پارک های علم و فناوری باید تسهیلگر تولیدی باشند

به گزارش سیناپرس، مهندس حمید مهدوی؛ رییس پارک علم و فناوری شیخ بهایی اصفهان در گفتگو با خبرنگار سیناپرس با اشاره به اهمیت تسهیلگری دراین مجموعه گفت: پارک علم و فناوری شیخ بهایی نخستین مجموعه فناورانه در شهرک علمی و تحقیقاتی استان اصفهان است و این شهرک نخستین سازمان علم و فناوری در استان بوده و رییس آن از سوی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری منصوب می شود. 

به گفته مهدوی، روسای پارک های علم و فناوری زیر مجموعه شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان هم از سوی رییس آن منصوب می شوند.

وی با اشاره به نگرش حمایت گونه پارک علم و فناوری شیخ بهایی از شرکت های مستقر در این مجموعه گفت: بیش از دو دهه از فعالیت پارک علم و فناوری شیخ بهایی می گذرد و امروزه در پنج زمینه تخصصی، نگاه حمایتی از شرکت های عضو وجود دارد؛ به گونه ای که  امسال برای نخستین بار در این مجموعه تفکیک موضوعی داشتیم.

مجموعه پارک علم و فناوری، پژوهشکده و دانشگاه نیست که بیشتر به فعالیت تئوریک بپردازد؛ در واقع هدف ما این است که در گام های بعدی یک پژوهش و مطالعه در کنار استارتاپ ها باشیم و در مسیر خروجی داده ها و اطلاعات پژوهشگاه ها و دانشگاه ها همراه شرکت ها شویم. هدف ما این است که در مسیر کسب و کار و درآمد زایی و راه را برای شرکت ها هموار تر کنیم.

 

گفتنی است؛ پنج پارک تخصصی زیر مجموعه پارک علم و فناوری شیخ بهایی شکل گرفته که از جمله میتوان به پارک کشاورزی و محیط زیست، پارک نفت و انرژی، فولاد و صنایع فلزی، پارک فناوری اطلاعات و پارک سلامت اشاره کرد.  به طور متوسط تمامی این پارک های تخصصی علاوه بر پیشبرد فعالیت های استارتاپی و شتابدهنده هایشان برای ارائه خدمات افزوده و توسعه کشور شکل گرفته اند. 

وی ادامه داد: در واقع هدف این مجموعه ایجاد هم افزایی کاری، تولید و اشتغال در فضای جامعه در بستر دانش بنیان هاست. همان گونه که مشهود است از مزایای استقرار در پارک های علم و فناوری معافیت های مالیاتی و تسهیل در روند اداری است. در واقع بر طبق ماده 9 قانون کسب و کار شتابدهنده ها و استارتاپ هایی که در پارک های علم و فناوری مستقر هستند از مزایایی که راه را برای رسیدن به تولید کوتاه می کند، برخوردارند؛ به همین دلیل سیاست اصلی ما هم در حمایت از این شرکت ها این است که از ایده تا تولید مسیر کوتاه تری را سپری کنند. در حقیقت بهترین و موثرترین فعالیت برای این نوع کسب و کارها کوتاه تر کردن زمان رسیدن محصول به بازار است.  

تسهیلگری، یک وظیفه مهم

مهدوی گفت: خدماتی که مجموعه پارک علم و فناوری شیخ بهایی اصفهان ارائه می دهد در زمینه توسعه زیر ساخت های اداری، زیرساخت های فنی و غیره مانند حضور در نمایشگاه های داخلی و خارجی و ارتباط آسان تر با شرکت ها هم در حوزه فناوری و هم در زمینه بازار است. در واقع پارک علم و فناوری شیخ بهایی استان اصفهان، شریک این شرکت های مستقر نیست بلکه یک تسهیل گر در مسیر رشد و شکوفایی آنها است. همچنین در زمینه رشد و توسعه استاراپ ها و مراکز رشد نگاه حمایتی به ایده ها داریم؛ چراکه هدفمان توسعه بازار محصولات و خدمات این مراکز است. 

رییس پارک علم و فناوری شیخ بهایی افزود: این مجموعه پارک علم و فناوری، پژوهشکده و دانشگاه نیست که بیشتر به فعالیت تئوریک بپردازد؛ در واقع هدف ما این است که در گام های بعدی یک پژوهش و مطالعه در کنار استارتاپ ها باشیم و در مسیر خروجی داده ها و اطلاعات پژوهشگاه ها و دانشگاه ها همراه شرکت ها شویم. هدف ما این است که در مسیر کسب و کار و درآمد زایی و راه را برای شرکت ها هموار تر کنیم.

به گفته وی، تا کنون ایده های زیادی در حوزه آی تی و آی سی تی به مجموعه پارک علم و فناوی شیخ بهایی رسیده که  این ایده ها قدرت بازاریابی خوبی دارند و می توانند مشتریان خود را در مدت زمان کوتاهی پیدا کنند. خوشبختانه نمونه های موفق زیادی از این شرکت ها در مجموعه وجود دارد که هر کدام خدمات و تولیدات ارزنده ای را ارائه  می دهند.

مهدوی گفت: تمامی ایده ها باید مطابق با تاییدیه ها و استاندارد های علمی و دارای مرجع باشند تا مجوز ورود به بازار را پیدا کنند. از آنجایی که تحریم ها راه ارتباطات میان شرکت ها را کاهش می دهد و ارتباطات بین المللی را با مشکلات مواجه می کند؛ اما باید گفت ظرفیت تعامل فراتر از مرزها در این شرکت ها وجود دارد. 
 
گفتگو: مهتاب دمیرچی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا