تولید پوست مصنوعی هشت‌پا

به گزارش ایسنا ، هدف محققان از تولید پوست مصنوعی در نهایت تولید لباس‌های قادر به استتار بدن انسان است، به گونه‌ای که شناسایی و تشخیص لباس نسبت به محیط پیرامون مانند شیوه استتار ماهیان مرکب کاملا پیشرفته و غیرقابل تشخیص باشد.

اختاپوس‌ها و اسکوئیدها گونه‌ای از ماهیان مرکب هستند که قادرند به سرعت رنگ و الگوهای موجود در روی پوست را تغییر داده و غیرقابل تشخیص شوند.

محققان پس از کشف ساختار سلول‌های پوستی این جانداران افزودند: قابلیت شگفت‌انگیز استتار سریع این جانداران به لطف سلول‌های پوستی حاوی رنگدانه‌ها بوده که توسط ماهیچه‌های اختیاری احاطه شده‌اند.

با توجه به ارادی بودن کنترل ماهیچه‌های پوستی، جاندار قادر است تا با کشیدن ماهیچه‌ها، پوست را تیره‌تر کرده و با عمل مخالف، رنگ پوست را روشن‌تر کند. این فعالیت در نهایت و از دید بیننده باعث تولید رنگ‌های متفاوت و الگوهای کاملا پیچیده‌ای می‌شود.

محققان دانشگاه بریستول اکنون به فناوری تولید مصنوعی پوست ماهیان مرکب دست‌یافته‌اند، به طوری‌که آنها موفق به تولید نوعی شنل شدند که قادر است در محیط‌های متنوع، الگوهای شبیه به محل را تولید کند.

برای تولید پوست مصنوعی ماهیان مرکب، اولین اقدام ترکیب مواد کشسان حاوی رنگدانه با ماهیچه‌های مصنوعی است که با سیگنال‌های الکتریکی منقبض می‌شوند.

هنگامی که ماهیچه‌های مصنوعی با فرمان الکتریکی منقبض یا منبسط می‌شوند، رنگدانه‌های موجود در آن رنگ‌ها و الگوهای موجود را مانند نمونه‌ طبیعی تولید می‌کنند.

پروفسور فیشمن، محقق و استاد زیست‌شناسی دانشگاه بریستول اظهار کرد: هم‌اکنون به کمک فناوری جدید و تقلید الگوهای موجود در ماهیان مرکب می‌توان عمل استتار را انجام داد.

وی در ادامه افزود: پوست مصنوعی از چند لایه حسگر نور و دما ساخته شده که به طور خودکار رنگ و الگوی پیرامون را تشخیص داده و تغییر می‌کند. نکته متمایز و مثبت این طرح عدم استفاده از گرما برای تغییر رنگ است که این امر سرعت استتار را بسیار افزایش می‌دهد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا