نقش روابط عمومی ها و فعالان رسانه ای در دوران پساکرونا

پزشکان، پرستاران و کادر پزشکی به عنوان مدافعان سلامت در راس هرم مبارزه با ویروس کرونا قرار دارند که صد البته جامعه قدرشناس ایرانی از آنها تشکر کرده و این فداکاری آنان را ارج می نهد.

اما در کنار این عزیزان بسیاری افراد دیگر هم در حرفه ای که دارند درگیر رفع این بحران هستند، یکی از این اقشار فعالان حوزه ارتباطی هستند که علاوه بر پوشش رسانه ای مناسب، به ارتباطات سالم، جلوگیری از انتشار شایعات و ارتقای سواد سلامت مخاطبان خود کمک می کنند.

یک فعال رسانه در رابطه با این مقوله گفت: قطعا برای دلگرمی این قشر و تداوم فعالیت های مفید و ارتقای آنها باید با تعیین شاخص هایی در شناسایی برترین های دو حوزه روابط عمومی و مطبوعات و رسانه ها، در راستای بهبود این فعالیت ها تلاش شود.

دکتر مریم سلیمی تاکید کرد: در حوزه روابط عمومی شاخص های مرتبط با اطلاع رسانی، اطلاع یابی و ارتباطات مردمی، مدیریت بحران، بهره گیری از روش‌ها و تکنیک های نوین ارتباطی و بصری، استفاده از تکنولوژی‌ ها، ارتباطات رسانه ای، نحوه مواجهه با اخبار جعلی و واکنش به آنها، بهره گیری از رسانه های مختلف، توانایی مستندنگاری و… از موارد مهمی است که می تواند مد نظر قرار گیرد.

وی تاکید کرد: در حوزه رسانه هم مواردی مانند تولید محتواهای اثربخش در قالب‌ها و سبک‌های نوین، میزان شفاف سازی و پرهیز از پنهان ‌کاری، پرهیز در نشر یا بازنشر احتمالی اخبار جعلی، میزان انتشار مشکلات و چالش‌ها و ارائه راهکار، میزان امیدآفرینی و کمک به تاب آوری اجتماعی و… می تواند از شاخص های مهم تلقی شود.

سلیمی اظهار کرد: در این میان فعالان، دست اندرکاران و سیاستگذاران حوزه ارتباطات نقش عمده ای بر عهده دارند.  ضمن اینکه برگزاری نشست ها و میزگردهایی برای آسیب شناسی عملکرد حوزه ارتباطی در شرایط بحران کنونی امری ضروری به نظر می رسد.

وی در ادامه صحبت هایش به به فعالان حوزه ارتباطات کشور اعم از روابط عمومی ها و فعالان رسانه ای توصیه کرد به مستندنگاری فعالیت های خود در این دوره بحرانی بپردازند.

این کارشناس ارتباطات تصریح کرد: این شرایط فرصتی را برای اصحاب رسانه و فعالان حوزه روابط عمومی فراهم می آورد تا بکوشند از روش ها و تکنیک های موثر و نوین اطلاع رسانی، آگاهی بخشی، آموزش، خبررسانی و فرهنگسازی بهره مند شوند.

سلیمی تاکید کرد: در چنین شرایطی نحوه مواجهه متخصصان علم ارتباطات با اخبار، تصاویر، فایل های صوتی و ویدئوهای جعلی که بین مردم دست به دست می شود، بسیار مهم است. از این رو، به نظر می رسد فراهم آوردن شرایطی مناسب برای معرفی الگوهای موفق ارتباطی در بحران کرونا و همچنین آسیب شناسی عملکردها، انتقال تجارب و ثبت آنها در این مقطع حساس می تواند اقدام مفیدی تلقی شود.

به گزارش سیناپرس، به نظر می رسد پس از پشت سر گذاشتن بحران کرونا اصحاب رسانه و روابط عمومی قادر باشند تجارب خود را با نظام بهداشت، سلامت، پزشکی، امداد و نجات کشور به اشترک بگذارند که لازمه تحقق این امر مستندسازی فعالیت های تمام فعالان و دست اندرکاران مبارزه با این ویروس است.

گزارش: هانیه حقیقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. به نظر ذر کنار پرستاران و پزشکان .خبرنگاران و فعالان رسانه بهترین کارو میکنن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا