آیا ماهی قرمز ناقل ویروس کروناست ؟

دلیل آن هم شیوع ویروس کرونا در سطح جهان و ورود آن به کشور است. این موضوع تمام وجوه زندگی افراد را تحت الشعاع قرار داده و سبک زندگی ایرانیان را متحول ساخته است.

البته در این میان گاه حرف هایی ضد و نقیض و شایعاتی هم به گوش می رسد که در این شرایط بحرانی، نگرانی مردم را دو چندان می کند.

این شایعات حتی به ماهی قرمز سفره هفت سین هم رسیده و این موجود زیبا و دوست داشتنی هم از هجوم شایعات در امان نمانده است. مدتی است اخباری در فضای مجازی منتشر شده مبنی بر اینکه ممکن است ویروس کرونا از طریق ماهی های قرمز سفره هفت سین، به انسان منتقل شود.

در شرایطی که در آستانه سال نو قرار داریم و چیدن سفره هفت سین از آداب و رسوم ما ایرانیان در آستانه سال نوست، طبیعی است که این اظهارات اذهان عمومی را درگیر خود کند و این سوال را برای مردم به وجود آورد که آیا این موضوع صحت دارد یا نه؟ چراکه، سالیان سال است که ماهی قرمز به عنوان نماد نوروز و سفره هفت سین در خانه های ایرانیان جا باز کرده است.

در پی انتشارات این اظهارات و نگرانی های مردم پیرامون آن، چندی پیش، وزارت بهداشت واردات هر گونه موجود زنده از چین را به دلیل شیوع ویروس کرونا ممنوع اعلام کرد.

رئیس اداره مراقبت مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در گفتگو با سیناپرس در رابطه با انتشار شایعات پیرامون خطر انتقال ویروس کرونا از ماهی گفت: تا به حال موردی از انتقال ویروس کرونا از ماهی قرمز مشاهده نشده و طبیعتا این موضوع مورد بررسی قرار نگرفته است.

حسین عرفانی با بیان اینکه بنابراین نمی توان در این مورد به صورت علمی صحبت کرد، گفت: از آنجا که ممکن است این ویروس از هر راهی انتقال پیدا کند و هنوز منشا آن به درستی مشخص نیست، واردات تمام موجودات زنده از چین به ایران ممنوع اعلام شده است.

وی با تاکید بر اینکه ماهی های قرمز شب عید وارداتی نیستند، عنوان کرد: این ماهی قرمزها در کشور خودمان پرورش می‌یابند و هیچ گاه از چین وارد کشور نشده اند.

بر اساس این گزارش، از آنجا که وجود ماهی قرمز در سفره هفت سین به هیچ وجه در زمره فرهنگ و سنت های ایران باستان نبوده و رسمی است که در سالیان گذشته از کشور چین وارد فرهنگ ما ایرانیان شده است، این شائبه به وجود آمده که این ماهی ها از کشور چین وارد ایران می شوند. همین موضوع زمینه ساز بروز شایعاتی شده است.

البته نباید از این نکته غافل ماند که در حال حاضر، ویروس کرونا در سراسر ایران نیز شیوع پیدا کرده است و دیگر وارداتی بودن یا نبودن این نوع ماهی موضوع بحث ما نیست. علاوه بر این، با توجه به صحبت های رئیس اداره مراقبت مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت مبنی بر اینکه انتقال ویروس کرونا از ماهی قرمز به انسان مورد بررسی قرار نگرفته است، بنابراین احتیاط واجب آن است که از خرید این موجود خودداری کنیم.

در هرحال، چیدن سفره هفت سین یکی از رسوم ما ایرانیان است که البته بسیار زیباست و بر همه ما ایرانیان واجب است که سنت هایمان را حفظ کنیم. اما با توجه به اینکه در این آداب و رسوم هیچ گاه ماهی قرمز جایی نداشته و به دلیل اینکه سال های سال است که کارشناسان اعلام کرده اند که خرید این موجودات به محیط زیست آسیب می زند؛ ضمن اینکه صرفنظر از بیماری کرونا ماهی های قرمز ممکن است بیماری زا باشند و از همه اینها مهمتر اخلاقی نبودن نگهداری ماهی های کوچک در تنگ، بهتر است امسال از خرید ماهی قرمز برای تزئین سفره های هفت سین خود، صرفنظر کنیم.

گزارش: هانیه حقیقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا