همه ما مسوولیم

نکته ای که باید مد نظر قرار دهیم این است که در چنین شرایط بحرانی هریک از افراد جامعه در هر نقش و جایگاهی که قرار دارند باید بدانند برای گذر از این بحران وظیفه ای دارند که باید به نحو احسن آن را به انجام برسانند.

مردم به تصمیم های دولت اعتماد کنند

یک جامعه شناس و استاد دانشگاه در رابطه با این موضوع در گفتگو با سیناپرس گفت: در این شرایط بر آحاد مردم واجب است به جای بدبینی و مبارزه منفی با دولت و دستورات او، به تصمیم ‌های دولت و نهادهای مسوول اعتماد کرده و با آنها همکاری کنند.

دکتر حسین باهر افزود: چراکه، وزارت بهداشت، مدیران، مسوولان و از همه مهمتر کادر پزشکی که شبانه‌ روزی در حال خدمت ‌رسانی به مردم هستند، به حمایت‌های مردمی نیاز دارند.

وی تصریح کرد: علاوه بر این، باید به این نکته مهم توجه کنیم که مسوولان مربوطه و کادر پزشکی کشور در وسط یک میدان بحران ‌زده، تجربه نشده و پر از انتظارات بجا و نابجا در حال فعالیت هستند و ممکن است خطایی نیز از آنها سربزند که بهتر است با همکاری و همگرایی فعالیت های یکدیگر را همپوشانی کنیم.

به تشویش اذهان عمومی در فضای دیجیتال دامن نزنیم

یک کارشناس رسانه در رابطه با محتواهایی که در فضای دیجیتال در رابطه با کروناویروس منتشر می شود، به سیناپرس گفت: نباید فراموش کنیم از اولین روزهای شیوع این ویروس در کشور، فضای دیجیتال و شبکه ‌های اجتماعی مملو از پیام‌هایی شده که تشخیص درستی یا نادرستی آنها کار آسانی نیست.

دکتر امیرعباس تقی پور عنوان کرد: کاری به افراد سودجویی که از تشویش اذهان عمومی بهره می برند، نداریم اما افراد آگاه و شهروندان مسوول می‌توانند با بازنشر پیام‌ های دارای منبع و یا تولید مطالب مفید، به این نگرانی ها دامن نزنند.

صدا و سیما منافع ملی در راس اولویت های خود قرار دهد

یک استاد دانشگاه و کارشناس ارتباطات نیز با اشاره به نقش صدا و سیما در این شرایط غیرطبیعی که جامعه با آن رو به روست گفت: اکنون و در این شرایط صدا و سیما باید به عنوان رسانه مرجع و ملی باید منافع ملی را در راس اولویت‌ های خود قرار دهد.

دکتر عباس اسدی تاکید کرد: حال که مردم به ماندن در خانه دعوت شده اند، این سازمان با تدارک کنداکتوری جذاب و مخاطب پسند، باید مردم را به ماندن در خانه تشویق کند. اینگونه گذران اوقات بیکاری برای مردم خانه نشین نیز راحت تر خواهد شد.

مراقب روح و روان کودکان و سالمندان باشیم

یک روانشناس نیز در گفتگو با سیناپرس با بیان اینکه روان بسیاری از مردم، به ویژه کودکان و سالمندان و خانواده‌های در بلا گرفتار شده، به شدت آسیب دیده، گفت: شاید بهتر باشد روانپزشکان، روانشناسان از همین امروز به فکر باشند و با تهیه و تولید پیام ‌های مناسب، برای بازگشت این گروه‌ از جامعه به شرایط عادی زندگی تلاش کنند.

دکتر بهروز بیرشک تصریح کرد: باید متوجه باشیم که ابعاد پیچیده و ناشناخته این بحران، یک پیام بسیار جدی دارد و آن این است که کوچکترین اهمال و بی‌تدبیری، تبعات جبران‌ناپذیری بر روح و روان جامعه خواهد گذاشت.

وی اظهار کرد: در همین مدت کوتاه که شاهد جان ‌باختن و درگیر شدن بسیاری از هموطنان و مردم کشورهای مختلف بوده‌ایم باید در نظر داشته باشیم که در قبال این افراد آسیب دیده و همچنین کودکان و سالمندان جامعه وظایفی داریم که نباید آنها را فراموش کنیم.

به گزارش سیناپرس، از آنجا که بنابر اظهارات پزشکان و متخصصان امر تنها راه خلاصی از این ویروس، کمک به قطع زنجیره‌ شیوع آن، پرهیز از سفرهای غیرضروری، افزایش سواد رسانه‌ ای، سواد سلامت و رعایت دقیق بهداشت فردی است، به نظر می رسد برای سلامت ماندن جسن و روح تک تک افراد جامعه هریک از ما مسوولیتی داریم که باید به نحو احسن آن را به انجام برسانیم.

گزارش:هانیه حقیقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا