چرا امسال زنبورها بیشتر تلف شدند؟

بر اساس آمارهای رسمی تنها طی سه ماه گذشته در برزیل بیش از 500 میلیون زنبور جان‌باخته‌اند. در ایالت ریو گراند دو سول (Rio Grande do Sul)، حدود 400 میلیون زنبور مرده پیدا شد. در چهار ایالت نیز زنبورداران از مرگ‌ومیر گسترده زنبوران خبر داده‌اند.

محققان با توجه به تحقیقاتی که در این رابطه انجام داده‌اند، علت این مرگ‌ومیر گسترده را استفاده از مواد شیمیایی سموم دفع آفات می‌دانند.

زنبورها نقش مهمی در زنجیره غذایی دارند. در حدود یک‌سوم مواد غذایی که ما مصرف می‌کنیم بر اساس گرده‌افشانی که عمدتاً توسط زنبورها انجام می‌شود، ساخته می‌شود. این عملیات می‌تواند در تولید میوه و سبزیجات مانند آواکادو، کلم بروکلی و گیلاس مؤثر باشد.

سؤالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که چرا زنبورها در مقیاس وسیع دچار مرگ‌ومیر می‌شوند؟ بر اساس مطالعات انجام‌شده، علت اصلی مرگ زنبورها؛ استفاده از سموم دفع آفات حاوی ترکیباتی مانند ئونیوتینوئیدها (neonicotinoids) و فیپرنیل (fipronil) است که در بسیاری از نقاط جهان همچون اتحادیه اروپا ممنوع هستند.

قابل‌توجه است که اتحادیه اروپا به دلیل آسیب جدی که ممکن است از طریق این سموم به زنبورها وارد شود، تقریباً قانون ممنوعیت نئونیوتینوئیدها را در آوریل سال گذشته وضع کرد؛ اما در همان سال برزیل علیرغم مخالفت فعالان محیط‌زیست که آن را بسته سم (poison package) نامیدند، محدودیت‌هایی که برای سموم دفع آفات وجود داشت را از میان برداشت.

بر اساس اظهارات سازمان محیط‌زیست صلح سبز (Greenpeace) استفاده از سموم دفع آفات در برزیل افزایش پیداکرده است و 193 محصول حاوی مواد شیمیایی ممنوع در اتحادیه اروپا، در سه سال گذشته در برزیل ثبت‌شده‌اند. لازم به توضیح است برزیل ازآن‌جهت از سموم دفع آفات استفاده می‌کند که اقتصادش به کشاورزی وابسته است.

متأسفانه افزایش آمار مرگ‌ومیر زنبورها تنها به آمریکای جنوبی و برزیل منحصر نبوده و در ایالات‌متحده آمریکا، طی سال گذشته زنبورداران از هر ده کلنی زنبورعسل، چهار زنبور خود را ازدست‌داده‌اند و این وضعیت بدترین زمستان را به ثبت رسانده است. در 20 منطقه روسیه خبر از مرگ‌ومیر زنبوران عسل است که مقامات هشدار دادند که این مسئله می‌تواند نشانگر این باشد که امسال 20 درصد عسل کمتر تولید خواهد شد. در آفریقای جنوبی حداقل یک‌میلیون زنبور در نوامبر سال 2018 میلادی به دلیل وجود فیپرنیل کشته شدند. کشورهایی مانند کانادا، مکزیک، آرژانتین و ترکیه همگی در 18 ماه گذشته تلفات گسترده زنبورها را گزارش کرده‌اند.

بنیاد جهانی حیات‌وحش (The World Wildlife Foundation) توصیه می‌کند که زمین‌های بلااستفاده‌ای که قبلاً برای توسعه مورداستفاده قرار می‌گرفت، باید برای حفاظت بهتر از جمعیت زنبورها به کار گرفته شود. با وقوع شهرنشینی گسترده، باید برای حفاظت از زنبورها فضای سبز بیشتری ایجاد شود.

به اعتقاد گروهی از محققان، مهیاکردن رشد گیاهان وحشی و علف‌های هرز می‌تواند تأثیر مثبتی برای تشویق حشرات به گرده‌افشانی باشد زیرا گیاهان رو به رشد زنبورها را به گرده‌افشانی تشویق می‌کنند و استفاده نکردن از سموم و اجازه دادن به رشد علف‌های هرز می‌تواند برای زنبورها پناهگاه‌های بیشتری ایجاد کند.

تحقیقات نشان می‌دهند که امکان وجود گیاهان و گل‌ها به‌جای آب‌قند می‌تواند به زنبورها کمک فراوان کند که این مسئله به ممنوعیت سموم دفع آفات مضر بستگی دارد یعنی برای جلوگیری از مرگ زنبورها باید استفاده از این سموم ممنوع شود. وجود یک ظرف حاوی آب و سنگ به‌عنوان حمام می‌تواند به زنبورها برای نوشیدن آب کمک کند.

ترجمه: فاطمه کردی

منبع: bbc

No tags for this post.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا