سهمی از اقتصاد فضا را به خود اختصاص می دهیم

دلیل اهمیت این روز ملی از آن جهت است که پرتاب این ماهواره، ایران را در جمع کشورهای دارای توانایی پرتاب ماهواره قرار داد. پس از آن در سال های مختلف شاهد دستاوردهای فضایی کشور بودیم. اکنون هم در انتظار پرتاب ماهواره ظفر هستیم.

ظفر ماهواره‌ای سنجش از دور است که قرار است تا پایان امسال با ماهواره ‌بر سیمرغ ایرانی و بومی پرتاب شود و در مدار دایره‌ای حرکت کند.

رئیس سازمان فضایی ایران در گفتگو با سیناپرس در رابطه با این ماهواره و روز ملی فناوری فضایی گفت: ماهواره ظفر حاصل تلاش متخصصان دانشگاه علم و صنعت است که بیش از سه سال برای طراحی و ساخت آن زحمت کشیده اند. ضمن اینکه، برای تحویل گیری ماهواره، کارشناسان ما تمام تست‌های لازم را بر اساس استانداردهای بین المللی انجام داده اند که انجام این تست ها حدود چهار ماه زمان برده است.

مرتضی براری در پاسخ به این سوال که چقدر از پرتاب موفق این ماهواره اطمینان دارید، گفت: حوزه فضایی، پیچیدگی‌های خاصی دارد و ما هم در مسیر توسعه و تثبیت این فناوری در کشور هستیم. در این مسیر هر رخدادی می تواند برای متخصصان ما درصدی از موفقیت را به همراه داشته باشد. اما تمام تلاش ما این بوده که با انجام تست‌های مختلف درصد ریسک را کاهش دهیم.

وی در رابطه با 6 ماهواره ای که وزیر در رابطه با آنها صحبت کرده بود، اظهار کرد: بر اساس نقشه راه توسعه حوزه فضایی کشور، طراحی و ساخت ماهواره‌ ها بر اساس ارایه خدمات کاربردی و کمک به رفع نیازهای کشور در دستور کار قرار گرفته و در این مسیر ماهواره‌های مختلفی با کاربردهای تعریف شده طراحی شده اند که در این راستا 6 ماهواره آماده پرتاب داریم.

براری در پاسخ به انتقادات پیرامون عملکرد سازمان فضایی گفت: ما در مسیر توسعه و تثبیت هستیم و بدون شک طراحی و ساخت ماهواره‌ها بر اساس نقشه راه است. پس از برنامه ده ساله اول هم اکنون وارد فاز طراحی ماهواره‌های کاربردی و عملیاتی شده ایم.

وی ادامه داد: به عنوان مثال هم اکنون از دقت تصویربرداری ۴۰۰ متر به دقت ۲۵ متر در ماهواره ظفر ۱ و ۱۶ متر در ماهواره ظفر ۲ و از ارتفاع مداری ۲۵۰ کیلومتر به ارتفاع ۵۰۰ کیلومتری توسط ماهواره ظفر رسیده ایم. این یعنی روند توسعه این فناوری در حال صعود است و طراحی ماهواره ها بر اساس کاربرد تعریف شده انجام خواهند شد.

رئیس سازمان فضایی با بیان اینکه قطعا سهمی از اقتصاد فضا را به خود اختصاص خواهیم داد، عنوان کرد: در تلاشیم تا با توسعه زیرساخت ها و حمایت و توانمندسازی کسب و کارهای این حوزه بتوانیم سهم خود را از اقتصاد فضایی در تمام ارکان این حوزه ارتقا دهیم.

شاهد توسعه شرکت ها و استارت آپ ها چه در حوزه خدمات و چه در حوزه ساخت ماهواره هستیم و برای شکوفایی صنعت فضایی تلاش خواهیم کرد.

براری با بیان اینکه جدا از ساخت ماهواره و تجهیزات فنی آن به حوزه ترویج علم هم ورود پیدا کرده ایم، گفت: ترویج علم امری بسیار مهم است که باید به صورت ویژه‌ ای به آن نگاه کنیم. در این مسیر باید از ابزارهای مختلف هنری نیز بهره ببریم. از این رو، با توجه به اینکه موسیقی یکی از این ابزارهاست و از سوی دیگر، حوزه نجوم علاقه مندان بسیاری در کشور ما دارد. با توجه به اینکه لزوم پرداختن علمی به اتفاقات و رویدادهای این حوزه بر کسی پوشیده نیست، در صددیم با کمک موسیقی نجوم گامی موثر در این حوزه برداریم.

وی در رابطه با برنامه ای این سازمان در روز ملی فناوری فضایی گفت: تلاش کرده ایم در این روز با همکاری استان‌های مختلف کشور بتوانیم ویژه برنامه‌هایی را در سطح کشور با موضوع توسعه فناوری فضایی برگزار کنیم که خوشبختانه شاهد استقبال مناسبی هم بوده ایم.

تلاش ما این است که در روند توسعه فناوری فضایی، تمام استان های کشور ایفای نقش داشته باشند و بتوانند از مزایای خدمات این فناوری و اقتصاد آن در راستای شکوفایی کشور بهره مند شوند.

گفتگو: هانیه حقیقی

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا