خلق صنایع تخصصی با کمک هوش مصنوعی

در حال حاضر هوش مصنوعی(Artificial Intelligence)  با بهبود توان و حافظه کامپیوترها، افزایش حجم داده ها و الگوریتم های پیشرفته، رواج زیادی در جهان پیدا کرده اند.

امروزه ردپایی از هوش ماشینی در علوم مختلف هوا فضا، تسلیحات نظامی، کشاورزی، پزشکی، بـــــازی ها و نرم افزارهای رایانه ای، نقشه برداری و شناسایی عوارض، رباتیک، پیش بینی وضع هوا، صنایع حمل و نقل، تولید محتوای خبر و رسانه و…. مشاهده می شود.  

دکتر حسین صامتی، عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف در این خصوص به جایگاه ایران نسبت به جهان اشاره کرد و گفت: هم اکنون در بسیاری از زمینه های هوش مصنوعی با کشورهای پیشرو دنیا برابری می کنیم اما در برخی از قسمت ها که به فناوری و تکنولوژی ارتباط دارد، دچار ضعف هستیم.  

وی افزود: ما می توانیم در زمینه تئوری‌ های هوش مصنوعی نزدیک به جهان شویم اما همچنان به دلیل کمبود شرکت‌ های بزرگ در زمینه تولید محصول ( نرم‌افزاری و سخت‌افزاری) نسبت به جهان عقب تر هستیم.

وی اظهارداشت: بخشی از پیشرفت ‌های ما در زمینه تولید محصول بر عهده پژوهشگران، دانشگاهیان و شرکت‌ های دانش‌ بنیان و بخش مهمتر بر عهده سیاست ‌گذاران کل کشور است تا افراد مستعد در این زمینه انگیزه های لازم را  برای بازاریابی محصولات پیدا کنند.

این استاد دانشگاه، «پردازش زبان طبیعی» را یکی از زمینه ‌های مطرح هوش مصنوعی عنوان کرد و در این خصوص گفت: در حال حاضر محققان فارسی زبان، بهترین کسانی هستند که می ‌توانند الگوریتم‌ های هوش مصنوعی مانند درک معنا،  تشخیص تمایز، خلاصه‌سازی اتوماتیک و … را انجام دهند تا بتوانیم محصولاتی که اکنون در زمینه پردازش زبان طبیعی به زبان دیگر انجام شده است را به زبان فارسی داشته باشیم.

صامتی ادامه داد: هوش مصنوعی، یکی از زمینه‌ هایی است که بیشتر نرم‌افزاری بوده و نیاز به کار فکری و مغزی دارد. یعنی ما به جای اینکه نیاز به کارخانه های هزینه بر و بزرگ داشته باشیم، به افراد فکور و عالم نیاز داریم.

به گفته وی، توجه به حوزه هوش مصنوعی می تواند فرصت مناسبی برای کشور ما باشد زیرا به زیرساخت‌ های مادی و فضابر نیاز ندارد.

وی در پایان با هشدار به عقب ماندگی ایران در این زمینه به ایسنا گفت: اگر ایران همگام با کشورهای دیگر در این زمینه عمل نکند، اطلاعات شخصیتی، فرهنگی، نژادی، سیاسی و اقتصادی اش تحلیل می رود و می تواند تحت تاثیر سرورهای هوش مصنوعی دنیا قرار بگیرد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا