متولی برای ارتباط صنعت ودانشگاه وجود ندارد

دکتر مسعود شفیعی، استاد تمام دانشکده مهندسی برق دانشگاه صنعتی امیر کبیر در گفتگو با سیناپرس گفت: هم اکنون وزارت صنعت، معدن و تجارت آنقدر درگیر مسایل روزمره خودش است که اصلا وقتی برای پرداختن به مقوله ارتباط صنعت با دانشگاه ندارد. من زمانی که رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای بودم بارها از وزارت صمت درخواست کردم تا نیازهای بازار صنعت و همچنین نیاز جامعه به تعداد متخصص و تکنسین مورد نیاز را با عنوان مورد نیاز اعلام کنند اما متاسفانه آنها این آمار را هم نداشتند.

وی افزود: سه وزارتخانه برای چابکتر شدن و تسریع روند کارها با یکدیگر ادغام شدند. این وزارتخانه ها ادغام شدند تا فقط درگیر سیاستگذاری ها (نه اجرا) باشند. این در حالی است که پاسخ هایی که امروز وزیر صنعت معدن و تجارت(صمت) باید به جامعه ایرانی بدهد بیشتر مربوط به کارهای اجرایی است. بسیاری از صحبت های او به قانون و تعرفه­ های خاص مربوط می شود.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر برخی از قوانین مربوط به مالیات، تعرفه های گمرکی و بازرگانی، مربوط به زمان پیش از انقلاب است. این قوانین هنوز تصحیح نشده اند. مثلا بهترین زعفران مربوط به ایران است.

بیشترین درآمد ایران هم از زعفران باید باشد. گفته می­­ شود از آنجایی که تعرفه صادراتی زعفران زیاد و دردسرساز است، تجار ایرانی این محصول را به صورت فله ای و ارزان تر و بدون ارزش افزوده بالا به کشور اسپانیا صادر می کنند. اسپانیا هم این زعفران ها را به اسم خودش بسته بندی می کند و چندین برابر به فروش می رساند.

رئیس پیشین دانشگاه فنی و حرفه ای گفت: کشورهای توسعه یافته حامی بخش خصوصی و سرمایه گذار هستند. امنیت زیادی برای آنها به وجود می آوردند در حالی که در کشور ما اینگونه نیست. در حال حاضر چند درصد تولید ناخالص داخلی( GDP) مربوط به بخش خصوصی است؟

چه تعدادی از شرکت­های خصوصی ما هر سال تعطیل می شوند تنها به دلیل اینکه نمی توانند به روی پای خودشان بیاستند؟ علت اصلی این موضوع، عدم برنامه ­ریزی درست است.

هر لحظه ممکن است جلوی ورود محصولات اولیه این شرکت ها گرفته شود. قیمت دلار بالا برود. افزایش سه تا چهار برابری دلار به روی تولید محصولات آنها تاثیر بگذارد. در نتیجه باید توجه زیادی به این مقوله شود.

وی بیان کرد: در انگلستان و بعضی از کشورها مدیریت حوزه نوآوری در اختیار وزارت بازرگانی است اما من تصور نمی کنم که وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت تاکنون در راستای نوآوری و ارزش افزوده، کار چندانی انجام داده باشد.

شفیعی اظهارداشت: هم اکنون در کشورهای توسعه یافته برای ارتباط بخش صنعت و دانشگاه یک متولی تصمیم گیر وجود دارد و شوراها و کمیسیون های دیگر نیز با آن هماهنگ هستند. این در حالی است که در سال 1383 وزارت فرهنگ و آموزش عالی را تبدیل به علوم تحقیقات و فناوری کردیم تا متولی فناوری باشد( که نشد).

وی ادامه داد: از سوی دیگر شورای عالی عتف را با مصوب مجلس ایجاد شد تا مسوول سیاست های کلان باشد. هنوز این شورا شکل نگرفته و آیین نامه اش تدوین نشده بود، یک نهاد دیگری به نام معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تشکیل شد.

کدامشان متولی فناوری هستند؟ هیچکدام. اگر معاونت علمی و فناوری داریم، پس شورای عالی عتف چه معنایی دارد؟ اعتبارات را به دست یکی و تصمیم گیری ها را به دست دیگری سپرده ایم. تا زمانی که این دو با یکدیگر هماهنگ نباشند، هیچ اتفاقی در ارتباط با صنعت و دانشگاه رخ نمی دهد.

وی در پایان گفت: من از سال 82 که مسوول ارتباط صنعت و دانشگاه امیر کبیر بودم، گفته ام که متولی برای ارتباط صنعت و دانشگاه در کشورمان وجود ندارد. الان هم می گویم که به معنی واقعی متولی برای ارتباط صنعت و دانشگاه وجود ندارد. تا زمانی هم متولی نداشته باشیم، به جایگاه بالاتری دست پیدا نخواهیم کرد.

گزارش: فرزانه صدقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا