بازدهی محصولات باغی با فناوری‌های نوین

مصطفی قانعی با اشاره به پتانسیل بالای ایران در حوزه کشاورزی اظهار داشت: ایران در تولید ۲۲ محصول باغی مهم، در رتبه نخست تا هفتم جهانی قرار دارد و صادرات کشاورزی، مهمترین بخش محصولات غیر نفتی کشور ما را تشکیل می‌دهد.

وی افزود: با اینکه ایران در منطقه‌ای نسبتا خشک قرار دارد، در بیشتر محصولات کشاورزی در جهان صاحب جایگاه است؛ اما بازدهی تولید محصولات در ایران، نصف یا یک سوم کشورهای پیشرفته است.

به گفته قانعی، بزرگترین دلیل این مساله عدم استفاده از فناوری‌های نوینی مانند کشت بافت و پایه‌های رویشی است که سال‌ها است جایگزین روش‌های سنتی شده‌اند. کاهش زمان باردهی، یکنواختی گسترده و مناسب در باغ، پا کوتاه شدن درخت‌ها و همچنین مقاومت یکنواخت به بیماری‌ها تنها بخشی از اثرات استفاده از تکنیک کشت بافت است.

وی تصریح کرد: متاسفانه اکنون فقط ۶ درصد باغات ایران از محصولات پایه رویشی بهره می‌برند و باقی آنها از روش‌های سنتی و منسوخ بذری استفاده می‌کنند.

قانعی با اشاره به یکی از اهداف کارگروه کشاورزی ستاد و با بیان اینکه این کارگروه، به دنبال ایجاد بستر اعطای گواهی به نهال‌های رویشی است تا زمینه اعتماد باغداران را فراهم کند، افزود: این ستاد در نظر دارد در کنار ترویج این فناوری حیاتی در میان آنها، کاربست هر چه بهتر این فناوری و افزایش کمی و کیفی محصولات باغی را تسهیل کند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا