مراقب ابتلا به آپاندیس باشید

عضوی بسیار کوچک و شبیه انگشت است که در پایین ترین قسمت سمت راست شکم و در محل اتصال روده بزرگ به کوچک قرار گرفته است. هنگامی که آپاندیس ملتهب و پر از مایع چرکین، مایعی که از سلول های مرده و بقایای از التهاب های عفونی شود، اصطلاحا می‌گویند فرد دچار آپاندیس شده و باید تحت عمل جراحی قرار گیرد که در این عمل آپاندیس فرد برداشته می شود. همه افراد باید با علائم آن آشنا باشند تا بتوانند آپاندیس را تشخیص دهند.

اگر آپاندیس درمان نشود چه خواهد شد؟

 اگر آپاندیس درمان نشود، متورم شده و در آخر پاره خواهد شد و حیات فرد را به خطر می‌اندازد. در اصل اگر آپاندیس درمان نشود، به طور قطعی مرگ بیمار را در پی خواهد داشت. هیچ راهی برای پیش بینی و پیش گیری از آپاندیس وجود ندارد. بهترین راه این است که با نشانه های آپاندیس آشنا شوید تا در هنگام بروز این اتفاق از آن آگاهی داشته باشید تا بهترین تصمیم گیری را انجام دهید. اگر دچار آپاندیس شده باشید، اولین نشانه و علامت، احساس دردی است که در ناحیه انتهای شکم بروز می‌کند. این درد بعد از گذشت چند ساعت از اولین نشانه، بین ۱۲ تا ۲۴ ساعت، کم کم به پایین سمت راست شکم، یعنی همان نقطه ای که آپاندیس قرار دارد، منتقل می شود.

علائم و نشانه های آپاندیس

برای تشخیص آپاندیس، پزشک ابتدا سابقه پزشکی شما را خواهد پرسید. سپس در مورد درد ناحیه شکم و دیگر علائمی که مشاهده کرده اید، خواهد پرسی.د داروهایی که مصرف می کنید و همچنین مصرف الکل و اعتیاد برای پزشک اهمیت دارد. پس از آن، پزشک معاینه فیزیکی بیمار را شروع خواهد کرد.

درد آپاندیس به چه صورت است؟

  • احساس دردی که منشاء آن در قسمت پایین سمت راست شکم است و زمانی که این ناحیه را فشار می دهید درد سمت چپ شکم منتقل می شود.

  • ایجاد درد در ماهیچه های اطراف آپاندیس.

  • دردی که در ناحیه داخلی لگن پیچیده و احساس می شود.

  • احساس درد در ماهیچه های شکم پیش از شروع معاینه پزشک.

  • البته همه این علائم نشان دهنده آپاندیس نیستند و ممکن است به علت بیماری های دیگری به وجود آمده باشند. به همین علت دکتر پس از معاینه، توصیه به انجام تست آزمایشگاهی خواهد کرد تا بتواند به صورت دقیق تری تشخیص دهد.

آپاندیس چه علائمی دارد؟

همانطور که گفته شد درد در ناحیه شکم یکی از رایج ترین نوع درد ها در هنگام بروز آپاندیس است. دردهایی مانند دل درد ناشی از سندروم روده تحریک پذیر، مشکلات گوارشی، عفونت‌های دستگاه ادراری، بیماری‌های التهابی لگن و بیماری‌های عفونی که در ناحیه لگن و رحم بیشتر خانم ها اتفاق خواهد افتاد، همگی دردهایی شبیه به آپاندیس دارد. علاوه بر این ممکن است افراد دل درد در هنگام یبوست، مسمومیت غذایی، سنگ کلیه و مشکلات گوارشی را با آپاندیس اشتباه بگیرند. پس بهتر است سایر علائم آپاندیس را بشناسید تا این دردها را با درد همگام آپاندیس اشتباه نگرید.

علائم رایج آپاندیس

آپاندیس تنها با درد نشان داده نمی شود و علاوه بر دل درد علائم رایج دیگری هم دارد که در زیر به آن ها اشاره خواهیم کرد:

  • تهوع
  • بی اشتهایی
  • استفراغ
  • تب خفیف و به موقع
  • عدم توانایی در خارج کردن گاز و یا کار کردن روده تورم و باد کردن شکم
  • یبوست یا اسهال

یکی از نکاتی که بسیار مهم است این است که بدانید اگر آپاندیس گرفته باشید، هنگامی که می‌چرخید، نفس عمیق میکشید، سرفه و یا عطسه می کنید، از درد به خود پیچیده و درد بسیار شدیدی را در ناحیه شکم احساس خواهید کرد. این درد در قسمت پایین شکم کمتر خواهد شد. اما اگر با دست ناحیه درد گرفته شده را فشار دهید و سریع رها کنید، درد بسیار زیادی را احساس خواهید کرد. درد شدیدی که نفس شما را بند می آورد.
اگرچه آپاندیس در همه سنین شایع است، ولی احتمال بروز آن، در نوجوانی بیشتر از سایر سنین است و از هر هزار نوجوان دو نفر در سال به آپاندیس مبتلا می‌شوند. علت این بیماری بسته شدن لوله باریک داخل زائده آپاندیس است که می‌تواند به التهاب و تورم این زائده منتهی شده و موجب عفونت شود.

آپاندیس در سنین کودکی چگونه تاثیر می گذارد؟

اگر فکر می کنید تمام افراد که دچار آپاندیس می شوند، نشانه های یکسانی دارند سخت در اشتباه هستید. بعضی از افراد نشانه های خاصی از آپاندیس را تجربه می کنند و بعضی علایم معمولا آن را که پیش از این گفته شد دارند. این گفته در کودکان و زنان باردار صادق است. در بچه‌ها، آپاندیس خود را به این صورت نشان می‌دهد:

  • تب
  • درد های دوره ای
  • دردهایی که از اطراف ناف شروع شده و به ناحیه و قسمتی که آپاندیس قرار دارد کشیده می‌شود
  • بی اشتهایی
  • اسهال
  • نفخ یا تورم شکم که معمولاً در نوزادان هم بیشتر دیده می شود
  • افزایش گلبول های سفید خون که نشان دهنده عفونت

علائم آپاندیس در بارداری

از آن جایی که خانم های باردار در شرایط بسیار متفاوتی با سایر انسان ها قرار دارند، ممکن است علایم آپاندیس در آن ها با سایر افراد متفاوت باشد. زیرا خانم ها باردارد از لحاظ فیزیکی و هورمونی مانند افراد عادی نیستند. این علایم در زنان باردار به صورت زیر است:

  • بی اشتهایی
  • تهوع
  • استفراغ
  • درد در ناحیه پایین سمت راست شکم
  • تب و اسهال در زنان باردار نسبت به سایر افراد کمتر شایع است

به طور کلی، زنان باردار معمولاً علائم و نشانه هایی را در خود احساس می‌کنند که در افراد عادی مشاهده نمی شو.د از جمله ادرار دردناک یا سخت، قطع ادرار و درد در ناحیه بالای شکم. در دوران بارداری ممکن است جای آپاندیس مقدار کمی تغییر کند و به همین دلیل تشخیص آپاندیس در زنان باردار می‌تواند بسیار مشکل و سخت باشد. چون شکم و دستگاه گوارش باعث ایجاد ناراحتی در زنان باردار می شوند و تغییراتی که در زنان ایجاد به وجود می آید موجب بزرگ شدن لگن و رحم آن ها می شود.

نکاتی پایانی درمورد آپاندیس و تفاوت آن با سایر دردها

اگر فردی احساس دردی در سمت پایینی و راست شکم دارد ولی این درد چند روز متوالی به طول انجامید، به احتمال زیاد به آپاندیس مبتلا نیست. چون آپاندیس در مدت کوتاهی، حداکثر ۴۸ ساعت، به طول انجامیده و اگر جراحی نشود موجب مرگ بیمار می شود. چنین دردهایی می‌تواند به علت عفونت های لگنی در خانم ها باشد یا در اثر بیماری‌های التهابی روده مانند کارون به وجود بیاید.
پرسیدن زمان شروع آخرین عادت ماهیانه در خانه‌ها و دختران اهمیت بسیار زیادی دارد. چرا که حاملگی خارج رحمی گاهی علائمی دقیقاً شبیه به درد آپاندیس خواهد داشت. اما تاخیر عادت ماهیانه می‌تواند نشان‌دهنده آن باشد.
علاوه بر معاینه و شرح حال، آزمایش خون و ادرار هم به تشخیص این بیماری کمک می‌کند. آزمایش خون باعث می‌شود بیماری‌هایی مانند عفونت های ادراری و سنگ کلیه، که می‌توانند علائمی شبیه به آپاندیس را داشته باشند، تشخیص داده شوند.
دختران نوجوان در اواسط دوره عادت ماهیانه یعنی دو هفته بعد از تاریخ آخرین پریود خود، در محل تخمدان راست یعنی دقیقا همان جایی که آپاندیس وجود دارد، دردی مشابه با درد آپاندیس را حس کند. اما تفاوت این درد با آپاندیس این است که این درد ساعاتی بعد برطرف شده ولی ماه بعد دوباره تکرار می شود و این نشان دهنده نبودن آپاندیس است.

منبع:آنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا