زنگ خطر مصرف آب در روزهای آینده

این روزها که به دلیل مقابله با شیوع بیماری کرونا یکی از راه حل ها شست و شوی زیاد دست ها است باید یادمان باشد که ایران در یک منطقه گرمسیری قرار دارد و در دراز مدت با مصرف بی رویه آب با بحران کم آبی مواجه خواهیم شد چه بسا که در این شرایط بحرانی برخی از خانواده ها هنوز معتقدند باید برای ایام نوروز خانه تکانی کرد که مصرف آب را به صورت سرسام آوری بالا می برد؛ باید به خاطر داشته باشیم که نوروز ۹۹ متفاوت است و باید حواسمان به بسیاری از موضوعات مثل ماندن در خانه و مدیریت مصرف آب برای «مهار بحران کرونا» باشد.

افزایش ۲.۵ برابری مصرف آب

علیرضا برهانی داریان روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا اظهار داشت: مصرف بالای آب در ماه اسفند به دلیل مقابله با شیوع بیماری کرونا و ایام عید و خانه تکانی ها است و مردم با توجه به تمامی توصیه ها هنوز شست و شوهای زیادی برای نوروز انجام می دهند.

وی ادامه داد: اما نسبت به سال گذشته مصرف آب به دلیل مقابله با شیوع بیماری کرونا حدود ۴۰ درصد و حتی در برخی مناطق ۲.۵ برابر افزایش داشته ایم.

عضو هیات علمی دانشگاه خواجه نصیر خاطرنشان کرد: در پایتخت نسبت به سال گذشته حدود ۱۵ درصد افزایش مصرف آب را شاهدیم. افزایش مصرف آب تا پایان فروردین و حتی در صورت بهبود نیافتن شرایط تا تابستان نیز ادامه خواهد داشت. اگر روند مصرف آب ادامه پیدا کند سیستم آبرسانی شهرها نیز با مشکل مواجه خواهد شد.

برهانی داریان تصریح کرد: نکته حائز اهمیت این است که مردم برای رعایت بهداشت فردی و شست و شوی دست ها بیشتر از جایگزین آب مثل الکل و ژل های شست و شو استفاده کنند تا وضعیت آب بحرانی نشود اما بشتر مردم به دلیل کمیاب بودن و قیمت زیاد ژل های شست و شو از آب استفاده می کنند.

وی ادامه داد: اگر شیوع ویروس کرونا تا خرداد ماه نیز ادامه داشته باشد مصرف آب تا این میزان برای محیط زیست و منابع آب کشور نگران کننده خواهد بود.

تصفیه خانه‌ها با محدودیت رو به رو هستند

عضو هیات علمی دانشکده عمران و منابع آب دانشگاه خواجه نصیر همچنین اظهار داشت: امسال بارندگی در کشور مناسب بود و حتی در هفته اول فروردین 99 نیز بارندگی های فراوانی پیش بینی شده است و سپس بارندگی های بهاره را شاهد خواهیم بود اما برای تصفیه آب شرب هزینه بسیار زیادی صرف می شود و از طرف دیگر نیز محدودیت تصفیه خانه ها در شهرها وجود دارد و برای وضعیتی که میزان مصرف ۵۰ درصد افزایش پیدا کند و در فصل گرما که به او کمصرف می رسیم پیش بینی نشده است.

برهانی داریان خاطرنشان کرد: طبق پیش بینی های هواشناسی برای ماه فروردین بارندگی ها زیاد است اما  پیش بینی های هواشناسی برای یک ماه آینده کلی بوده و همراه با احتمالات است.

 شست و شو دست‌ها به صورت الگو در نیاید

وی تصریح کرد: زمانی که مصرف آب بالا می رود، در مناطق شهری وارد سیستم فاضلاب می شود و حجم زیادی از آب برگشتی را به وجود می آورد که هزینه بسیار زیادی برای تصفیه آب آشامیدنی و فاضلاب صرف می شود که محدودیت های زیای دارد. در نتیجه زمانی که آب وارد سیستم برگشتی و فاضلاب می شود مشکلاتی را برای پایین دست شهرها به همراه دارد.

عضو هیات علمی دانشکده عمران و منابع آب دانشگاه خواجه نصیر ادامه داد: اگر شست و شوی زیاد دست ها و وسواس در دراز مدت به صورت الگو در بیاید دچار مشکل می شویم و مردم به مصرف زیاد آب عادت می کنند و اصلاح این موضوع کار بسیار دشواری است.

مصرف آب در کرونا غیرقابل پیش بینی بود

برهانی در خصوص سیستم های تصفیه آب کشور، اظهار داشت: سیستم های تصفیه آب برای مواقع بحرانی نیز در نظر گرفته شده است اما کرونا موضوع غیر قابل پیش بینی بود و با توجه به مساله امنیت آب نیاز بررسی و پایش بیشتر وجود دارد زیرا موضوع تروریسم و امنیت مطرح می شود و در حال حاضر نیز از منابع بارندگی که ذخیره شده است استفاده می شود.

وی ادامه داد: ذخیره آب (بارندگی) تا چند روز پاسخگو است و در دراز مدت که اپیدمی می شود با مشکلاتی رو به رو خواهیم بود.  این موضوعات باید توسط سازمان پدافندغیرعامل مطالعه و طرحی در این زمینه ارائه شود و نیاز بود از پیش برنامه ریزی های لازم انجام می شد.

به گزارش ایرنا، کیانوش جهانپور رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز گذشته(یکشنبه) اعلام کرد: تاکنون ۱۳ هزار و ۹۳۸ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده، ۷۲۴ نفر فوت کرده و ۴ هزار و ۷۹۰ نفر نیز بهبود یافته‌اند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا