رباتی که به جای خلبان هواپیما را کنترل می کند

یک فناوری جدید نیروی هوایی آمریکا می تواند هواپیمای معمولی را به یک نسخه رباتیک تبدیل کند. این فناوری برای نخستین بار در یک پرواز آزمایش شده است.

 آزمایشگاه تحقیقات نیروی هوایی (AFRL) و  شرکت DZYNE Technologies این فناوری را ابداع کرده اند که در حقیقت یک جعبه ابزار است. این جعبه ابزارROBO pilotنام دارد که در یک هواپیمای کوچک Cessna۲۰۶ نصب شده و در ۹ آگوست ۲ ساعت پرواز کرد.

 با وجود اتوپایلوت های مدرن حتی هواپیماهای کوچک نوین نیز می توانند به راحتی پرواز کنند. با این وجود  عملکرد این سیستم ها تفاوت زیادی میان حفظ مسیر و کنترل یک هواپیما توسط خلبان انسانی دارد. از سوی دیگر پهپادهای خودران نیز هر روز پیچیده تر و پیشرفته تر می شوند اما توسعه آنها بسیار تخصصی و پر هزینه است.

 ROBO pilot در حقیقت  سعی دارد جعبه ابزاری حاوی محرک ها، دستگاه های الکترونیکی، دوربین ها و سیستم های برقی مورد نیاز را برای پرواز یک هواپیمای معمولی جایگزین خلبان کند. علاوه بر آنROBO pilot شامل یک بازوی رباتیک برای فعالیت های دستی است. به این ترتیب جعبه ابزار مذکور می تواند  فرمان هواپیما را کنترل کند، ترمز کند و هنگام خوانش اطلاعات موجود در نمایشگرها مانند یک خلبان انسانی سوییچ ها را بررسی کند و تغییر دهد.

به گفته محققان نصب این جعبه ابزار رباتیک بسیار ساده است و همچنین می توان آن را به راحتی جدا کرد. به این ترتیب می توان به راحتی و بدون هیچ گونه هزینه های اضافی ساخت پهپاد، هواپیما را به طور رباتیک کنترل کرد و در صورت نیاز دوباره تنظیمات آن را طوری تغییر داد تا خلبان انسانی آن را هدایت کند.

 این پرواز در حالی انجام می شود که جعبه ابزار مذکور با استفاده از شبیه ساز RedBird FMX قابلیت های آن را نشان داد.

منبع:مهر

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا