رکورد ابتلا به بیماری سالک در اصفهان و فارس

دکتر بهزاد امیری اظهارداشت: علت اصلی ایجاد بیماری سالک، گزش پشه خاکی است. این بیماری در دو نوع شهری و روستایی در میان افراد بروز می کند. مخزن اصلی این بیماری در نوع روستایی، جوندگان یا موش های صحرایی هستند. در بدن این جوندگان انگلی به نام لیشمانیا وجود دارد. هنگام گزش پشه های خاکی از بدن این جوندگان، انگل به بدن پشه انتقال پیدا می کند. پس از گزش انسان توسط این پشه آلوده، انسان نیز آلوده به این بیماری می شود.

وی به علایم بیماری سالک یا لیشمانیوز پوستی اشاره کرد و افزود: پس از گزش انسان توسط این پشه، ابتدا قسمت گزیده شده دچار زخم می شود. سپس به مرور زمان این زخم پیشرفت کرده و باعث بروز عفونت ثانویه می شود.

وی اظهارداشت: سال گذشته 15 هزار و 741 مورد ابتلا به بیماری سالک در کشور گزارش شده است که به ترتیب استان های اصفهان(۳۵۸۰ مورد)، فارس ( ۲۹۶۲ مورد)، خراسان رضوی( ۱۷۵۹ مورد)، گلستان ( ۱۴۵۸ مورد)، خوزستان( ۱۴۳۷ مورد) و استان کرمان( ۷۲۲ مورد)، بیشترین رکورد ابتلا به سالک را به خود اختصاص داده اند.

رئیس اداره مدیریت بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه آموزش افراد (به ویژه ساکنین در کانون ‌های بروز بیماری) از اهمیت زیادی برخوردار است، گفت: نصب توری و پشه ‌بندهای آغشته به سم «پرمترین»،  استفاده از دور کنندگان حشرات بر سطوح بدن، جلوگیری از انباشت زباله و فاضلاب و استفاده از پوشش بلند و روشن از جمله مهمترین نکاتی هستند که باید در این مناطق رعایت شوند.

وی در پایان به ایسنا گفت: سم‌پاشی، کنترل جمعیت و مبارزه با موش ‌های صحرایی، شناسایی زود هنگام بیماری و درمان به موقع بیماران از مهمترین اقدامات وزارت بهداشت و سایر نهادهای ذیربط برای مبارزه با کنترل این بیماری است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا