ضرورت تداوم میراث نگارگری در هنر امروز

دکتر علی اصغر میرزایی مهر درباره این جشنواره به سیناپرس گفت: فکر برگزاری این همایش و جشنواره توسط انجمن علمی گروه نقاشی آغاز شد. ما برای برگزاری این جشنواره مدیون دانشجویان خوب و فعالمان هستیم که چنین همت و تلاشی را خودشان آغاز کردند. پس از آن دبیر انجمن علمی گروه نقاشی (یکی از دانشجویان مقطع ارشد نقاشی)، از من درخواست کرد تا چنین جشنواره ای را راه اندازی کنیم.

مدیر گروه نقاشی دانشگاه علم و فرهنگ افزود: پس از هماهنگی های لازم با رییس دانشکده و معاونت فرهنگی دانشگاه علم و فرهنگ و رای زنی های مختلف، به تدریج این پروژه ساده دانشجویی توانست دامنه گسترده تری به خودش اختصاص دهد. در نهایت وزارت علوم و سایر ارگان ها و مراکز دیگر از جمله فرهنگستان هنر در برگزاری این جشنواره ما را یاری کردند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علم و فرهنگ اظهارداشت: این جشنواره به میزبانی فرهنگستان هنر از روز یکم تیر ماه آغاز و تا ششم تیر ادامه دارد. همچنین در سالن فرشچیان این فرهنگستان نیز آثار منتخب دانشجویان ارایه می شود. عصر امروز سوم تیرماه ، پنل های پژوهشی پیرامون مسایل و چالش های نقاشی معاصر دایر خواهد شد.

وی بیان کرد: تاکنون دانش آموختگان و دانشجویان رشته نقاشی دانشگاه های مختلف 720 اثر نقاشی خود را به دبیرخانه این نمایشگاه ارسال کرده اند. این آثار توسط 5 نفر از اساتید فعال حوزه نقاشی مورد داوری قرار گرفت. در نهایت 80 تابلوی نقاشی که با موضوع پیشنهادی همایش یا نمایشگاه تحت عنوان « انسان باز پیدایی» ارتباط داشت، به مرحله نهایی رسیدند.

وی ادامه داد: این آثار بار دیگر در فرهنگستان هنر مورد ارزیابی مجدد داوران قرار گرفت. در نهایت به دلایل فنی و موضوعی تنها برخی از آثار در تالار فرهنگستان هنر برای عموم مردم به نمایش گذاشته شد.

به گفته وی، خوشبختانه این جشنواره و نمایشگاه در روز افتتاحیه مورد استقابل زیادی از دانشجویان و اساتید مطرح حوزه نقاشی واقع شد. این امر باعث خرسندی دانشکده هنر و البته دانشگاه علم و فرهنگ است.

میرزایی مهر گفت: همچنین این جشنواره علاوه برپایی نمایشگاه دارای نشست های پژوهشی است، از اینرو  52مقاله پژوهشی نیز پیرامون این موضوع به دبیرخانه برگزاری این جشنواره ارسال شد که 17 اثر پس از ارزیابی هیات داوران به عنوان مقاله موفق دارای جنبه های پژوهشی بیشتر برگزیده شد. از مجموع این آثار تنها 3 اثر به مرحله نهایی راه پیدا می کنند. افراد برگزیده امروز پس از پایان پنل پژوهشی معرفی و جوایزشان اهدا می شود.

وی خاطرنشان کرد: به پیشنهاد گروه نقاشی با خرید آثار برگزیده دانشجویان از سوی دانشگاه موافقت شد تا چنین رویدادی جرقه ای برای گنجینه هنری دانشگاه یا حتی گامی آغازین برای برپایی موزه دانشگاه باشد. این آثار می تواند زینت بخش اتاق مسوولان یا مکان های برگزاری همایش ها باشد.

دبیر علمی نخستین جشنواره ملی نقاشی ارتنگ  افزود: این آثار می تواند سرآغازی برای یک مجموعه هنری باشد که جزو پشتوانه های مالی اقتصادی و هنری دانشگاه علم و فرهنگ خواهد بود.

مدیر گروه نقاشی دانشگاه علم و فرهنگ تصریح کرد: در واقع مجموعه ای که به عنوان نمایشگاه نقاشی ارتنگ و نشت های پژوهشی آغاز شد، اولین همایش ملی دانشجوی است که تلاش خواهد کرد دانشگاه علم و فرهنگ و دانشکده هنر در سال های بعد پیشینه ای برای این کار داشته باشند.

وی افزود: افزایش میزان داوطلبان، شرکت کنندگان و استقبال از اجرای این طرح از سوی دانشجویان و دانشگاهیان، باعث پویایی هرچه بهتر دانشکده هنر در راستای فعالیت های تخصصی اش خواهد شد.

وی به پنل های پژوهشی این جشنواره نیز اشاره کرد و گفت: موضوع اصلی پنل های پژوهشی این جشنواره مسایل و چالش های پیش روی نقاشی معاصر است. موضوع پنل پژوهشی که من نیز سخنرانی آن را بر عهده دارم پیرامون تداوم سنت های نگارگری در هنر امروز است.

وی درباره اهمیت این موضوع گفت: ما گذشته بسیار درخشانی در دنیای نقاشی داریم و جهانیان ما را بر اساس نگارگری مان می شناسند. متاسفانه هنر نگارگری پس از دوران صفویه به دلایل گوناگون تضعیف شد اما این به معنای فراموش شدن یا تمام شدن این هنر نیست.

میرزایی مهر بیان کرد: ارزش های نهفته بسیاری در نگارگری ما وجود دارد که متاسفانه اروپایی ها پیش از ما این ارزش ها را کشف کرده و در این زمینه فعال بوده اند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علم و فرهنگ اظهارداشت: خوشبختانه در دهه های اخیر تلاش پژوهشگران و اساتید ایرانی در زمینه کاوش، تحقیق و پژوهش ارزش های هنر ایرانی به مراتب بیش از گذشته شده است. هرچند هنوز در ابتدای راه قرار داریم و تحقیق و پژوهش پیرامون میراث هنری گذشته جای کار بسیاری دارد.

به گفته وی، هم اکنون یکی از مسایل بررسی این موضوع است که چگونه می توانیم از عوامل و ارزش های مثبت هنر سنتی و گذشته مان برای آینده بهره ببریم؟ آیا واقعا امکان بهره مندی از دستاوردهای گذشته وجود دارد یا آثار گذشته فقط به گذشته تعلق دارند و نسبتی به امروز ندارد؟ در همه جای دنیا بارها به میراث کهنسال شان رجوع کرده اند. به عنوان مثال رنسانسی ها به یونان و رومی ها به یونان باستان رجوع کرده اند. ما نیز به آثار باستانی اوایل اسلام و سده های گذشته رجوع کرده ایم.

گفت و گو: فرزانه صدقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا