۱۰۰ دانشمند جهان اسلام در رویداد استپ شرکت می‌کنند

بنیاد علم و فناوری مصطفی(ص) به منظور اثربخشی در زیست بوم علم و فناوری و ارتقای سطح علمی کشورهای اسلامی، در کنار اعطای جایزه مصطفی(ص) به عنوان نشان عالی علم و فناوری جهان اسلام، برنامه‌ریزی موثری در راستای شبکه سازی و بهره‌مندی جوامع اسلامی از ظرفیت عظیم دنیای اسلام در دستور کار قرار داده است.

رویداد تبادل تجربیات علم و فناوری در کشورهای اسلامی یا به اختصار استپ از جمله اقداماتی است که پیش از برگزاری دوره نخست جایزه مصطفی(ص) ۱۸ تا ۲۰ آبان ماه در تهران به منظور ایجاد فضای همکاری و تعامل میان متخصصان و دانشمندان کشورهای  اسلامی برگزار می‌شود.

برنامه تبادل علم و فناوری در کشورهای اسلامی استپ(STEP/science and technology exchange programme) بستری است که توسط بنیاد علم و فناوری مصطفی (ص) سازمان‌یافته است تا شبکه‌ای علمی میان بازیگران عرصه علم، فناوری و نوآوری جهان اسلام را به شکل برگزاری رویدادهای بین‌المللی گسترش دهد و زمینه‌سازی برای تقویت همکاری و همکاری علمی باشد.

بر همین اساس نخستین نشست کمیته علمی ششمین برنامه تبادل علم و فناوری درحوزه آب و انرژی شامگاه دوشنبه با حضور سعید سهراب پور مشاور رئیس بنیاد ملی نخبگان و دبیر ششمین نشست استپ، محمد حسن سعیدی رئیس پژوهشکده علوم و فناوری انرژی دانشگاه صنعتی شریف و دبیر کمیته علمی همبست آب و انرژی، جعفر توفیقی داریان رئیس پژوهشگاه صنعت نفت،   حسین آفریده رئیس دانشکده انرژی و فیزیک دانشگاه امیرکبیر و جمعی از صاحبنظران و اساتید دانشگاه در حوزه آب، انرژی و محیط زیست در محل پژوهشکده علوم و فناوری انرژی دانشگاه شریف برگزار شد.

مشاور رئیس بنیاد ملی نخبگان و دبیر ششمین دوره استپ در این نشست در سخنانی خاطرنشان کرد: استپ دو دوره در ایران و سه دوره در مالزی، عمان و پاکستان برگزار شده است.

وی با بیان اینکه، دوره ششم  رویداد استپ امسال در ایران برگزار می‌شود، بر نهایی شدن هرچه سریعتر اجرای برنامه‌ها و پنل‌ها در دانشگاه به منظور استفاده حداکثری از دانشمندان حاضر در این رویداد تاکید کرد.

 سهراب پور در ادامه با بیان اینکه، ارتباط دانشمندان جهان اسلام با یکدیگر برخلاف دانشمندان تراز اول جهان ضعیف تر است، تاکید کرد: رویداد استپ تلاش می کند به منظور شبکه سازی و ایجاد ارتباط بین دانشمندان جهان اسلام یک بستر مناسب طراحی و ایجاد کند.

وی اظهارکرد: بنیاد علم و فناوری مصطفی(ص) در راستای اثربخشی در زیست بوم علم و فناوری و ارتقاء سطح علمی کشورهای اسلامی، با اعطای جایزه مصطفی به عنوان نشان عالی علم و فناوری جهان اسلام به آثاری برجسته از دانشمندان جهان اسلام در سالهای ۱۳۹۴ و ۱۳۹۶ برنامه ریزی دقیق و موثری را برای شبکه سازی و بهرهمندی جامعه اسلامی از این ظرفیت عظیم دنیای اسلام در دستور کار خود قرار داده است.

مشاور رئیس بنیاد ملی نخبگان و دبیر ششمین دوره استپ گفت: یکی از برنامه های بنیاد مصطفی (ص) پیش از برگزاری دوره نخست جایزه مصطفی، به منظور تحقق این مهم در ایجاد فضای همکاری و تعامل بین متخصصان و دانشمندان کشورهای اسلامی طراحی و در سالهای پیشین به اجرا در آمده با نام برنامه تبادل تجربیات علم و فناوری در کشورهای اسلامی مشهور شده است.

محمد مهدی جعفری دبیر اجرایی ششمین رویداد استپ نیز در این نشست درسخنانی با اشاره به اینکه، برای این رویداد از ۱۵۰۰ دانشمند جهان اسلام دعوت بعمل آمده است، تصریح کرد: از این تعداد ۱۰۰ دانشمند جهان اسلام دعوت ما را برای حضور در رویداد استپ پذیرفته اند.

وی با بیان اینکه، بعداز اتفاقات اخیر در آرامکو عربستان چند نفر از مدعوین ما برای حضور در رویداد استپ ریزش داشته اند، در عین حال گفت: البته حضور یک بخشی از میهمانان برای ما مهم است و بخشی از میهمانان نیز برای آشنایی با دستاوردهای کشورمان همچون بحث انرژی های تجدید پذیر در این رویداد حاضر می شوند.

وی گفت: البته از این ۱۰۰ نفری که به ایران می آیند حدود ۸۰ نفر از موقعیت اجرایی برخوردارند به طوریکه یا رئیس دانشگاه، دانشکده و یا موسسات تحقیقاتی هستند و این خود شبکه را از قابلیت اجرایی برخوردار خواهد کرد، این درحالی است که اگر صرفا دانشمند باشند ممکن است تنها بحث های علمی شکل گیرد اما خروجی اجرایی و انعقاد تفاهمنامه بدنبال نخواهد داشت.

دبیر اجرایی ششمین رویداد استپ ادامه داد: اصلی ترین هدف این رویداد در حقیقت بحث بسترسازی و هدایت علم و فناوری جهان اسلام است تا با این روش برخی فعالیت‌های گسترده‌ در این عرصه شکل گیرد.
وی همچنین بحث توسعه سرمایه انسانی، آموزش، تامین منابع مالی  را از عمده مسائل کلانی نام برد که در این حوزه آب و انرژی قرار است  در برنامه استپ مورد توجه قرار گیرد.
به گفته  دبیر اجرایی ششمین رویداد استپ، موضوع آب و انرژی، سلامت و غذا نیز یکی دیگر از مواردی که مورد توجه قرار خواهد گرفت.
جعفر توفیقی داریان رئیس پژوهشگاه صنعت نفت نیز در این نشست درسخنانی با انتقاد از اینکه بحث آب در رویداد استپ در حاشیه قرار گرفته است، گفت: به جای اینکه صرفا به مصرف انرژی در آب بپردازیم بایستی مستقیم موضوع آب مورد بحث و بررسی قرار گیرد.
وی همچنین با اشاره به رزومه ۱۵ دانشمند جهان اسلام که قرار است در این نشست حاضر شوند، گفت: برخی از این دانشمندان به جهت رزومه بسیار قوی هستند و تعدادی نیز به جهت موقعیت و مسئوولیت آنها دعوت شده اند.
رئیس پژوهشگاه صنعت نفت در ادامه، خواستار استفاده و حضور هرچه بیشتر دانشمندان کشورمان در ششمین دوره برنامه تبادل علم و فناوری در کشورهای اسلامی(استپ) شد.
نماینده ستاد توسعه فناوری های آب، خشکسالی فرسایش و محیط زیست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز در این نشست در سخنانی با بیان اینکه در این ستاد با تلاش چندین ساله یک سند با ۲۵ راهبرد به تصویب رسیده است، گفت: در این سند چکیده ای از وضعیت کشور اعم از چالش ها و گلوگاه ها در حوزه آب و انرژی عنوان شده است که مطالعه آن می تواند در اولویت ها ی ششمین دوره برنامه تبادل علم و فناوری در کشورهای اسلامی یک بازنگری ایجاد کند.
سید اسماعیل ربانی ادامه داد: ستاد توسعه فناوری های آب، خشکسالی فرسایش و محیط زیست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری طبق وظیفه و دغدغه خود، از هر رویدادی که منجر به توسعه علم و فناوری در این حوزه را بدنبال داشته باشد حمایت خواهد کرد.
وی در ادامه، از آمادگی این ستاد برای مشارکت در معرفی صاحبنظران و دانشمندان کشورمان در این حوزه برای حضور در پنل های ششمین دوره برنامه تبادل علم و فناوری در کشورهای اسلامی خبر داد.
ربانی با اشاره برگزاری پنل چالش های زیست محیطی فرامرزی در ششمین دوره برنامه تبادل علم و فناوری در کشورهای اسلامی اظهارکرد: به دلیل اینکه کشورمان با این مشکل بصورت جدی درگیر است پیشنهاد می کنیم در این پنل از صاحبنظران کشورهای همسایه که همچون ترکیه، عراق و عربستان که درصد بالایی از گرد و غبار کشورمان ناشی از این کشورهاست حضور داشته باشند.
ششمین دوره برنامه تبادل علم و فناوری در کشورهای اسلامی (STEP/science and technology exchange programme) با هدف استفاده از ظرفیت نخبگان مسلمان همزمان با برگزاری جایزه مصطفی ۱۸ تا ۲۰ آبان به میزبانی کشور ایران برگزار می‌شود.

منبع:ایرنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا