تامین 80 درصد بودجه جهاد دانشگاهی با تجاری سازی محصولات

دکتر حمید رضا طیبی در دیدار با استاندار اصفهان، به معرفی کوتاه  فعالیت های جهاد دانشگاهی پرداخت و با بیان چرایی و فلسفه تشکیل جهاد دانشگاهی گفت: دایره گستره فعالیت جهاد دانشگاهی کل کشور است، در حال حاضر7500 پرسنل در بدنه جهاد دانشگاهی در عرصه مختلف علمی و آموزشی و حتی فرهنگی مشغول به فعالیت هستند.

وی در بحث تامین بودجه و اعتبار جهاد دانشگاهی توضیح داد:  20 درصد از منابع درآمدی و بودجه ای به صورت کمک از دولت دریافت و 80 درصد مابقی منابع خود را از فعالیت های تجاری سازی و فناورانه و کارهای آموزشی تامین می کنیم.

وی بابیان اینکه وزاری علوم و بهداشت، معاون برنامه ریزی و بودجه و رئیس نهاد رهبری و رئیس جهاد دانشگاهی جز هیئت امنای جهاد دانشگاهی هستند، عنوان کرد: در جهاد دانشگاهی، گروه های پژوهشی تا مرز تولید فناوری فعالیت می کنند.

رئیس جهاد دانشگاهی کشور تصریح کرد: در کل 42 واحد در سطح کشور داریم که 12 واحد  آن در تهران مستقر است، علاه بر این واحدها، پژوهشگاه های مستقل نیز مانند پژوهشگاه رویان نیز ذیل جهاد دانشگاهی فعالیت می کنند.

وی با تاکید براینکه دانشگاه جهاد دانشگاهی مجاز است فعالیت ها خود را در عرصه  پژوهشی تا نیمه صنعتی و تجاری سازی پیش ببرد، گفت: ما دارای سه پارک علم و فناروی در سطح کشور هستیم، در حوزه فرهنگی نیز دانشگاه علم و فرهنگ در تهران و یزد جزو جهاد دانشگاهی محسوب می شوند.

 طیبی اذعان کرد: مرکز ملی ذخایر ژنتیکی  و زیستی ایران از دیگر مراکز ذیل جهاد دانشگاهی است که با دستور رهبرمعظم انقلاب تشکیل شد و این از افتخارات جهاد دانشگاهی است که چنین اعتماد و اعتقادی از سوی رهبر نظام به جهاد دانشگاهی دارد.

وی در توضیح حوزه محصولات و خدمات جهاد دانشگاهی که اکنون به ثمره تجاری سازی رسیده است، خاطرنشان کرد: سیستم های الکتریکی و برقی مورد استفاده در عرصه های نفت و پالایشگاه و گاز، در زمینه سیستم رانش واگن ها مترو، نمک زدایی نفت خام  به روش الکترواستاتیکی، مته های حفاری، بازوهای بارگیری نفت خام، الکترو فیلترها برای کارخانجات ذوب آهن و سیمان، تمرکز به روی مواد سرامیکی و مواد نسوز، ساخت و طراحی سیستم های مخابراتی و فرستنده های رادیویی تنها بخشی از عرصه های فعالیتی جهاد دانشگاهی است.

وی افزود: درزمینه سیستم کنترل تردد و دسترسی، در بخش تکمیل زنجیره روش تولید ماهی و تولید تور و قفس تولید و پرورش ماهی  و حتی غذای ماهی، در حوزه پزشکی و پژوهشکده رویان و سلول های بنیادی و بحث همانند سازی حیات و اصلاح نژاد و تولید جنین های مرغوب در حیوانات و دام های سبک و سنگین  نیز جهاد دانشگاهی ورود جدی داشته است.

طیبی اذعان داشت: ما در جهاد دانشگاهی به دو صوت فعالیت داریم، نخست، نیازهای کشور را شناسایی و رصد می کنیم و تحت قالب برنامه ششم، براساس نیازهای ملی و مزیت های بومی با کار پژوهشی با تشخیص خود به صورت برنامه های درون سازمانی فعالیت مان را آغاز می کنیم. دوم آنکه، به دنبال آن بوده که ماموریتی هم از سوی نظام و دولت همراه با تامین بودجه آن دریافت کنیم و وارد کار بشویم.

 وی تصریح کرد: فضا برای کار با صنایع مختلف کشور خوب مهیا شده است، البته همه نگرانی ما این است که شرایط  تغییرنکند و توجه و تمرکز به سمت خارج شویم، جهاد خوب به حوزه های فناورانه کشور ورود کرده و اگر بتوانیم برای سرعت بخشی پروژه ها هم افزایی و همکاری داشته باشیم بسیار مثمر ثمر است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا