بهبود کیفیت محیط ‌زیست باکمک فناوری اطلاعات

مقایسه تحولات به وقوع پیوسته در جهان در سه دهه اخیر حاکی از آن است که این تحولات نسبت به گذشته تفاوت اساسی دارد که علت اصلی این اختلاف ها مربوط به انقلابی است که در این دهه ها رخ داده است.

امروزه مساله فناوری اطلاعات و ارتباطات و نقش آن در کاهش آلاینده‌های هوا از مباحث مهم در اقتصاد محیط ‌زیست است که طی سال‌های اخیر، ابعاد مختلف زندگی انسان را متأثر کرده است. استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات می‌تواند به بهبود کیفیت محیط ‌زیست کمک کند.

اما قابل مشاهده‌بودن این اثر در کشورهای مختلف با سطوح متفاوت از نظر توسعه‌یافتگی نیازمند مطالعات موردی است.

در حال حاضر، فناوری اطلاعات و ارتباطات، به عنوان یکی از عوامل اصلی توسعه و رونق اقتصادی کشورهای پیشرفته به شمار می آید، به طوری که این فناوری، از لحاظ اقتصادی و در کنار عوامل تولید، به کاهش هزینه ها و افزایش بهره وری و در نهایت افزایش رشد اقتصادی در کشورهای توسعه یافته منجر شده است.

در سال های اخیر تأثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات بر روند توسعه کشورهای صنعتی و به خصوص بر کشورهای تازه صنعتی شده، کاملاً روشن شده است. این در حالیست که انقلاب تکنولوژیکی که بر پایه فناوری ICT شکل گرفته، به روند توسعه بسیاری از کشورها شتاب مضاعف بخشیده است.

 از این رو در هزاره جدید، فناوری اطلاعات و ارتباطات بر بسیاری از ابعاد زندگی بشر تأثیر گذاشته است. در کشورمان نیز، با توجه تأثیر مستقیمی که فناوری اطلاعات و ارتباطات در زمینه کاهش هزینه ها، ارتقای سطح زندگی مردم، بهبود فضای کسب و کار، افزایش سطح رفاه عمومی، رشد اقتصادی و افزایش اشتغال دارد. گسترش این فناوری و تأمین زیرساخت های موردنیاز به عنوان موتور محرکه توسعه کشور، همواره مورد توجه بوده است. از این رو شاهد بوده ایم که این موضوع به عنوان یکی از محورهای مهم توسعه مورد توجه قرار گرفته است.

به موازات استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در تمامی ابعاد حیات بشری، جهان به سرعت در حال تبدیل شدن به یک جامعه اطلاعاتی است. امروزه امکان دستیابی به اینترنت و استفاده از منابع اطلاعاتی در تمامی جوامع بشری روندی تصاعدی را طی می کند و جوامع مختلف هر یک با توجه به زیرساخت های متعدد ایجادشده از مزایای فناوری اطلاعات و ارتباطات، نمونه هایی از تلاش انجام شده در این خصوص است.

بنابراین، با  توجه  به  رشد سریع  جمعیت  جهان  و  وابستگی  بیشتر  این  جمعیت  به  منابع  انرژی  از  یک  طرف  و  از  طرف  دیگر  محدودیت موجود در این منابع، استفاده بهینه از منابع به منظور دست یافتن به رشد و توسعه پایدار برای کلیه کشورهای جهان امری حیاتی به حساب می آید.

مقاله ای تحت عنوان «تأثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات روی آلودگی های زیست محیطی در کشورهای8D» به بررسی مبانی نظری و استخراج مدل مربوطه با استفاده از روش داده‌های تلفیقی(Panel Data)  به برآورد اثر فناوری اطلاعات و ارتباطات بر آلودگی‌های زیست‌محیطی در کشورهای D8 از جمله ایران می پردازد.

نتایج پژوهش هایی که در این حوزه صورت گرفته حکایت از این موضوع دارد که با افزایش تولید ناخالص داخلی، آلودگی افزایش می‌یابد. هم‌چنین رابطه معنی‌داری میان فناوری اطلاعات و ارتباطات و کاهش آلودگی هوا به‌دست آمده است.

ضمن اینکه مثبت‌بودن ضریب لگاریتم سرانه تولید ناخالص داخلی، نشان از افزایش آلودگی به ازای افزایش تولید ناخالص داخلی دارد. به عبارت دیگر آلودگی به ازای افزایش درآمد روند صعودی داشته است. این ضریب به‌صورت تلویحی بیان می‌کند که رشد اقتصادی به معنای افزایش درآمد در مراحل اولیه رشد، با ایجاد آلودگی و تشدید تخریب محیط ‌‌زیست همراه است.

این بدان معناست که گسترش فعالیت فناوری اطلاعات و ارتباطات جدا از تبعات مطلوب در حوزه اقتصاد، می‌تواند تبعات محیط ‌زیستی مناسبی را نیز به همراه داشته باشد.

بر اساس این گزارش، این مقاله توسط اسماعیل شعبانی از دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی تالیف شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا