مشتریان لیزینگ کنیم به طوری که مشتری 30 درصد هزینه دستگاه را نقد و 70 درصد را به طور اقساط به شرکت بپردازد. من طی یک ماه اخیر سه مشتری از همدان، بوکان و کرمانشاه برای لیزینگ معرفی کردم اما دو ماهی است که به دلیل تعویض مدیرعامل صندوق کرمانشاه از دو ماه گذشته، هنوز حق امضا ندارند.
ما با وجود نوشتن قرارداد با این مشتری ها، منتظر همین امضای صندوق هستیم و متأسفانه هنوز موفق به امضای رسمی و دولتی قرارداد نشده ایم.همچنین از طریق شرکت های سرمایه گذاری خطرپذیر (VC) ها هم اقدام کردیم. مدتی پیش نیز دکتر مدنی از بنیاد برکت از کارگاه ما بازدیدی داشتند که قول وامی یک میلیاردی بدون وثیقه به ما داده شد، اما هنوز هیچ اتفاقی رخ نداده و پیگیری ها هم نتیجه ای به دنبال نداشته است.

گزارش:ندا اظهری

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا