شامپازه ها قابلیت استفاده ابزاری از اشیا را دارند

پژوهشگران دانشگاه کمبریج  (University of Cambridge) انگلستان و دانشگاه کیوتو (Kyoto University) ژاپن به بررسی و تحقیق در رابطه با قابلیت استفاده ابزاری اشیاء و ابزار سازی شامپانزه ها و بونوبوهای (bonobos) وحشی در اوگاندا و کنگو پرداخته اند و توانستند استفاده این جانوران از ابزار ها را با توجه شرایط محیطی اطراف و وضعیت اجتماعی آنها ، ثبت کنند .

کاتایجن کوپز    Kathelijne Koops از دانشگاه کمبریج و همکارانش از دانشگاه کیوتو در این بررسی ها دریافتند که میمون های جوان به استفاده از اشیا همانند ابزار می پردازند . این تیم تحقیقاتی مشاهده کردند که بونوبوها که نوعی شامپانزه کوتاه قامت هستند ، به ابزارهای مشابهی دسترسی دارند و فرصت استفاده از آن ها را همانند شامپانزه ها دارا هستند اما به ندرت این کار را انجام می دهند و دیگر این که پژوهشگران در مطالعات خود مشاهده کردند که بونوبوها این ابزار را هرگز برای جستجو و به دست آوردن غذا به کار نمی برند .

علاوه بر این محققان دریافتند که شامپانزه های بی تجربه ممکن است از این اشیاء استفاده ابزاری نکنند اما با اشیاء اطراف خود بازی کرده و این عمل را به طور مکرر انجام داده  و قابل توجه است که این عمل خود را با اشیاء زیادی تکرار می کنند .

کاتایجن کوپز  در رابطه با موضوع فوق ، طی یک مصاحبه مطبوعاتی اعلام کرد : " شامپانزه ها مایل به استفاده ابزاری از اشیاء هستند در حالی که در بونوبوها این تمایل وجود ندارد . "

او در ادامه به توضیح مساله تکامل به کارگیری ابزار و تکنولوژی ابزار سازی پرداخته و گفت :  " با توجه به رابطه تکاملی نزدیک بین این دو گونه ( شامپانزه ها و بونوبوها ) و انسان ، دیدگاه های تفاوت استفاده ابزار بین شامپانزه ها و بونوبوها به ما کمک خواهد کرد تا بتوانیم شرایط تقسیم تکامل تکنولوژی ابزار سازی انسان ها را شناسایی و کشف کنیم . "

کاتایجن کوپز در ادامه با تاکید بر مسایل استعداد ذاتی و محرک و انگیزه درونی می گوید : " یافته های ما نشان می دهد که به احتمال زیاد استعداد ذاتی یا انگیزه درونی برای دستکاری اشیاء و استفاده ابزاری از آن ها برای اجداد انسان انتخاب شده و به عنوان نقش مهمی در تکامل تکنولوژی در اجداد ما ظاهر شده بود . "

منبع
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا