جابجا کردن باتری های لیتیومی آسیب دیده

پژوهشگران انگلیسی می گویند تنها با منجمدکردن باتری های لیتیومی آسیب دیده می توان آنها را بدون نگرانی از منفجر شدن جابجا کرد. باید توجه داشت که انرژی ذخیره شده در باتری های لیتیومی تا بدان حد زیاد است که آزادشدن ناگهانی آنها پس از آسیب دیدن علاوه بر ایجاد انفجار موجب انتشار گازهای سمی در محیط اطراف می شود و سلامت انسان را به طور جدی به خطر می اندازد.
تا به امروز برای جابجایی باتری های لیتیومی آسیب دیده از جعبه های حمل و نقل ضدانفجار استفاده می شد که تولید آنها بسیار پرهزینه است. تولید جعبه های بزرگ یادشده که می توانند باتری های غول پیکر خودروهای برقی را نیز در خود جای دهند بیش از ۱۱ هزار دلار هزینه دارد. اما روش منجمد کردن باتری های لیتیومی معیوب بسیار کم هزینه تر و سریع تر است.
به منظور منجمدکردن باتری های مذکور از نیتروژن مایع استفاده می شود. با این کار می توان باتری های لیتیومی آسیب دیده را بدون هیچ مشکلی به مدت دو هفته نگهداری و جابجا کرد.
با این کار دمای این باتری ها همیشه در حد منفی ۳۵ درجه سانتیگراد باقی می ماند. همچنین جابجایی باتری های منجمدشده لیتیومی با تولید جعبه های ساده پلاستیکی به قیمت ۲۵۹ دلار ممکن است.
 
منبع:مهر
No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا