روز بزرگداشت خواجوی کرمانی

  • روز بزرگداشت خواجوی کرمانی

17 دی ماه به عنوان روز بزرگداشت خواجوی کرمانی در تقویم ملی ثبت شد. سال 1395 پیشنهاد استان کرمان برای روز بزرگداشت خواجوی کرمانی در شورای عالی انقلاب فرهنگی پذیرفته شد و از این پس 17 دی  در ضمیمه تقویم رسمی کشور به عنوان روز بزرگداشت خواجوی کرمانی ثبت شده است.

خواجوی کرمانی، عارف بزرگ وشاعرایرانی در قرن هشتم هجری قمری است. وی را، خلاق المعانی، ملک الفضلا  نیز می نامند. او یکی از کثیر الشعرترین شاعران زبان فارسی است و از جمله شاعرانی است که درزمان حیاتش، دیوان او جمع آوری شده است. وی از شاعران عهد مغول و معاصر سعدی شیرازی بوده است و آثاری در مدح سلاطین منطقه فارس در کارنامه خود دارد.

او در قصیده، مثنوی و غزل طبعی توانا داشته، به طوری که گرایش حافظ به شیوۀ سخن پردازی خواجو و شباهت شیوۀ سخنش با او مشهور است. آرامگاه خواجو در تنگه الله اکبر شیراز است.

  • کشف چهار ماه بزرگ مشتری توسط گالیله

مشتری چهار ماه بزرگ و تعدادي ماه هاي كوچك تر دارد. گاليله ستاره شناس ايتاليايي چهار تا از بزرگ ترين ماه هاي مشتري را در سال ۱۶۱۰ با استفاده از يك تلسكوپ كشف كرد. اين ماه ها كه به ماه هاي گاليله مشهورند عبارتند از يو، اروپا، گانيمد، و كاليستو.ماه هاي مشتري بر اساس فاصله شان از مشتري عبارتند از: متيس، آدراسته آ، آمالته آ، تب، يو، اروپا، گانيمد (بزرگ ترين ماه)، كاليستو (ماه بزرگ دوم)، لدا (كوچك ترين ماه)، هيماليا، ليسيته آ، الارا، آنانك، كارم، پاسيفا، سينوپ و بسياري از ماه هايي كه اخيراً كشف شده اند و نامي برايشان انتخاب نشده است.گالیله قمرهای مشتری را در ۷ ژانویه سال ۱۶۱۰ کشف کرده بود و با این حساب کشف ماریوس نسبت به کشف او تقدم دارد.

  • درگذشت آلفرد کاستلر

آلفرد کاستلر  متولد ۳ مه ۱۹۰۲ بود.وی فیزیکدان فرانسوی بود.پس از پایان تحصیلات خود تدریس فیزیک در دبیرستان را شروع کرد پس از آن تا سال ۱۹۴۱ مشغول تدریس در دانشگاه بوردو شد.در سال ۱۹۶۶ برای گسترش راهکارهای اپتیکی برای تحقیق در مورد تشدید هرتزی در اتم‌ها موفق به دریافت جایزه نوبل در فیزیک شد.وی  ۷ ژانویه ۱۹۸۴درگذشت.

  • درگذشت ولادیمیر پریلاگ

ولادیمیر پریلاگ  متولد ۲۳ ژوئیه ۱۹۰۶بود. وی شیمیدان کروات و برنده جایزه نوبل شیمی سال ۱۹۷۵ بود. او در طول زندگی خود در سه کشور کرواسی و جمهوری چک و سوئیس به کار و اقامت پرداخت.پریلاگ به همراه جان کارنفورت برنده جایزه نوبل شیمی سال ۱۹۷۵ شد. انجمن نوبل «به خاطر کمک او به دانش استریوشیمی مولکول‌ها و واکنش‌های آلی» این جایزه را به او اهدا کرد.وی  ۷ ژانویه ۱۹۹۸درگذشت.

  • درگذشت نیکولا تسلا

نیکولا تسلا متولد ۱۰ ژوئیه ۱۸۵۶ در امپراتوری اتریش بود. وی مخترع، مهندس برق و مهندس مکانیک صربی الاصل آمریکایی است. وی بیشتر به دلیل سهمش در طراحی سیستم نوین برق‌رسانی براساس جریان متناوب (AC) شناخته می‌شود.

تسلا از اینکه جریان متناوب برای اولین بار در صندلی الکتریکی به منظور اعدام قرار گرفت بسیار ناراحت بود. وی همچنین طراح تولید برق در آبشار نیاگارا نیز بود. به پاس خدمات وی یکای SI میدان مغناطیسی را با تسلا نشان می‌دهند.وی  ۷ ژانویه ۱۹۴۳ در نیویورک درگذشت.

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا